strikketips

Tips, teknikker, strikketips

Raglanøkning - fler tips og triks

Det er så mange som kommer innom bloggen og leser om raglanøkning, og siden det snart er toårsjubileum for forrige innlegg passer det vel fint å følge opp med litt mer triks og noen gøye raglantips!

Les forrige innlegg og se video på økning 1mh, 2 r, 1 mv her

En raglan kjennetegnes av den skrå stripen fellingene ligger langs, som går fra ermehull til hals. Den kan både strikkes ovenfra (raglanøkning) og nedenfra (raglanfelling)

Stort sett vil en raglan bestå av 8 masker felt/økt annenhver omgang, fordelt på 4 punkter. Antallet masker som er mellom de to fellingene på et punkt har større designmessig betydning enn konstruksjonsmessig og du kan leke deg med disse og endre på ellers enkle raglangensere hvis du har funnet en gøyal favoritt.

For å få en rett raglan er det innmari smart å bruke maskemarkører. Sett markøren på pinnen, mellom maskene. F.eks har du da “øk 1 mv, 1 r, markøren, 1 r, øk 1 mh”.
Har du mange masker mellom fellingene for å legge mønster imellom eller liknende så sett 1 markør ved hver felling.


Til nye og utålmodige strikkere:

1 mh, 1 r, 1mv. Den rette i midten settes løs over på vrangsiden.

1 mh, 1 r, 1mv. Den rette i midten settes løs over på vrangsiden.

I helgegenser er det en maske som kun strikkes annenhver pinne mellom økningene, da får du et veldig jevnt resultat siden en raglanøkning ellers kan se litt hoppete ut i så tykt garn.

Dette er en enkel raglangenser og oppskriften ligger gratis her, så den er helt perfekt hvis du har lyst å prøve deg på en raglan men er usikker på om du får det til.

Hvis du ikke har strikket genser før i det hele tatt er ikke raglan noe vanskelige enn andre ting å prøve seg på - min første genser var nettopp en raglan! Gikk som en drøm.


Fletter i Raglan:

Linneagenser  og  -drakt  strikkes riktignok nedenfra, men resultatet blir noe av det samme. Her er det 6 masker mellom fellingene.

Linneagenser og -drakt strikkes riktignok nedenfra, men resultatet blir noe av det samme. Her er det 6 masker mellom fellingene.

Du kan putte fletter mellom fellingene, det er supereffektfullt og kan gjøres både når du strikker nedenfra og ovenfra. Du trenger ca 6-8 masker mellom fellingene, eller mer avhengig av fletten din.


Høyre- og venstreøkninger (Øk 1mh/ Øk 1mvh)

Min absolutte favorittøkninger - så tighte og fine og gir det usynlige og gjennomførte inntrykket jeg elsker.
Selv om det kun er to økninger er forskjellene store når du bytter plass, legger fler masker mellom og så videre. Og selvfølgelig er det ikke noe problem å bytte fra den ene til den andre i en oppskrift utifra hva du liker.

Felixgenser  har en økning med 2 masker mellom, altså øk 1mh, 2 r, øk 1mv

Felixgenser har en økning med 2 masker mellom, altså øk 1mh, 2 r, øk 1mv

Vranggenseren  sett fra retta, her er det økt 1mv, 1 vr, 1mh. Når genseren vrenges popper den da rette masken i midten pent frem.

Vranggenseren sett fra retta, her er det økt 1mv, 1 vr, 1mh. Når genseren vrenges popper den da rette masken i midten pent frem.

Fridagenseren  økes mh, 1 r, 1mv

Fridagenseren økes mh, 1 r, 1mv

Liamdrakt  økes: 1mv, 1 r, 1mh. Selv om det kun er en maske i midten gir det en illusjon av to.

Liamdrakt økes: 1mv, 1 r, 1mh. Selv om det kun er en maske i midten gir det en illusjon av to.


Øke med kast

Heller enn å øke med høyre- og venstreøkninger kan du forenkle prosessen ved å øke med kast. Kastene kan lukkes ved å strikke de vridd omgangen etter, eller beholdes åpne for et luftigere uttrykk. Bildene over er åpne. Hvis du velger å lukke kastet ved å strikke det vridd vil reultatet bli som for en litt luftig venstrelent økning på begge sider av midtmaskene.
Jeg personlig liker ikke denne økningen spesielt godt, jeg synes den ser ut som en nødløsning, men det er designere som foretrekker den og bruker den bevisst som designelement så det skal jeg ta på min egen kappe.


3mi1

bølgeskvulpjakke er det brukt en økning som gir en enkel rad med hull nedover og økninger som spenner ut fra denne.

Det er flere måter å strikke 3 masker i 1, fellesnevneren er at det er i den samme masken som ikke slippes av pinnen før alle tre maskene er laget. Du øker annenhver gang nedover i den midterste masken hver gang, og øker altså to masker per gang (Strikker 3 masker i 1 = øker 2 masker)
A) Strikk 1 rett, 1 kast, strikk 1 rett
B) Strikk 1 rett, 1 vrang, 1 rett
C) Strikk rett i fremste ledd av masken, rett i bakre ledd av masken, rett i fremste ledd av masken
Personlig synes jeg A) er den peneste, som gir en litt luftig økning uten masse ekstra tråder hit og dit.

Du kan bytte ut en hvilken som helst vanlig raglan med denne, bare erstatt både økningene og midtmasken med denne ene 3mi1-prosessen.

(Dette må ikke forveksles med 3i1; 1 mh, 1 r, 1mv som brukes til Embla)


Frakkejakke  har samme økning som helgegenseren, masken som settes løs over er spesielt effektfull i nærheten av rillestrikk.

Frakkejakke har samme økning som helgegenseren, masken som settes løs over er spesielt effektfull i nærheten av rillestrikk.

Nå! Tør du å bytte ut raglanøkningen i det neste prosjektet med en du liker bedre, eller kanskje prøve deg på din første?

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

Barnestrikk, Småstrikk, Guttestrikk, strikketips

Tynne Barnehagefavoritter

Så er det endelig her! Jeg har jobbet siden i sommer med dette lille heftet - men det er mange biter som skal på plass og begrenset med hvor fort man kan jobbe når det er sommerferie, og jeg insisterer på å strikke opp alle modellene mine minst en gang selv for å være sikker på at oppskriften er virkelig god å strikke etter, alt skal teststrikkes og heftet skal trykkes opp og forhandlerne skal få et par dagers forsprang.

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Oppskriften finnes i trykket utgave, og i digital. I tillegg kan oppskriftene kjøpes enkeltvis digitalt både her på siden og på Ravelry. Trykket utgave sendes ut til forhandlere og vi oppfordrer gjerne til å ta turen innom din lokale garnbutikk og kikke der først!

Tynne Barnehagefavoritter PDF
130.00
Add To Cart
Tynne Barnehagefavoritter TRYKK
130.00
Quantity:
Add To Cart
Tynne barnehagefavoritter

Tynne barnehagefavoritter er et konsepthefte hvor alle oppskriftene har den samme strikkefastheten, i dette tilfellet 27 masker per 10 cm. Det vil si at du kan bruke samme garnet gjennom hele heftet, og jeg anbefaler ikke egentlig noe spesielt garn til de forskjellige modellene - bruk det som passer til din families hverdag! (se garninspirasjon med riktig strikkefasthet her)

Det er 7 oppskrifter og alle går fra litt under året og opp til 8 år.

Tynn Fridadress

Tynn Baccalaolue

Tynne Strikkesokker

Tynne Barnehagevotter

Tynn Ribbestrikka Bukse

Tynn Liten Lue

Tynn Løvetanngenser

Barnehagestrikk

I tillegg er det selvfølgelig litt smarte triks og tips i heftet, som du kan ta med deg videre til andre prosjekter. Oppskriftene er ensfarget men vi oppfordrer såklart til kreativitet og fargeglede og å bruke opp restene sine!

Tina har designet, strikket og tatt bildene.

Terese har hjulpet til med oppstrikk av ekstra modeller og veslefrøkna hennes er med som modell sammen med Tulla&Bolla.

Veronika har stilsikkert satt heftet og lest korrektur.

Håper dere liker dette like godt som oss!

strikketips, Tips, teknikker

Garnanmeldelse

Tidligere i uken oppfordret jeg i instastories til å sende inn garn dere ville vite mer om; og siden flere ytret ønske om at jeg skulle lagre svarene et sted er de samlet i en karusell her:

Jeg tok den enkle varianten og screenshottet alt.
Husk at dette er mine private erfaringer og meninger, og det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for dere, og motsatt. Så ikke føl at du gjør noe feil om jeg ikke liker ditt favorittgarn - for det gjør du ikke! Det er helt sikkert det riktige for deg.

2 rettelser: Lett lòpi er 100m/50 g og Kauni er +/- 400 meter per 100 g, nøstene er rundt 150 g.

Strikkefasthetstips finner dere her

og her ligger det mer om strikkefasthet

Dessverre fikk jeg ikke lov til å dele samtalen jeg hadde med house of yarn med dere.

Barnestrikk, strikketips, Tips, teknikker

Victorias Strikkefasthet

Med utgangspunkt i Victoriasettet fra Lille Tullas Strikkebok og logikken jeg brukte rundt garnvalgene der skal jeg forsøke å forklare strikkefasthet i struktur vs glattstrikk - og hvordan helt forskjellig garn kan ha samme strikkefasthet men forskjellig bruk. 
Du bør vite hvordan man lager en strikkeprøve og ha forstått helt grunnleggende strikkefasthet for å ha full nytte av innlegget.