Tips, teknikker, strikketips

Raglanøkning - fler tips og triks

Det er så mange som kommer innom bloggen og leser om raglanøkning, og siden det snart er toårsjubileum for forrige innlegg passer det vel fint å følge opp med litt mer triks og noen gøye raglantips!

Les forrige innlegg og se video på økning 1mh, 2 r, 1 mv her

En raglan kjennetegnes av den skrå stripen fellingene ligger langs, som går fra ermehull til hals. Den kan både strikkes ovenfra (raglanøkning) og nedenfra (raglanfelling)

Stort sett vil en raglan bestå av 8 masker felt/økt annenhver omgang, fordelt på 4 punkter. Antallet masker som er mellom de to fellingene på et punkt har større designmessig betydning enn konstruksjonsmessig og du kan leke deg med disse og endre på ellers enkle raglangensere hvis du har funnet en gøyal favoritt.

For å få en rett raglan er det innmari smart å bruke maskemarkører. Sett markøren på pinnen, mellom maskene. F.eks har du da “øk 1 mv, 1 r, markøren, 1 r, øk 1 mh”.
Har du mange masker mellom fellingene for å legge mønster imellom eller liknende så sett 1 markør ved hver felling.


Til nye og utålmodige strikkere:

1 mh, 1 r, 1mv. Den rette i midten settes løs over på vrangsiden.

1 mh, 1 r, 1mv. Den rette i midten settes løs over på vrangsiden.

I helgegenser er det en maske som kun strikkes annenhver pinne mellom økningene, da får du et veldig jevnt resultat siden en raglanøkning ellers kan se litt hoppete ut i så tykt garn.

Dette er en enkel raglangenser og oppskriften ligger gratis her, så den er helt perfekt hvis du har lyst å prøve deg på en raglan men er usikker på om du får det til.

Hvis du ikke har strikket genser før i det hele tatt er ikke raglan noe vanskelige enn andre ting å prøve seg på - min første genser var nettopp en raglan! Gikk som en drøm.


Fletter i Raglan:

Linneagenser  og  -drakt  strikkes riktignok nedenfra, men resultatet blir noe av det samme. Her er det 6 masker mellom fellingene.

Linneagenser og -drakt strikkes riktignok nedenfra, men resultatet blir noe av det samme. Her er det 6 masker mellom fellingene.

Du kan putte fletter mellom fellingene, det er supereffektfullt og kan gjøres både når du strikker nedenfra og ovenfra. Du trenger ca 6-8 masker mellom fellingene, eller mer avhengig av fletten din.


Høyre- og venstreøkninger (Øk 1mh/ Øk 1mvh)

Min absolutte favorittøkninger - så tighte og fine og gir det usynlige og gjennomførte inntrykket jeg elsker.
Selv om det kun er to økninger er forskjellene store når du bytter plass, legger fler masker mellom og så videre. Og selvfølgelig er det ikke noe problem å bytte fra den ene til den andre i en oppskrift utifra hva du liker.

Felixgenser  har en økning med 2 masker mellom, altså øk 1mh, 2 r, øk 1mv

Felixgenser har en økning med 2 masker mellom, altså øk 1mh, 2 r, øk 1mv

Vranggenseren  sett fra retta, her er det økt 1mv, 1 vr, 1mh. Når genseren vrenges popper den da rette masken i midten pent frem.

Vranggenseren sett fra retta, her er det økt 1mv, 1 vr, 1mh. Når genseren vrenges popper den da rette masken i midten pent frem.

Fridagenseren  økes mh, 1 r, 1mv

Fridagenseren økes mh, 1 r, 1mv

Liamdrakt  økes: 1mv, 1 r, 1mh. Selv om det kun er en maske i midten gir det en illusjon av to.

Liamdrakt økes: 1mv, 1 r, 1mh. Selv om det kun er en maske i midten gir det en illusjon av to.


Øke med kast

Heller enn å øke med høyre- og venstreøkninger kan du forenkle prosessen ved å øke med kast. Kastene kan lukkes ved å strikke de vridd omgangen etter, eller beholdes åpne for et luftigere uttrykk. Bildene over er åpne. Hvis du velger å lukke kastet ved å strikke det vridd vil reultatet bli som for en litt luftig venstrelent økning på begge sider av midtmaskene.
Jeg personlig liker ikke denne økningen spesielt godt, jeg synes den ser ut som en nødløsning, men det er designere som foretrekker den og bruker den bevisst som designelement så det skal jeg ta på min egen kappe.


3mi1

bølgeskvulpjakke er det brukt en økning som gir en enkel rad med hull nedover og økninger som spenner ut fra denne.

Det er flere måter å strikke 3 masker i 1, fellesnevneren er at det er i den samme masken som ikke slippes av pinnen før alle tre maskene er laget. Du øker annenhver gang nedover i den midterste masken hver gang, og øker altså to masker per gang (Strikker 3 masker i 1 = øker 2 masker)
A) Strikk 1 rett, 1 kast, strikk 1 rett
B) Strikk 1 rett, 1 vrang, 1 rett
C) Strikk rett i fremste ledd av masken, rett i bakre ledd av masken, rett i fremste ledd av masken
Personlig synes jeg A) er den peneste, som gir en litt luftig økning uten masse ekstra tråder hit og dit.

Du kan bytte ut en hvilken som helst vanlig raglan med denne, bare erstatt både økningene og midtmasken med denne ene 3mi1-prosessen.

(Dette må ikke forveksles med 3i1; 1 mh, 1 r, 1mv som brukes til Embla)


Frakkejakke  har samme økning som helgegenseren, masken som settes løs over er spesielt effektfull i nærheten av rillestrikk.

Frakkejakke har samme økning som helgegenseren, masken som settes løs over er spesielt effektfull i nærheten av rillestrikk.

Nå! Tør du å bytte ut raglanøkningen i det neste prosjektet med en du liker bedre, eller kanskje prøve deg på din første?

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Guttestrikk, Gratisoppskrift, Tips

Guttegarderoben

I dag har det vært full gjennomgang av bollas klesskap, alle størrelser er dobbeltsjekket, single sokker er kastet og skjorter jeg ikke husker sist ble brukt forberedes på utflytting. I samme slengen pleier jeg å leke med klærne og sette sammen antrekk, når jeg først har alt oppe og fremme på en gang, sånn for litt ny inspirasjon til hvordan de kan brukes og for å lete etter “hull” - hva trengs?

Tips, teknikker, Julestrikk

4. Søndag i Advent

Nååå nærmer det seg! Kjenner du hjertet hoppe over et slag når du teller hvor mange gaver som mangler eller er du av typen som hadde alt ferdig før sommerferien? 

Jeg er ihvertfall førstnevnte. I november gjør jeg et innhogg på ca 20%, og tenker så at jeg er godt i gang frem til jeg står på bensinstasjonen nedi gata, julaften kvart på fem, kjøper støvete konfekt og isskraper til alle mann og krysser fingrene for at de kan pakke inn i noe litt mer fancy enn en bollepose.  

I år er faktisk et snev verre enn vanlig også - jeg hadde storslåtte planer om å strikke til omtrent hele slekta, og det gikk ikke helt etter planen, så her kommer dagens første tips inn i bildet!

Antrekksinspirasjon

Sorte Får Bremluer

Tidligere i høst kom jeg over noen av de fineste luene jeg noen gang har sett. Og de var tilogmed norskprodusert! Jeg var stupforelsket og såklart jeg måtte ha de.
Jeg har ventet utålmodig og i spenning og nå er de altså her! på plass i nettbutikken og på barnas hoder. Og begge ungene likte de med en gang, det tror jeg er det største komplimentet en lue kan få.

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

Søskenmætch med Felix & Sofie

Søsken i matchende strikk - kan det bli mer perfekt? Og mamma kan også få!


Felix

Felixdrakt, Felixgenser & Felix Mamma

Felixserien er høyhalsa raglan ovenfra og ned. Drakten strikkes med enkelt tråd 22/10 garn og genser til barn og voksen strikkes med dobbel tråd tynnere garn.
Siden genseren er dobbel tråd er det en morsom match som kan lages ved å ha en tråd i samme farge, med en mørkere tråd i den ene genseren og en lysere i den andre. Mange av garnleverandørene har også tykkere og tynnere tråd i samme farger så det går absolutt an å lage en helmatch. For eksempel dobbel sandnes minialpakka i genseren, med enkel alpakka i drakten, eller enkel tråd lerke i drakten og enkel tråd lerke pluss i genseren.

Felixgenser til begge barna & Felix mamma til moi

Felixgenser til begge barna & Felix mamma til moi


Sofie

Sofiedrakt, Sofiekjole, Sofiegenser & Sofies Mamma

Barneserien i Sofie bruker ganske tynt garn, som for eksempel drops alpakka og babyalpaca silk, pickles pure wool, dale alpakka, hifa sølje og vilje, og annet 25 m/10 cm garn. Her kan fargene byttes om med mønsterfarge til den ene er bunnfarger til den andre, eller samme mønsterfargen med forskjellig bunnfarge som på den lilla og den hvite på bildet av de tre bærestykkene

Voksengenseren har tykkere garn så mønsteret skal fylle godt over brystet.


Festivaler og Foredrag

Vintermarked i Trondheim

Ut på tur og aldri sur, og Trondheim var så greie med oss sist at vi gledet oss masse til nytt besøk!
Kloke av skade fra vårmarkedets hårfine vektberegning valgte vi tog begge veier nå. Det er nemlig litt av et flyttelass som skal med. Og nesten 7 timers strikketid hver vei er ikke å forakte!

Dessverre var vi liitt utplukket på strikkeverktøyene våre, tulletollen hadde passet på de noen ukers tid. de ankom nemlig kontoret en knapp time etter at vi hadde dratt derfra.

Etter høstens garnbonanzaer på Rauma og Hillesvåg/Bergen Strikkefestival ble det litt begrenset med handling. Men garn til tynne strikkesokker trengtes, og jeg fant noen fine blåfarger hos Norwaykate

DSC_9396.jpg

Og Lillerilledesign hadde farget opp endel Eikenøtt på DK SW merino, og jeg lurer på om ikke den kan bli en fin Tykk Fridagenser? Jeg syns nemlig vi trenger noen tykke barnehagefavoritter også, etterhvert som vinteren skrider frem. 

DSC_9397.jpg

Hvis du vil vite når neste marked er kan du følge TRD strikk på IG/FB

7 timer tog hver vei og en hel søndag i Trondheim bød på ganske bra med strikketid så jeg hadde faktisk ikke for mange prosjekter med meg! Ble ferdig med både genser og sokker, og begynt på votter.

Victoriagenser
Vonikavotter  i håndfarget sølje fra  Arctic Knitting , dette ble med hjem etter  Bergen strikkefestival 2017.

Vonikavotter i håndfarget sølje fra Arctic Knitting, dette ble med hjem etter Bergen strikkefestival 2017.

Strikkezillas Strikkesokker  i Rauma 3tråds som vi plukket opp da vi  besøkte fabrikken  for noen uker siden

Strikkezillas Strikkesokker i Rauma 3tråds som vi plukket opp da vi besøkte fabrikken for noen uker siden

Veronika mente Nidarosdomen hadde krympet siden sist (ca 24 år siden) så hun måtte bort og være skala. Jeg syns ikke den var så liten.

Veronika mente Nidarosdomen hadde krympet siden sist (ca 24 år siden) så hun måtte bort og være skala.
Jeg syns ikke den var så liten.

Søndagens Victoriastrikk minutt for minutt - de to stedene som er tagget var utrolig fine begge to så stikk innom hvis du er i Trondheim! Vi hadde nesten 12 timer mellom utsjekk og togavgang og tilbrakte de stort sett sittende på diverse cafeer, og dagen fløy faktisk avgårde med kaffe og strikk og skravling og litt jobbing.

Takk for laget!

Antrekksinspirasjon, Tips

Favorittbarnetøy (sånt som kommer ferdig)

Sånn innimellom all ulla så har faktisk ungene andre klær også - og selv om jeg kan nada om mote (får akutt behov for å gå motstrøms - men følger nok strømmen mer enn jeg tror :P )
Så har jeg funnet noen barnetøymerker som jeg syns er helt supre. Her følger de, og med mine egne bilder hvor jeg bruker plaggene. Det er tildels gamle bilder jeg har så ikke beregn å finne nøyaktig samme modeller ;) Jeg skriver ikke så mye om hver - gå heller inn og se selv!

Prisnivået varierer litt, men jeg syns disse er innenfor for en normal lommebok- og en ekstra fin skjorte eller kjole i garderoben er jo stas! Og så er det ikke så lenge til jul, så kanskje det rett og slett er julegavetipset ;)

For ordens skyld er ikke innlegget sponset, hverken nå eller tidligere.

Minilin er et norsk merke fra Stavanger. Jeg la først merke til de fordi de hadde fine klær til gutta også! Alle klærne lages i lin og spesielt skjortene og seleshortsene syns jeg er superfine. Og de nye rustfargene er suverene. Vi har hatt 2xskjorter med biser og knepping foran, shorts, seleshorts, selebukse, kjole, skjerf og sløyfe.


Liilu er et tysk merke med løse plagg i bomullsmusselin, plaggene er løse og ukompliserte, os størrelsene holder lenge. Vi har hatt skjorte, kjole og krage.


Pierrot La Lune er et dansk merke som de fleste nok kjenner til. Leken sirkusstil og god kvalitet. Vi har hatt etpar skjorter derfra, muligens de mest nøytale de har ser jeg nå.


La petite alice.jpg

La Petite Alice fra Litauen har håndbroderte linprodukter. Vi har hatt kyser og en bluse. Kysene var nok tiltenkt barn med mer hår, så de opplevdes litt store og løse i nakken. Fordelen er at de passer et ekstra år.


Poudre organic er et fransk merke med fine bomullsplagg., vi har hatt bloomers, kragebluser og jakke.

Håper du fant noen tips til gøye klær! <3

Tina

Titt Inn på Rauma

Vi har akkurat kommet hjem fra tur til Rauma Ullvarefabrikk arrangert av Tittinn Garn
Det var så gøy å få være med på, tog fra Oslo tidlig ettermiddag søndag, 4 timers strikkende togtur til Dombås, bytte tog til Raumabanen og så en liten bussomvei som kjørte oss rundt mannen (vi tok ikke sjansen på 28 damer togende forbi, da hadde han falt fort da!) og rett til hotell Aak, som virkelig anbefales på det varmeste! Nydelig mat og deilig stemning.

Mandag busset vi oss til Rauma Ullvarefabrikk og tilbrakte like deler tid på omvisning og i fabrikkutsalget. Det var utrolig interessant å se produksjonen på Rauma etter å ha besøkt Hillesvåg: mange av maskinene var gjenkjennelige selv om de er modernisert og effektivisert, og skalaen er en litt annen.

En tur på fabrikken:

Selvfølgelig ble det garnfangst, men som mannen (han som har falt pladask for meg allerede) sa: Er det alt? Om det var ironisk er dog usikkert, men jeg var enig i at det var en smule blygt.

Jeg hadde siktet meg inn på 3trådsgarnet for det mistenker jeg at passer meg veldig godt, 22/10 norsk ull med litt ekstra tvinn? Ja takk.

The Garnfangst:

På vei til toget fikk vi en guidet omvisning rundt omkring Åndalsnes, opp til bommen på trollstigen som var vinterstengt, så var det bare å strikke seg hjem!

Litt fjell og bilder fra bussturen:

Takk for laget!

Festivaler og Foredrag

Garnbonanza på Bergen Strikkefestival

Hittil i år har jeg vært forholdsvis blyg på garnkjøpefronten - hode og garnskap har vært fullt og tiden for knapp til å få ordentlig god tid til å kikke på de forskjellige markedene - så nå kunne jeg ta den helt ut med god samvittighet (Og Veronikas eh, kanskje ikke velsignelse men ihvertfall aksept)

Småstrikk

Strikk rosa i oktober

Oktober står på trappene og da er det tid for å fine frem det rosa strikketøyet!
Rosa er nemlig fargen til kampanjen mot brystkreft, så vi kan skape en bevissthet rundt dette når vi strikker med rosa og farger sosiale medier og strikketreff med rosa.

Jeg har tjuvstartet!

30 kroner av hvert rosa i oktober-hespe går til forskning på brystktreft

30 kroner av hvert rosa i oktober-hespe går til forskning på brystktreft

Line/@majastrikk har farget et herlig knallrosa garn med fargen rosa i oktober på basen sol lamull (100% norsk lammeull) - og jeg fikk lage oppskrift!

Så jeg har designet er deilig sett til damer med votter og lue med smockmønster, med en tråd lammeull og en tråd børstet mohair/silke.

Line/@Majastrikk måtte stå modell for eget garn

Line/@Majastrikk måtte stå modell for eget garn

Line har mistet både bestemor og tante til brystkreft og da hun startet med håndfarging var det ikke tvil om at hun ønsket å lage dette rosa i oktober garnet. Du kan kikke mer på garnet på hennes hjemmeside www.majastrikk.no - hvis du er nysgjerrig på prosjektet kan du også spørre henne der.

rosa i oktober

Settet har strikkefasthet 20m/10 cm i glattstrikk på pinne 3,5. Størrelsene er S/M og L på luen og en onesize dame på vottene. Deter godt forklart hvordan du skal måle til lengden så den passer din hånd, og smockmønsteret fungerer som en ribb som gjør at de passer de fleste hender.

Oppskriften kommer utelukkende i garnpakken i år, men du kan ta kontakt med Line hvis du vil ha en mindre pakke med bare garn til lue f.eks.

Vi er fortsatt på Bergen strikkefestival og skal igang med siste dagen på maarkedsplassen før vi kjører hjem i kveld, jeg gleder meg veldig til å vise garnbonanzaen jeg kommer hjem med! Bare legg igjen en kommentar i feltet under hvis du lurer på noe for det går fort i svingene om dagen og jeg husker ikke alt jeg skulle si ;)

Forresten så er den hvite fuskedusken med brune tupper immari fin til hvis du liker dusk på lua!

Tips

Fiberintroduksjon

Da jeg holdt fordrag på Bekkestua Bibliotek om Strikkefasthet tidligere i høst fikk jeg en bønn om jeg kunne lage en oversikt over hva de forskjellige garntypene er for noe. Og jeg setter så stor pris på sånne spørsmål! For klart jeg kan!

Det finnes utrolig mye å si om ethvert fiber, og det går selvfølgelig an å ta et dypdykk ned i hver eneste detalj av miljøvennlighet, egnethet, allergier og så videre. Men aller først, en liten fiberintroduksjon.

_DSC00661.jpg

Animalske Fibre:

Kommer fra pelsen/ulla/håret til et dyr. Eneste fibersorten som tover. Holder varmen godt, også om det blir vått. Egner seg godt til alt av vinter- og babytøy. Tåler vask dårlig, men er tildels selvrensende.

Ull – Fra sau. Holdbart, sterkt, stabil og spenstig. Egnet til det meste, kan klø. Tover lett.

Merino - Kommer fra sau spesielt avlet til ullproduksjon. Myk og kløfri. Kan sige i store plagg. Tover fint.

Alpakka – Et dyr i lamafamilien. Mykere og bløtere enn sau, kløfritt. Allergivennlig. Glatt garn, kan sige i store plagg. Tover.

Angora – Kommer fra kaniner. Pusete garn, loer mye, egnet til kanter og effekter.

Mohair – Kommer fra mohairgeita (kalles også angorageit). Blankt og glatt garn som ikke tover, brukes mye i blanding i gensere og gir lette og deilige plagg.

Børstet (pusete) garn av for eksempel alpakka og mohair vil svært ofte loe litt, dette er fordi fibrene ikke får nok hold når de i tillegg skal stå ut. Disse typene garn har ofte blandet inn noe syntet, silke ellr ull for å stabilisere de litt.

Superwash: En kjemisk behandling av ull for å tåle maskinvask bedre. Gjør også garnet mykere. Superwashbehandlede fibre tover ikke.

 
_DSC0009.JPG

Vegetabilske fibre:

Vegetabilske fibre er generelt mer slitesterke og allergivennlige enn animalske. De holder vann godt og varme dårlig. Egnet til sommertøy og interiør.

Bomull – Korte fibre, mykt, rimelig. Veldig sterkt i våt tilstand.

Silke – Lange fibre, stabilt garn, temperaturregulerende, glansfullt, eksklusivt, sterkt

Lin – Glansfullt, grovt, trekker til seg vann godt og tørker fort. Rustikt uttrykk.

Melk – Kjemisk fremstilt, temperaturregulerende, mykt. (uvanlig type)

_DSC00711.jpg

Kunstige/Syntetiske Fibre:

Kustige fibre er ofte mindre miljøvennlige, rimelige, holder dårlig på varme, brukes mye i billig tøy, sommertøy og møbelstoffer. Tar ikke til seg fuktighet og noen smelter ved høye temperaturer, er kløfrie og finnes ofte i et stort utvalg av farger. Garn i utlandet er ofte av syntetiske fibre.

Acryl – Mykt, allergivennlig, varmefølsomt og sterkt.

Polyamid/Nylon - slitesterkt, lett, lettstelt (kan vaskes i maskin og tørkes i trommel), og elastisk, som gjør det perfekt til å blande med andre fibre når man produserer slitesterkt garn, sokkegarn.

Polyester – vindtett og lett, brukes i sportstøy og fleece.

Viskose/Rayon - Regenerert cellullose (trær, bambus). Fibrene lar seg lett farge. Viskosetøy er mykt, behagelig og absorberende, klør ikke.

_DSC00891.jpg

Jeg har garantert glemt masse, og ikke snakket nok om akkurat det du lurer på - så bruk gjerne kommentarfeltet til tilleggsopplysninger og spørsmål og så videre.

Jo! Jeg er blitt nominert til topp 35 håndarbeidsblogg av Sparpedia. Jeg aner helt ærlig ikke hva dette handler om i det hele tatt, et reklamestunt eller noe? Men! Det er en superfin oversikt over gode håndarbeidsblogger og det er jo verdt å få med seg:

Banners  for  Topp  35  blogger  om  håndverk

Barnestrikk, Småstrikk, Guttestrikk, strikketips

Tynne Barnehagefavoritter

Så er det endelig her! Jeg har jobbet siden i sommer med dette lille heftet - men det er mange biter som skal på plass og begrenset med hvor fort man kan jobbe når det er sommerferie, og jeg insisterer på å strikke opp alle modellene mine minst en gang selv for å være sikker på at oppskriften er virkelig god å strikke etter, alt skal teststrikkes og heftet skal trykkes opp og forhandlerne skal få et par dagers forsprang.

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Oppskriften finnes i trykket utgave, og i digital. I tillegg kan oppskriftene kjøpes enkeltvis digitalt både her på siden og på Ravelry. Trykket utgave sendes ut til forhandlere og vi oppfordrer gjerne til å ta turen innom din lokale garnbutikk og kikke der først!

Tynne Barnehagefavoritter PDF
130.00
Add To Cart
Tynne Barnehagefavoritter TRYKK
130.00
Quantity:
Add To Cart
Tynne barnehagefavoritter

Tynne barnehagefavoritter er et konsepthefte hvor alle oppskriftene har den samme strikkefastheten, i dette tilfellet 27 masker per 10 cm. Det vil si at du kan bruke samme garnet gjennom hele heftet, og jeg anbefaler ikke egentlig noe spesielt garn til de forskjellige modellene - bruk det som passer til din families hverdag! (se garninspirasjon med riktig strikkefasthet her)

Det er 7 oppskrifter og alle går fra litt under året og opp til 8 år.

Tynn Fridadress

Tynn Baccalaolue

Tynne Strikkesokker

Tynne Barnehagevotter

Tynn Ribbestrikka Bukse

Tynn Liten Lue

Tynn Løvetanngenser

Barnehagestrikk

I tillegg er det selvfølgelig litt smarte triks og tips i heftet, som du kan ta med deg videre til andre prosjekter. Oppskriftene er ensfarget men vi oppfordrer såklart til kreativitet og fargeglede og å bruke opp restene sine!

Tina har designet, strikket og tatt bildene.

Terese har hjulpet til med oppstrikk av ekstra modeller og veslefrøkna hennes er med som modell sammen med Tulla&Bolla.

Veronika har stilsikkert satt heftet og lest korrektur.

Håper dere liker dette like godt som oss!

strikketips, Tips, teknikker

Garnanmeldelse

Tidligere i uken oppfordret jeg i instastories til å sende inn garn dere ville vite mer om; og siden flere ytret ønske om at jeg skulle lagre svarene et sted er de samlet i en karusell her:

Jeg tok den enkle varianten og screenshottet alt.
Husk at dette er mine private erfaringer og meninger, og det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for dere, og motsatt. Så ikke føl at du gjør noe feil om jeg ikke liker ditt favorittgarn - for det gjør du ikke! Det er helt sikkert det riktige for deg.

2 rettelser: Lett lòpi er 100m/50 g og Kauni er +/- 400 meter per 100 g, nøstene er rundt 150 g.

Strikkefasthetstips finner dere her

og her ligger det mer om strikkefasthet

Dessverre fikk jeg ikke lov til å dele samtalen jeg hadde med house of yarn med dere.