Småstrikk

Småstrikk

Strikk rosa i oktober

Oktober står på trappene og da er det tid for å fine frem det rosa strikketøyet!
Rosa er nemlig fargen til kampanjen mot brystkreft, så vi kan skape en bevissthet rundt dette når vi strikker med rosa og farger sosiale medier og strikketreff med rosa.

Jeg har tjuvstartet!

 30 kroner av hvert rosa i oktober-hespe går til forskning på brystktreft

30 kroner av hvert rosa i oktober-hespe går til forskning på brystktreft

Line/@majastrikk har farget et herlig knallrosa garn med fargen rosa i oktober på basen sol lamull (100% norsk lammeull) - og jeg fikk lage oppskrift!

Så jeg har designet er deilig sett til damer med votter og lue med smockmønster, med en tråd lammeull og en tråd børstet mohair/silke.

 Line/@Majastrikk måtte stå modell for eget garn

Line/@Majastrikk måtte stå modell for eget garn

Line har mistet både bestemor og tante til brystkreft og da hun startet med håndfarging var det ikke tvil om at hun ønsket å lage dette rosa i oktober garnet. Du kan kikke mer på garnet på hennes hjemmeside www.majastrikk.no - hvis du er nysgjerrig på prosjektet kan du også spørre henne der.

rosa i oktober

Settet har strikkefasthet 20m/10 cm i glattstrikk på pinne 3,5. Størrelsene er S/M og L på luen og en onesize dame på vottene. Deter godt forklart hvordan du skal måle til lengden så den passer din hånd, og smockmønsteret fungerer som en ribb som gjør at de passer de fleste hender.

Oppskriften kommer utelukkende i garnpakken i år, men du kan ta kontakt med Line hvis du vil ha en mindre pakke med bare garn til lue f.eks.

Vi er fortsatt på Bergen strikkefestival og skal igang med siste dagen på maarkedsplassen før vi kjører hjem i kveld, jeg gleder meg veldig til å vise garnbonanzaen jeg kommer hjem med! Bare legg igjen en kommentar i feltet under hvis du lurer på noe for det går fort i svingene om dagen og jeg husker ikke alt jeg skulle si ;)

Forresten så er den hvite fuskedusken med brune tupper immari fin til hvis du liker dusk på lua!

Fuskedusker
69.00
Farge:
Quantity:
Add To Cart
Blogglistenhits

Barnestrikk, Småstrikk, Guttestrikk, strikketips

Tynne Barnehagefavoritter

Så er det endelig her! Jeg har jobbet siden i sommer med dette lille heftet - men det er mange biter som skal på plass og begrenset med hvor fort man kan jobbe når det er sommerferie, og jeg insisterer på å strikke opp alle modellene mine minst en gang selv for å være sikker på at oppskriften er virkelig god å strikke etter, alt skal teststrikkes og heftet skal trykkes opp og forhandlerne skal få et par dagers forsprang.

 Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Oppskriften finnes i trykket utgave, og i digital. I tillegg kan oppskriftene kjøpes enkeltvis digitalt både her på siden og på Ravelry. Trykket utgave sendes ut til forhandlere og vi oppfordrer gjerne til å ta turen innom din lokale garnbutikk og kikke der først!

Tynne Barnehagefavoritter PDF
130.00
Add To Cart
Tynne Barnehagefavoritter TRYKK
130.00
Quantity:
Add To Cart
Tynne barnehagefavoritter

Tynne barnehagefavoritter er et konsepthefte hvor alle oppskriftene har den samme strikkefastheten, i dette tilfellet 27 masker per 10 cm. Det vil si at du kan bruke samme garnet gjennom hele heftet, og jeg anbefaler ikke egentlig noe spesielt garn til de forskjellige modellene - bruk det som passer til din families hverdag! (se garninspirasjon med riktig strikkefasthet her)

Det er 7 oppskrifter og alle går fra litt under året og opp til 8 år.

Tynn Fridadress

Tynn Baccalaolue

Tynne Strikkesokker

Tynne Barnehagevotter

Tynn Ribbestrikka Bukse

Tynn Liten Lue

Tynn Løvetanngenser

Barnehagestrikk

I tillegg er det selvfølgelig litt smarte triks og tips i heftet, som du kan ta med deg videre til andre prosjekter. Oppskriftene er ensfarget men vi oppfordrer såklart til kreativitet og fargeglede og å bruke opp restene sine!

Tina har designet, strikket og tatt bildene.

Terese har hjulpet til med oppstrikk av ekstra modeller og veslefrøkna hennes er med som modell sammen med Tulla&Bolla.

Veronika har stilsikkert satt heftet og lest korrektur.

Håper dere liker dette like godt som oss!

Blogglistenhits

Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Småstrikk

Lille Tullas Modellstrikkere

Jeg strikker alltid opp minst et plagg av mine egne oppskrifter for å være sikker på at de har de beste løsningene rent strikkemessig. Men av og til så får jeg strikket opp et plagg nummer to for eksempel i et anbefalt garn eller bare for å vise frem en annen farge. I Lille Tulla så var det 3 damer som hjalp meg å strikke ekstra modeller:

Blogglistenhits

Tips, Småstrikk

Lage frynser

Frynser er en utrolig kul teknikk å legge til "det lille ekstra" med - og helt topp for å bli kvitt restegarn og liknende!

Frynsehalsen får være dagens modell.

 Først trenger du mange små trådbiter i lik lengde - surr garnet rundt hånda, telefonen eller en fyrstikkeske, og klipp opp den ene siden.

Først trenger du mange små trådbiter i lik lengde - surr garnet rundt hånda, telefonen eller en fyrstikkeske, og klipp opp den ene siden.

 Ta to trådbiter og brett på midten. Stikk heklekroken gjennom kanten av arbeidet.

Ta to trådbiter og brett på midten. Stikk heklekroken gjennom kanten av arbeidet.

 Første frynse på plass

Første frynse på plass

 Stuss kantene litt så de blir like lange. De kan også gres ut med en hårbørste

Stuss kantene litt så de blir like lange. De kan også gres ut med en hårbørste

 Bruk en heklekrok i ca samme tykkelse som du strikket arbeidet i for å feste frynsene.

Bruk en heklekrok i ca samme tykkelse som du strikket arbeidet i for å feste frynsene.

 Trekk 'løkken som trådene danner, gjennom kanten av arbeidet. Hent så trådendene gjennom løkken.

Trekk 'løkken som trådene danner, gjennom kanten av arbeidet. Hent så trådendene gjennom løkken.

 Fortsett nedover med jevnt mellomrom, arbeidet kan fort sprike hvis du henter i hver maske, så vurder hver annen/ hver tredje.

Fortsett nedover med jevnt mellomrom, arbeidet kan fort sprike hvis du henter i hver maske, så vurder hver annen/ hver tredje.

 Fint til liten

Fint til liten

 Og til stor!

Og til stor!

Frynser kan festes på hva som helst - lag de kuleste cowboybuksene med frynser nedover buksebeina, eller avslutt skjerf med lange fine frynser på, kanskje knytt inn en perle også?

Blogglistenhits

Barnestrikk, Gratisoppskrift, Småstrikk

Miniselbu

Tidligere i høst jobbet jeg med en oppskrift på miniselbuvotter.

Jeg både tegnet og strikket flere modeller før valget falt på denne helt enkle!

 

Oppskriften har vært til salgs som garnpakke hos Fru Kvist i Oslo nå i høst, men nå som det er jul vil jeg veldig gjerne få dele den som en liten førjulsgave til deg <3

Hvis du vil laste ned og evt skrive ut kan du trykke HER 

Jeg laget i tillegg til det diagrammet jeg endte opp med, et tomt diagram så du eller barna eller barnebarna kan tegne opp ditt helt egne, personlige mønster!
Vær så snill å ikke misbruke malen, det er mye jobb i å tilpasse en oppskrift <3

Jeg er fullstendig klar over at det finnes en sånn babyselbu oppskrift som 'alle' bruker, men jeg ønsket meg en med flere størrelser, og litt kortere sprang i diagrammet - og er superfornøyd med resultatet.

Siden det er ønsker om cmmål:
Med 32 i strikkefasthet får du en omkrets på 13,75 cm, 6,9 cm bred når den ligger flatt.
Med 30 i strikkefasthet får du en omkrets på 14,7 cm, 7,3 cm bred når den ligger flatt.
Med 28 i strikkefasthet får du en omkrets på 16,3 cm, 8,1 cm bred når den ligger flatt.

Tips: Jeg strikket nyfødtstørrelse ved å bruke SKY fra Dreamlineserien til Du store alpakka, da fikk jeg 34m/10 cm på p 2. (omkrets 12,9 cm, bredde 6,5 cm) 

 Fargene bringebær og natur

Fargene bringebær og natur


God førjul <3

Tina

Tusen takk til Veronika/Nika Grafisk for lekkert oppsett og Hanne-Mette for supereffektiv teststrikk!

Blogglistenhits

Barnestrikk, Småstrikk, Ullungenboka

Ullungen - Boka!

Ny bok i anmarsj!!

Hele høsten har bestått av "kommer snart" og "basisprosjektet jeg jobber med" - og nå er den i trykkeriets varme favn!

Ullungen_Hauglund Design_omslag.jpg

Ullungenboka er den perfekte basisoppskriftsboka - spesielt laget til barnehagebarn (0-5 år) selv om mange av oppskriftene starter lenge før barnehagealder.

Alle oppskriftene er enkle å strikke, og enkle å justere! Legg til striper eller strukturer, lommer og kontrastkanter, teknikkene står beskrevet.

Alle oppskriftene bruker samme garntykkelse - nemlig min personlige favoritt: tykkelse 22/10 (ca p 3,5) - dermed presenteres oppskriftene ikke med et garnalternativ, men en hel liste! Og så kan du enkelt og greit bruke opp restene på neste prosjekt. 

Boka er fylt til randen av fine strikkebilder - inspirasjon til antrekk og farger.

4 skjerf/halser, 3 luer, votter, tovavotter, 2 bukser, shorts, jakke og genser - helt enkelt eller helt personlig? Lag en vri eller fem på hvert plagg - og strikk oppskriftene om og om igjen! 

Ullungen_Innhold.jpg

Boka kommer om ca 3 uker, ca rundt den 09.12 - forhåndssalget starter 27.11, altså søndag om en uke! prisen blir ca 249 kroner :) Postens julefrist er 16.12 - jeg pakker og sender hver dag!

I den forbindelse vil det også bli en prisjustering i nettbutikken,  bl.a vil strikk i bruk - boka bli satt litt ned i pris :)

Jeg har fått modellhjelp fra Inger-Marie - @frustubbis - som har strikket alle rosainnslagene i boka, og lille Julie har fått være modell <3

Hauglund Design_Ullungen_innslag13.jpg

Lett liten lue er den eneste oppskriften som allerede er publisert - resten er splitter nytt! Og selvsagt vil alt bli tilgjengelig som nedlastbare enkeltoppskrifter også, vil du bare ha en så skal du få det! 

Jeg håper du finner boka og idéene bak like geniale som jeg gjør!

Tina

Blogglistenhits