Tips

strikketips, teknikker, Tips

Forkorta Pinner

Kortrader, etter engelsk shortrows, vendinger eller forkortede pinner er en måte å sømløst legge ekstra stoff inn i et parti på et plagg. Ganske enkelt så strikker du frem og tilbake over et parti, uten å fullføre omgangen/pinnen.

Forkorta pinner kan brukes til å strikke forhøyning i nakken, eller forlenge genseren nederst for å unngå trekk i ryggen. Den barmfagre kan legge noen pinner over brystet for å unngå sprikende knappestolper, og det er nokså nødvendig bak på bukser for å sikre at de sitter riktig, siden flertallet fyller mer bak enn foran. Jeg har i tillegg lekt meg mye med å bruke det innenfor mønsterkonstruksjon. Mer om det senere.

Det finnes et antall forskjellige teknikker å strikke forkortede pinner med. Hvis du ganske enkelt snur og strikker tilbake vil det nemlig etterlates et lite hull, derfor bruker vi forskjellige snuteknikker.

Du kan i de fleste tilfeller bytte fritt mellom alle disse teknikkene, selv om en annen er beskrevet i oppskriften.

Forhøyning med german short rows. Når mulig bør snupunktene legges inn mot vrangbord/annen kant for å skjules utterligere (heller øverst i linningen på buksa enn midt på rompa f.eks) Derfor strikker du radene fra kort til langt etter en kant, og fra langt til kort før en kant.

Forhøyning med german short rows. Når mulig bør snupunktene legges inn mot vrangbord/annen kant for å skjules utterligere (heller øverst i linningen på buksa enn midt på rompa f.eks) Derfor strikker du radene fra kort til langt etter en kant, og fra langt til kort før en kant.

German Short Rows - gsr

Min absolutte favoritt! Så enkel og grei, og så tett og fint!

Eksempel på en forhøyning med german short rows:

Tallene i parantes er kun eksempelvis – bruk tallene fra oppskriften du følger.

Strikk (6) masker rett. Snu arbeidet. Hold garnet mot deg. Sett første maske på venstre pinne, altså den siste som ble strikket, over på høyre. Legg garnet over høyre pinne og stram godt til, så du får en ’dobbeltmaske’ på høyre pinne. Strikk nå vrangt tilbake (11) masker. Snu som før, gjenta så mange ganger som oppskriften sier med (6) masker mer for hver gang. Når du skal strikke over ’dobbeltmaskene’ strikker du de som en vanlig 2 rett sammen eller 2 vrangt sammen avhengig av hvilken side du er på – de teller kun som én maske selv i dobbel tilstand.

Wrap&Turn - w&t
Svøp&Snu - s&s

Dette er den første snuteknikken jeg ble presentert for. Jeg satt som et spørsmålstegn og valgte å ikke følge instruksjonene i det hele tatt. Men så spurte jeg internett og da ble alt mye bedre.

Se teknikken beskrevet i tekst hos Pickles

Japanese short rows

Variasjon av w&t/s&s, ‘svøpen’ holdes av en maskemarkør istedenfor rundt en maske.

Sett masken løs over - m lo (som om den skulle strikkes vrang)

Hvis alt annet kjennes veldig intimiderende så kan du også velge å sette 1. maske etter hver gang du snur løs over uten å strikke den. Dette er ikke en perfekt metode og den gir et mer synlig resultat, men bedre enn å ikke gjøre noe. Dette var min løsning når w&t/s&s ikke ville samarbeide, og er derfor den jeg ofte beskriver i oppskrifter; for ikke å sette ut nyere strikkere altfor mye, og la mer erfarne strikkere bruke den teknikken de selv ønsker.

Mønsterkonstruksjon

Innledningsvis mumlet jeg om at jeg likte å legge inn kortrader i kostruksjonen av mønstre.
Første gangen jeg oppdaget at man kunne bruke kortrader på en hæl var jeg helfrelst!l.

Detalj fra hæl i gsr

Detalj fra hæl i gsr

Og hæler er egentlig ganske like som babyhoder..?

Derfor skapte jeg en gruppe med nærmest monteringsfrie baby/barneluer med helt super fasong.

Birkelue på pinnene! Legg merke til dobbelmaskene nedover vaieren.

Birkelue på pinnene! Legg merke til dobbelmaskene nedover vaieren.

Birkelue
Add To Cart
Baccalaolue
Add To Cart

Før det lekte jeg mye med å lage strikkedrakter som ikke trengtes å strikke i flere deler, men som kunne begynne eller avsluttes med en hel vrangbord, og deretter forme åpningen rundt bena ved hjelp av å strikke kortrader.

Linneadrakten legges opp med hele vrangborder nede, så strikkes det frem og tibake med en kombinasjon av fellinger og forkorta pinner, først bakstykket så forstykket.

Linneadrakten legges opp med hele vrangborder nede, så strikkes det frem og tibake med en kombinasjon av fellinger og forkorta pinner, først bakstykket så forstykket.

Sofiedrakt
Add To Cart
Fridadrakt
Add To Cart
Embladrakt
Add To Cart

-Tina

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Guttestrikk, Gratisoppskrift, Tips

Guttegarderoben

I dag har det vært full gjennomgang av bollas klesskap, alle størrelser er dobbeltsjekket, single sokker er kastet og skjorter jeg ikke husker sist ble brukt forberedes på utflytting. I samme slengen pleier jeg å leke med klærne og sette sammen antrekk, når jeg først har alt oppe og fremme på en gang, sånn for litt ny inspirasjon til hvordan de kan brukes og for å lete etter “hull” - hva trengs?

Tips, teknikker, Julestrikk

4. Søndag i Advent

Nååå nærmer det seg! Kjenner du hjertet hoppe over et slag når du teller hvor mange gaver som mangler eller er du av typen som hadde alt ferdig før sommerferien? 

Jeg er ihvertfall førstnevnte. I november gjør jeg et innhogg på ca 20%, og tenker så at jeg er godt i gang frem til jeg står på bensinstasjonen nedi gata, julaften kvart på fem, kjøper støvete konfekt og isskraper til alle mann og krysser fingrene for at de kan pakke inn i noe litt mer fancy enn en bollepose.  

I år er faktisk et snev verre enn vanlig også - jeg hadde storslåtte planer om å strikke til omtrent hele slekta, og det gikk ikke helt etter planen, så her kommer dagens første tips inn i bildet!

Antrekksinspirasjon, Tips

Favorittbarnetøy (sånt som kommer ferdig)

Sånn innimellom all ulla så har faktisk ungene andre klær også - og selv om jeg kan nada om mote (får akutt behov for å gå motstrøms - men følger nok strømmen mer enn jeg tror :P )
Så har jeg funnet noen barnetøymerker som jeg syns er helt supre. Her følger de, og med mine egne bilder hvor jeg bruker plaggene. Det er tildels gamle bilder jeg har så ikke beregn å finne nøyaktig samme modeller ;) Jeg skriver ikke så mye om hver - gå heller inn og se selv!

Prisnivået varierer litt, men jeg syns disse er innenfor for en normal lommebok- og en ekstra fin skjorte eller kjole i garderoben er jo stas! Og så er det ikke så lenge til jul, så kanskje det rett og slett er julegavetipset ;)

For ordens skyld er ikke innlegget sponset, hverken nå eller tidligere.

Minilin er et norsk merke fra Stavanger. Jeg la først merke til de fordi de hadde fine klær til gutta også! Alle klærne lages i lin og spesielt skjortene og seleshortsene syns jeg er superfine. Og de nye rustfargene er suverene. Vi har hatt 2xskjorter med biser og knepping foran, shorts, seleshorts, selebukse, kjole, skjerf og sløyfe.


Liilu er et tysk merke med løse plagg i bomullsmusselin, plaggene er løse og ukompliserte, os størrelsene holder lenge. Vi har hatt skjorte, kjole og krage.


Pierrot La Lune er et dansk merke som de fleste nok kjenner til. Leken sirkusstil og god kvalitet. Vi har hatt etpar skjorter derfra, muligens de mest nøytale de har ser jeg nå.


La petite alice.jpg

La Petite Alice fra Litauen har håndbroderte linprodukter. Vi har hatt kyser og en bluse. Kysene var nok tiltenkt barn med mer hår, så de opplevdes litt store og løse i nakken. Fordelen er at de passer et ekstra år.


Poudre organic er et fransk merke med fine bomullsplagg., vi har hatt bloomers, kragebluser og jakke.

Håper du fant noen tips til gøye klær! <3

Tina

Tips

Fiberintroduksjon

Da jeg holdt fordrag på Bekkestua Bibliotek om Strikkefasthet tidligere i høst fikk jeg en bønn om jeg kunne lage en oversikt over hva de forskjellige garntypene er for noe. Og jeg setter så stor pris på sånne spørsmål! For klart jeg kan!

Det finnes utrolig mye å si om ethvert fiber, og det går selvfølgelig an å ta et dypdykk ned i hver eneste detalj av miljøvennlighet, egnethet, allergier og så videre. Men aller først, en liten fiberintroduksjon.

_DSC00661.jpg

Animalske Fibre:

Kommer fra pelsen/ulla/håret til et dyr. Eneste fibersorten som tover. Holder varmen godt, også om det blir vått. Egner seg godt til alt av vinter- og babytøy. Tåler vask dårlig, men er tildels selvrensende.

Ull – Fra sau. Holdbart, sterkt, stabil og spenstig. Egnet til det meste, kan klø. Tover lett.

Merino - Kommer fra sau spesielt avlet til ullproduksjon. Myk og kløfri. Kan sige i store plagg. Tover fint.

Alpakka – Et dyr i lamafamilien. Mykere og bløtere enn sau, kløfritt. Allergivennlig. Glatt garn, kan sige i store plagg. Tover.

Angora – Kommer fra kaniner. Pusete garn, loer mye, egnet til kanter og effekter.

Mohair – Kommer fra mohairgeita (kalles også angorageit). Blankt og glatt garn som ikke tover, brukes mye i blanding i gensere og gir lette og deilige plagg.

Børstet (pusete) garn av for eksempel alpakka og mohair vil svært ofte loe litt, dette er fordi fibrene ikke får nok hold når de i tillegg skal stå ut. Disse typene garn har ofte blandet inn noe syntet, silke ellr ull for å stabilisere de litt.

Superwash: En kjemisk behandling av ull for å tåle maskinvask bedre. Gjør også garnet mykere. Superwashbehandlede fibre tover ikke.

 
_DSC0009.JPG

Vegetabilske fibre:

Vegetabilske fibre er generelt mer slitesterke og allergivennlige enn animalske. De holder vann godt og varme dårlig. Egnet til sommertøy og interiør.

Bomull – Korte fibre, mykt, rimelig. Veldig sterkt i våt tilstand.

Silke – Lange fibre, stabilt garn, temperaturregulerende, glansfullt, eksklusivt, sterkt

Lin – Glansfullt, grovt, trekker til seg vann godt og tørker fort. Rustikt uttrykk.

Melk – Kjemisk fremstilt, temperaturregulerende, mykt. (uvanlig type)

_DSC00711.jpg

Kunstige/Syntetiske Fibre:

Kustige fibre er ofte mindre miljøvennlige, rimelige, holder dårlig på varme, brukes mye i billig tøy, sommertøy og møbelstoffer. Tar ikke til seg fuktighet og noen smelter ved høye temperaturer, er kløfrie og finnes ofte i et stort utvalg av farger. Garn i utlandet er ofte av syntetiske fibre.

Acryl – Mykt, allergivennlig, varmefølsomt og sterkt.

Polyamid/Nylon - slitesterkt, lett, lettstelt (kan vaskes i maskin og tørkes i trommel), og elastisk, som gjør det perfekt til å blande med andre fibre når man produserer slitesterkt garn, sokkegarn.

Polyester – vindtett og lett, brukes i sportstøy og fleece.

Viskose/Rayon - Regenerert cellullose (trær, bambus). Fibrene lar seg lett farge. Viskosetøy er mykt, behagelig og absorberende, klør ikke.

_DSC00891.jpg

Jeg har garantert glemt masse, og ikke snakket nok om akkurat det du lurer på - så bruk gjerne kommentarfeltet til tilleggsopplysninger og spørsmål og så videre.

Jo! Jeg er blitt nominert til topp 35 håndarbeidsblogg av Sparpedia. Jeg aner helt ærlig ikke hva dette handler om i det hele tatt, et reklamestunt eller noe? Men! Det er en superfin oversikt over gode håndarbeidsblogger og det er jo verdt å få med seg:

Banners  for  Topp  35  blogger  om  håndverk

strikketips, Tips, teknikker

Garnanmeldelse

Tidligere i uken oppfordret jeg i instastories til å sende inn garn dere ville vite mer om; og siden flere ytret ønske om at jeg skulle lagre svarene et sted er de samlet i en karusell her:

Jeg tok den enkle varianten og screenshottet alt.
Husk at dette er mine private erfaringer og meninger, og det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for dere, og motsatt. Så ikke føl at du gjør noe feil om jeg ikke liker ditt favorittgarn - for det gjør du ikke! Det er helt sikkert det riktige for deg.

2 rettelser: Lett lòpi er 100m/50 g og Kauni er +/- 400 meter per 100 g, nøstene er rundt 150 g.

Strikkefasthetstips finner dere her

og her ligger det mer om strikkefasthet

Dessverre fikk jeg ikke lov til å dele samtalen jeg hadde med house of yarn med dere.

Barnestrikk, strikketips, Tips, teknikker

Victorias Strikkefasthet

Med utgangspunkt i Victoriasettet fra Lille Tullas Strikkebok og logikken jeg brukte rundt garnvalgene der skal jeg forsøke å forklare strikkefasthet i struktur vs glattstrikk - og hvordan helt forskjellig garn kan ha samme strikkefasthet men forskjellig bruk. 
Du bør vite hvordan man lager en strikkeprøve og ha forstått helt grunnleggende strikkefasthet for å ha full nytte av innlegget.

Gratisoppskrift, Tips

En slags hals strikket på selunger

Siden jeg har begynt å selge Lykke strikkepinnesett så prøver jeg å teste alle størrelsene så godt jeg kan. Pinne 12 er største størrelse i settet, og trakk litt ekstra, mest fordi det føltes nærmest eksotisk - på grunn av størrelsen og fordi pinnene er nydelig grå og ganske forskjellige i fargen, så de minnet mest om små selunger heller enn strikkepinner.