Tips

Tips

Fiberintroduksjon

Da jeg holdt fordrag på Bekkestua Bibliotek om Strikkefasthet tidligere i høst fikk jeg en bønn om jeg kunne lage en oversikt over hva de forskjellige garntypene er for noe. Og jeg setter så stor pris på sånne spørsmål! For klart jeg kan!

Det finnes utrolig mye å si om ethvert fiber, og det går selvfølgelig an å ta et dypdykk ned i hver eneste detalj av miljøvennlighet, egnethet, allergier og så videre. Men aller først, en liten fiberintroduksjon.

_DSC00661.jpg

Animalske Fibre:

Kommer fra pelsen/ulla/håret til et dyr. Eneste fibersorten som tover. Holder varmen godt, også om det blir vått. Egner seg godt til alt av vinter- og babytøy. Tåler vask dårlig, men er tildels selvrensende.

Ull – Fra sau. Holdbart, sterkt, stabil og spenstig. Egnet til det meste, kan klø. Tover lett.

Merino - Kommer fra sau spesielt avlet til ullproduksjon. Myk og kløfri. Kan sige i store plagg. Tover fint.

Alpakka – Et dyr i lamafamilien. Mykere og bløtere enn sau, kløfritt. Allergivennlig. Glatt garn, kan sige i store plagg. Tover.

Angora – Kommer fra kaniner. Pusete garn, loer mye, egnet til kanter og effekter.

Mohair – Kommer fra mohairgeita (kalles også angorageit). Blankt og glatt garn som ikke tover, brukes mye i blanding i gensere og gir lette og deilige plagg.

Børstet (pusete) garn av for eksempel alpakka og mohair vil svært ofte loe litt, dette er fordi fibrene ikke får nok hold når de i tillegg skal stå ut. Disse typene garn har ofte blandet inn noe syntet, silke ellr ull for å stabilisere de litt.

Superwash: En kjemisk behandling av ull for å tåle maskinvask bedre. Gjør også garnet mykere. Superwashbehandlede fibre tover ikke.

 
_DSC0009.JPG

Vegetabilske fibre:

Vegetabilske fibre er generelt mer slitesterke og allergivennlige enn animalske. De holder vann godt og varme dårlig. Egnet til sommertøy og interiør.

Bomull – Korte fibre, mykt, rimelig. Veldig sterkt i våt tilstand.

Silke – Lange fibre, stabilt garn, temperaturregulerende, glansfullt, eksklusivt, sterkt

Lin – Glansfullt, grovt, trekker til seg vann godt og tørker fort. Rustikt uttrykk.

Melk – Kjemisk fremstilt, temperaturregulerende, mykt. (uvanlig type)

_DSC00711.jpg

Kunstige/Syntetiske Fibre:

Kustige fibre er ofte mindre miljøvennlige, rimelige, holder dårlig på varme, brukes mye i billig tøy, sommertøy og møbelstoffer. Tar ikke til seg fuktighet og noen smelter ved høye temperaturer, er kløfrie og finnes ofte i et stort utvalg av farger. Garn i utlandet er ofte av syntetiske fibre.

Acryl – Mykt, allergivennlig, varmefølsomt og sterkt.

Polyamid/Nylon - slitesterkt, lett, lettstelt (kan vaskes i maskin og tørkes i trommel), og elastisk, som gjør det perfekt til å blande med andre fibre når man produserer slitesterkt garn, sokkegarn.

Polyester – vindtett og lett, brukes i sportstøy og fleece.

Viskose/Rayon - Regenerert cellullose (trær, bambus). Fibrene lar seg lett farge. Viskosetøy er mykt, behagelig og absorberende, klør ikke.

_DSC00891.jpg

Jeg har garantert glemt masse, og ikke snakket nok om akkurat det du lurer på - så bruk gjerne kommentarfeltet til tilleggsopplysninger og spørsmål og så videre.

Jo! Jeg er blitt nominert til topp 35 håndarbeidsblogg av Sparpedia. Jeg aner helt ærlig ikke hva dette handler om i det hele tatt, et reklamestunt eller noe? Men! Det er en superfin oversikt over gode håndarbeidsblogger og det er jo verdt å få med seg:

Banners  for  Topp  35  blogger  om  håndverk

Blogglistenhits

strikketips, Tips, teknikker

Garnanmeldelse

Tidligere i uken oppfordret jeg i instastories til å sende inn garn dere ville vite mer om; og siden flere ytret ønske om at jeg skulle lagre svarene et sted er de samlet i en karusell her:

Jeg tok den enkle varianten og screenshottet alt.
Husk at dette er mine private erfaringer og meninger, og det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for dere, og motsatt. Så ikke føl at du gjør noe feil om jeg ikke liker ditt favorittgarn - for det gjør du ikke! Det er helt sikkert det riktige for deg.

2 rettelser: Lett lòpi er 100m/50 g og Kauni er +/- 400 meter per 100 g, nøstene er rundt 150 g.

Strikkefasthetstips finner dere her

og her ligger det mer om strikkefasthet

Dessverre fikk jeg ikke lov til å dele samtalen jeg hadde med house of yarn med dere.

Blogglistenhits

Barnestrikk, strikketips, Tips, teknikker

Victorias Strikkefasthet

Med utgangspunkt i Victoriasettet fra Lille Tullas Strikkebok og logikken jeg brukte rundt garnvalgene der skal jeg forsøke å forklare strikkefasthet i struktur vs glattstrikk - og hvordan helt forskjellig garn kan ha samme strikkefasthet men forskjellig bruk. 
Du bør vite hvordan man lager en strikkeprøve og ha forstått helt grunnleggende strikkefasthet for å ha full nytte av innlegget.

Blogglistenhits

Gratisoppskrift, Tips

En slags hals strikket på selunger

Siden jeg har begynt å selge Lykke strikkepinnesett så prøver jeg å teste alle størrelsene så godt jeg kan. Pinne 12 er største størrelse i settet, og trakk litt ekstra, mest fordi det føltes nærmest eksotisk - på grunn av størrelsen og fordi pinnene er nydelig grå og ganske forskjellige i fargen, så de minnet mest om små selunger heller enn strikkepinner.

Blogglistenhits

Antrekksinspirasjon, Ullungenboka, Barnestrikk, Tips

Frida med en sommervri

Jeg har lekt meg litt med mønster på Fridajakka - og er igrunn veldig fornøyd med resultatet!

 Sammen med  liten enkel short s og  birkelue

Jeg strikket mønsteret frem og tilbake, med hvite stolper. Siden den hvite er med på hver linje gikk det fint å strikke de samtidig. Når du strikker sånn må du passe på å tvinne garnet i overgangene (Intarsiateknikk) så du ikke får store hull. For å få det symmetrisk på hver side av knappestolpen felte jeg en ekstra maske under ermet - totalmaskeantallet skal gå opp i 4+1  (f.eks 5, 13, 25, 89, 121..)

Økningene i siden tok jeg ned til mønsteret startet og ikke lenger, begynn å strikke mønster ca 7-8 cm før full lengde. 

Hele settet er strikket i drops Cotton Merino; hvit, rust, pudderrosa og beige, størrelse 3-6 mnd

 Med pudderrosa Fridadrakt under - Perfekt til sensommeren <3

Med pudderrosa Fridadrakt under - Perfekt til sensommeren <3

Og jo - ermene er 3/4 lange, så jeg er sikker på at de passer lenge.
Strikk de ca (7) 8 (10) 12 (15) 17 (19) cm lange isåfall, og bare fell 2 ggr så de er litt vide :)

Og bare 3 knapphull - kunne vært fint uten også?

 Det var her jeg begynte - men sklei ut da jeg fant rustrød kontrastfarge ;)

Det var her jeg begynte - men sklei ut da jeg fant rustrød kontrastfarge ;)

Blogglistenhits

Tips, Småstrikk

Lage frynser

Frynser er en utrolig kul teknikk å legge til "det lille ekstra" med - og helt topp for å bli kvitt restegarn og liknende!

Frynsehalsen får være dagens modell.

 Først trenger du mange små trådbiter i lik lengde - surr garnet rundt hånda, telefonen eller en fyrstikkeske, og klipp opp den ene siden.

Først trenger du mange små trådbiter i lik lengde - surr garnet rundt hånda, telefonen eller en fyrstikkeske, og klipp opp den ene siden.

 Ta to trådbiter og brett på midten. Stikk heklekroken gjennom kanten av arbeidet.

Ta to trådbiter og brett på midten. Stikk heklekroken gjennom kanten av arbeidet.

 Første frynse på plass

Første frynse på plass

 Stuss kantene litt så de blir like lange. De kan også gres ut med en hårbørste

Stuss kantene litt så de blir like lange. De kan også gres ut med en hårbørste

 Bruk en heklekrok i ca samme tykkelse som du strikket arbeidet i for å feste frynsene.

Bruk en heklekrok i ca samme tykkelse som du strikket arbeidet i for å feste frynsene.

 Trekk 'løkken som trådene danner, gjennom kanten av arbeidet. Hent så trådendene gjennom løkken.

Trekk 'løkken som trådene danner, gjennom kanten av arbeidet. Hent så trådendene gjennom løkken.

 Fortsett nedover med jevnt mellomrom, arbeidet kan fort sprike hvis du henter i hver maske, så vurder hver annen/ hver tredje.

Fortsett nedover med jevnt mellomrom, arbeidet kan fort sprike hvis du henter i hver maske, så vurder hver annen/ hver tredje.

 Fint til liten

Fint til liten

 Og til stor!

Og til stor!

Frynser kan festes på hva som helst - lag de kuleste cowboybuksene med frynser nedover buksebeina, eller avslutt skjerf med lange fine frynser på, kanskje knytt inn en perle også?

Blogglistenhits

Tips

Oppskrift på dampede garnballer

Jeg la opp en video når jeg dampet noen luedusker på instagram - det så visst litt rart ut, for det kom veldig mange spørsmål om hva i all verden jeg holdt på med!

 Verktøy: dørslag, gryte, vann og dusk.

Verktøy: dørslag, gryte, vann og dusk.

Når du damper på denne måten tvinner garnet seg opp, og slapper av, så dusken ser fyldigere og jevnere ut,.

Idéen fikk jeg først fra fantastiske Maja Karlsson/Majas Manufaktur 

 Sett sammen verktøyet. Ditt helt egne garnduskkokeapparat!

Sett sammen verktøyet. Ditt helt egne garnduskkokeapparat!

Du trenger ikke så mye vann, 2 dl på en bred gryte. Det skal være plass til kokende vann under dusken uten at den blir klissvåt.

 Damp dusken i noen minutter, snu på den underveis så den blir jevn. 

Damp dusken i noen minutter, snu på den underveis så den blir jevn. 

Dette er tidspunktet hvor håpefulle familiemedlemmer stikker nesa oppi gryta og blir veldig overrasket over middagsplanene!

 Nydampet garndusk. Mmmmm

Nydampet garndusk. Mmmmm

 Frisert men udampet, ikke så kul.

Frisert men udampet, ikke så kul.

Håper du blir like glad i dette trikset som meg! :)

Tina

Blogglistenhits