Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Ullungenboka, Tips

Garnfavoritter til Ullungen

Ullungen ble gitt ut i 2016, og er en bok hvor oppskriftene ikke har anbefalt garn, men samme strikkefasthet. Da kan du enkelt lage deg sett i nettopp ditt favorittgarn enten det er Drops Merino Extra Fine, Hillesvåg Sol Lamull, Sandnes Alpakka eller hva som helst annet som gir deg 22 masker på 10 cm omkring p 3,5.

Nå i august 2019 skal vi kjøre en samstrikk på Ullungen, så da passet det fint å trekke frem noen av mine garnfavoritter!

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Gratisoppskrift, strikketips

Strikk til barnehagestarten

O salige hverdag er her straks igjen, og selv om asfalten koker i dag vet vi jo at det kjølige draget i morgentimene er på vei. Og er egentlig barnehagegarderoben klar? Her følger noen tips til strikk i den tidlige høsten.

Disse settene er satt sammen mtp månedene august og september, med begynnende trekk i lufta og våtere dager.

strikketips, teknikker, Tips

Forkorta Pinner

Kortrader, etter engelsk shortrows, vendinger eller forkortede pinner er en måte å sømløst legge ekstra stoff inn i et parti på et plagg. Ganske enkelt så strikker du frem og tilbake over et parti, uten å fullføre omgangen/pinnen.

Det finnes et antall forskjellige teknikker å strikke forkortede pinner med. Hvis du ganske enkelt snur og strikker tilbake vil det nemlig etterlates et lite hull, derfor bruker vi forskjellige snuteknikker.

Antrekksinspirasjon, Guttestrikk, Småstrikk, strikketips

Dress to impress - din egen instababy

Hvordan brukes en romper? Trengs det bukse under ullbuksa? Hvordan henger knestrømpene på? Går strikkedrakt rett på huden? Det er ikke rart man går litt i surr med moteplagg, gode råd, sunn fornuft og supercute bilder av andres oppstæsja babyer. La oss ta en realitetsorientering.

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Guttestrikk, Gratisoppskrift, Tips

Guttegarderoben

I dag har det vært full gjennomgang av bollas klesskap, alle størrelser er dobbeltsjekket, single sokker er kastet og skjorter jeg ikke husker sist ble brukt forberedes på utflytting. I samme slengen pleier jeg å leke med klærne og sette sammen antrekk, når jeg først har alt oppe og fremme på en gang, sånn for litt ny inspirasjon til hvordan de kan brukes og for å lete etter “hull” - hva trengs?

Tips, teknikker, Julestrikk

4. Søndag i Advent

Nååå nærmer det seg! Kjenner du hjertet hoppe over et slag når du teller hvor mange gaver som mangler eller er du av typen som hadde alt ferdig før sommerferien? 

Jeg er ihvertfall førstnevnte. I november gjør jeg et innhogg på ca 20%, og tenker så at jeg er godt i gang frem til jeg står på bensinstasjonen nedi gata, julaften kvart på fem, kjøper støvete konfekt og isskraper til alle mann og krysser fingrene for at de kan pakke inn i noe litt mer fancy enn en bollepose.  

I år er faktisk et snev verre enn vanlig også - jeg hadde storslåtte planer om å strikke til omtrent hele slekta, og det gikk ikke helt etter planen, så her kommer dagens første tips inn i bildet!

Antrekksinspirasjon

Sorte Får Bremluer

Tidligere i høst kom jeg over noen av de fineste luene jeg noen gang har sett. Og de var tilogmed norskprodusert! Jeg var stupforelsket og såklart jeg måtte ha de.
Jeg har ventet utålmodig og i spenning og nå er de altså her! på plass i nettbutikken og på barnas hoder. Og begge ungene likte de med en gang, det tror jeg er det største komplimentet en lue kan få.

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

Søskenmætch med Felix & Sofie

Søsken i matchende strikk - kan det bli mer perfekt? Og mamma kan også få!


Felix

Felixdrakt, Felixgenser & Felix Mamma

Felixserien er høyhalsa raglan ovenfra og ned. Drakten strikkes med enkelt tråd 22/10 garn og genser til barn og voksen strikkes med dobbel tråd tynnere garn.
Siden genseren er dobbel tråd er det en morsom match som kan lages ved å ha en tråd i samme farge, med en mørkere tråd i den ene genseren og en lysere i den andre. Mange av garnleverandørene har også tykkere og tynnere tråd i samme farger så det går absolutt an å lage en helmatch. For eksempel dobbel sandnes minialpakka i genseren, med enkel alpakka i drakten, eller enkel tråd lerke i drakten og enkel tråd lerke pluss i genseren.

Felixgenser til begge barna & Felix mamma til moi

Felixgenser til begge barna & Felix mamma til moi


Sofie

Sofiedrakt, Sofiekjole, Sofiegenser & Sofies Mamma

Barneserien i Sofie bruker ganske tynt garn, som for eksempel drops alpakka og babyalpaca silk, pickles pure wool, dale alpakka, hifa sølje og vilje, og annet 25 m/10 cm garn. Her kan fargene byttes om med mønsterfarge til den ene er bunnfarger til den andre, eller samme mønsterfargen med forskjellig bunnfarge som på den lilla og den hvite på bildet av de tre bærestykkene

Voksengenseren har tykkere garn så mønsteret skal fylle godt over brystet.


Festivaler og Foredrag

Vintermarked i Trondheim

Ut på tur og aldri sur, og Trondheim var så greie med oss sist at vi gledet oss masse til nytt besøk!
Kloke av skade fra vårmarkedets hårfine vektberegning valgte vi tog begge veier nå. Det er nemlig litt av et flyttelass som skal med. Og nesten 7 timers strikketid hver vei er ikke å forakte!

Dessverre var vi liitt utplukket på strikkeverktøyene våre, tulletollen hadde passet på de noen ukers tid. de ankom nemlig kontoret en knapp time etter at vi hadde dratt derfra.

Etter høstens garnbonanzaer på Rauma og Hillesvåg/Bergen Strikkefestival ble det litt begrenset med handling. Men garn til tynne strikkesokker trengtes, og jeg fant noen fine blåfarger hos Norwaykate

DSC_9396.jpg

Og Lillerilledesign hadde farget opp endel Eikenøtt på DK SW merino, og jeg lurer på om ikke den kan bli en fin Tykk Fridagenser? Jeg syns nemlig vi trenger noen tykke barnehagefavoritter også, etterhvert som vinteren skrider frem. 

DSC_9397.jpg

Hvis du vil vite når neste marked er kan du følge TRD strikk på IG/FB

7 timer tog hver vei og en hel søndag i Trondheim bød på ganske bra med strikketid så jeg hadde faktisk ikke for mange prosjekter med meg! Ble ferdig med både genser og sokker, og begynt på votter.

Victoriagenser
Vonikavotter  i håndfarget sølje fra  Arctic Knitting , dette ble med hjem etter  Bergen strikkefestival 2017.

Vonikavotter i håndfarget sølje fra Arctic Knitting, dette ble med hjem etter Bergen strikkefestival 2017.

Strikkezillas Strikkesokker  i Rauma 3tråds som vi plukket opp da vi  besøkte fabrikken  for noen uker siden

Strikkezillas Strikkesokker i Rauma 3tråds som vi plukket opp da vi besøkte fabrikken for noen uker siden

Veronika mente Nidarosdomen hadde krympet siden sist (ca 24 år siden) så hun måtte bort og være skala. Jeg syns ikke den var så liten.

Veronika mente Nidarosdomen hadde krympet siden sist (ca 24 år siden) så hun måtte bort og være skala.
Jeg syns ikke den var så liten.

Søndagens Victoriastrikk minutt for minutt - de to stedene som er tagget var utrolig fine begge to så stikk innom hvis du er i Trondheim! Vi hadde nesten 12 timer mellom utsjekk og togavgang og tilbrakte de stort sett sittende på diverse cafeer, og dagen fløy faktisk avgårde med kaffe og strikk og skravling og litt jobbing.

Takk for laget!