Guttestrikk

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Guttestrikk, Gratisoppskrift, Tips

Guttegarderoben

I dag har det vært full gjennomgang av bollas klesskap, alle størrelser er dobbeltsjekket, single sokker er kastet og skjorter jeg ikke husker sist ble brukt forberedes på utflytting. I samme slengen pleier jeg å leke med klærne og sette sammen antrekk, når jeg først har alt oppe og fremme på en gang, sånn for litt ny inspirasjon til hvordan de kan brukes og for å lete etter “hull” - hva trengs?

Bolla er 4 år men stor for alderen, bruker nå 5-6 år, 110/116, så vi sluttet med de mest babyaktige plaggene allerede rundt to år. Men seler, shorts, strømpebukser, kinakrager og fine knapper lager en veldig fin garderobe allikevel synes jeg.

Jo - og selvfølgelig er ingenting her forbeholdt gutter, og det meste skal tulla skal arve etter storebror. Men det er altfor lite inspirasjon som passer like godt på begge kjønn, og enda mindre som faktisk er inspirerende for oss guttemammaer.

Jeg legger linker til alle strikkeoppskriftene nederst i innlegget, hvis du lurer på garn/fargekoder så bare spør.

Tullebollebukse

Tullebollebukse og Skogbuff, samt selvfølgelig de råfine bremluene. Genseren er ny, og jeg liker veldig godt hvordan den rødburgunder høstfargen passer inn med mange av favorittene i klesskapet. Sånne litt støvete toner som buksa og genseren blir alltid bra sammen!

Liten enkel shorts

Dette er et veldig typisk selskapsantrekk hos oss. Shorts, strømpebukse (jeg ga opp knestrømper for lenge siden på denne hoppefrosken her) og skjorte med kinakrage. Veldig enkelt og greit, og ikke altfor varmt. Skjorten har blågrå striper, så jeg valgte kalde strømpebukser og rustfarget lett liten shorts for litt kontrast.

bestefarsvest

Veldig ofte er gutteplagg veldig mørke, sikkert fordi det er praktisk. Men det er så fint med litt hvitt og pasteller til gutta også!! En enkel genser under vesten (og vesten kan skjule gamle selskapssynder på en hvit genser) med strømpebukse og en linshorts til, så er det lekevennlig og staselig. Perfekt til formiddagsselskap og bursdager.
Bestefarsvest

DSC_0556.jpg

Cafèdate med mamma. Definitivt! Elsker høstfargene sammen, og meleringen i ullgenseren skjuler kakaoflekker.
Felixgenser, Liten enkel shorts, skogbuff og ribbestrikka lue.

Fridatights

Finstas i barnehagen er liksom likegreit å gjøre lekevennlig. En shorts i litt knallere farger, fine strømpiser og en enkel genser.
Dette skulle bli en Fridatights, nå er det en Fridashorts.

DSC_0570.jpg

Dette er sånn jeg elsker guttepentøy. Veldig tradisjonelt med grått, hvitt og rødt, og litt grov ull. Dette er veldig julaften og 17.mai for meg. Dessuten er det å ha noen nøytrale grå strikkeplagg helt gull verdt hvis man syns det er litt gøy å sette sammen antrekk til barna.
Liten enkel shorts, Strikkezillas strikkesokker med ekstra langt skaft og bremlue (jakken er strikket på frihånd)

mønstershorts

Kanskje en dag til våren? Her har shortsen farge fra både halsen og genseren, så tilsammen blir det veldig harmonisk selv om shortsen i seg selv er ganske heftig. Fridagenser, mønstershorts og halsloop.

DSC_0591.jpg

Varme jordfarger, frisket opp med det hvite. Her skulle jeg gjerne hatt en lysere genser til, det er littebitt tungt med den mørke brune. Eller så kan vi bruke en lysere jakke.
Jordbærbukse, Felixgenser, Ribbestrikka Lue og Dyrevotter - snartsnart kan vi gå ut og leke uten vinterdressen på!

barnehagestrikk

Selvfølgelig går ikke ungene superstæsja opp i barnehagen hver dag - spesielt siden det ofte er pappan som kler på. Stort sett er joggebukse og en lett strikkegenser med mye bomull løsningen, og det kan også være veldig fint!
Løvetanngenser, Fridagenser, genser uten navn og nok en Fridagenser


Og hvilke hull fant jeg? Jo:
Farger: mer lys grått, skifer, sennep, rødt & burgunder

Baklommeshorts (sennep eller skifer?)
Emblagenser (rød/burgunder, hvit & grå står på lista!)
Votter (gule selbu, røde revevotter, grønne ullungenvotter, gule tovavotter)
Jakker (ny eikejakke?)
Bukser (grå/burgunder persbukse på planen!)
Fridagenser (Strikker en i året, de er så kjekke. Kanskje en lys gul til sommeren)
Vranggenser (Skifer?)

Kommer jeg til å strikke alt? Neppe. Men jeg har garn til å starte på endel så det er ganske bænkers!


Skogbuff
0.00

Oppskrifter som også er i Ullungenboka:

Fridagenser
45.00

Oppskrifter som også er i Lille Bolle boka:


Oppskrifter som også er i Lille Tulla boka:

Felixgenser
45.00
Dyrevotter
50.00
Fridatights
45.00

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

Barnestrikk, Småstrikk, Guttestrikk, strikketips

Tynne Barnehagefavoritter

Så er det endelig her! Jeg har jobbet siden i sommer med dette lille heftet - men det er mange biter som skal på plass og begrenset med hvor fort man kan jobbe når det er sommerferie, og jeg insisterer på å strikke opp alle modellene mine minst en gang selv for å være sikker på at oppskriften er virkelig god å strikke etter, alt skal teststrikkes og heftet skal trykkes opp og forhandlerne skal få et par dagers forsprang.

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Oppskriften finnes i trykket utgave, og i digital. I tillegg kan oppskriftene kjøpes enkeltvis digitalt både her på siden og på Ravelry. Trykket utgave sendes ut til forhandlere og vi oppfordrer gjerne til å ta turen innom din lokale garnbutikk og kikke der først!

Tynne Barnehagefavoritter PDF
130.00
Add To Cart
Tynne Barnehagefavoritter TRYKK
130.00
Quantity:
Add To Cart
Tynne barnehagefavoritter

Tynne barnehagefavoritter er et konsepthefte hvor alle oppskriftene har den samme strikkefastheten, i dette tilfellet 27 masker per 10 cm. Det vil si at du kan bruke samme garnet gjennom hele heftet, og jeg anbefaler ikke egentlig noe spesielt garn til de forskjellige modellene - bruk det som passer til din families hverdag! (se garninspirasjon med riktig strikkefasthet her)

Det er 7 oppskrifter og alle går fra litt under året og opp til 8 år.

Tynn Fridadress

Tynn Baccalaolue

Tynne Strikkesokker

Tynne Barnehagevotter

Tynn Ribbestrikka Bukse

Tynn Liten Lue

Tynn Løvetanngenser

Barnehagestrikk

I tillegg er det selvfølgelig litt smarte triks og tips i heftet, som du kan ta med deg videre til andre prosjekter. Oppskriftene er ensfarget men vi oppfordrer såklart til kreativitet og fargeglede og å bruke opp restene sine!

Tina har designet, strikket og tatt bildene.

Terese har hjulpet til med oppstrikk av ekstra modeller og veslefrøkna hennes er med som modell sammen med Tulla&Bolla.

Veronika har stilsikkert satt heftet og lest korrektur.

Håper dere liker dette like godt som oss!

Småstrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon

I (tipp)oldefars fotspor

I fjor fant jeg en fin gammel kofte hengende i et skap på hytta. Den hadde tilhørt oldefaren min - altså lille bolles TIPPoldefar. Jeg prøvde å finne ut litt om koften gjennom bl.a koftegruppa, men ingen har hittil gjenkjent den. Fordi modellen var av 50-tallstype med lange ermer og kort liv så fikk jeg det for meg at jeg skulle lage bukse med det mønsteret. Og når  Koftebuksa var laget måtte jeg jo tegne opp en kofte også! Jeg strikket to fargevarianter, en i tilnærmet originale brun- rød- blå- og gulfarger, og en i lyse, duse farger. Selv om mønsteret ikke kommer veldig godt frem i den lyse er nok den mest i bruk, for den ser så delikat ut!

Strikket i dobbel drops alpakka er dette en ganske myk og herlig affære

Strikket i dobbel drops alpakka er dette en ganske myk og herlig affære

Bildene er tatt inne på et gammelt sagbruk - her har også tipp/oldefar luntet rundt.

Birkelua er denne gangen strikket i Sandnes Merinoull 

Birkelua er denne gangen strikket i Sandnes Merinoull 

Man skal lære seg å leke inne på saga - holde balansen og unngå flis og spiker, så den skal tidlig krøkes! Men bjelkeløp venter vi noen år med foreløpig.

Knappeskjerfet er fra knitsandpieces/Marianne Bjerkmann - oppkriften er gratis og finnes  her . Jeg har strikket i drops alpakka.

Knappeskjerfet er fra knitsandpieces/Marianne Bjerkmann - oppkriften er gratis og finnes her. Jeg har strikket i drops alpakka.

Lettere henslengt. Diktlesning?

Lettere henslengt. Diktlesning?

Småstrikk, Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Guttestrikk

Ullungen

Snikkikk på litt flere nyheter som kommer nå gjennom høsten!

Deilige høstfarger! 

Deilige høstfarger! 

Dale Lerke sin nye 'Mørk Rust' - Jeg kan likegjerne kjøpe en kilo først som sist. Helfrelst!

Dale Lerke sin nye 'Mørk Rust' - Jeg kan likegjerne kjøpe en kilo først som sist. Helfrelst!

Knyteskjerfet var en sånn ide som kom plutselig - hvor konstruksjonen er enkel men fiffig, og utseendet får akkurat det lille ekstra.

Sommersport i høstmodus

Sommersport i høstmodus

Strikket i Bergere de France sin merinoull - som ikke er superwash! Litt uvant å strikke med, men foreløpig synes jeg garnet holder seg bedre enn superwashtypene. 

Strikket i Bergere de France sin merinoull - som ikke er superwash! Litt uvant å strikke med, men foreløpig synes jeg garnet holder seg bedre enn superwashtypene. 

Lett liten lue har blitt en minihit på instagram selv før den har kommet ut - heldigvis er oppskriften superenkel og teststrikkerne megaflinke, så det burde ikke drøye lenge.

Den okergule genseren i kombinasjon av Sandnes Alpakka og Pickles merino tweed med enkel lomme foran hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt å lage noen oppskrift på - men den ligger an til å bli en stor høsthit i heimen - så kanskje? 

Høstfarger!

Høstfarger!

Eventyreren <3

Eventyreren <3

Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Guttestrikk, Ullungenboka

Fridagenser

Fridagenseren ligger an til å bli en storfavoritt - selv så nystrikket som hun er. Oppskriften kommer litt senere i høst 😊 

Fin og enkel raglangenser - ja takk!

Fin og enkel raglangenser - ja takk!

Nabohytta er et gammelt sagbruk, så jeg tok anledningen til en liten fotoshoot. Lyset er helt fantastisk der inne!

Lillebolle var med som modell og assistent.

Lillebolle var med som modell og assistent.

Genseren er strikket i Lerke, Jadegrønn 8101. Det gikk med rett over tre nøster. 

Hardtrening!

Hardtrening!

Genseren er selvsagt en videreføring av fridadrakten, men med lange ermer og uten bodydelen. Forholdsvis smal modell som sitter veldig fint på! Dette er størrelse 2 år på gårsdagens toåring, så helt spot on.

Lua er  birkelue  med 'broken rib' - struktur. Veldig veldig fint! Samme garn og farge som genseren 😊

Lua er birkelue med 'broken rib' - struktur. Veldig veldig fint! Samme garn og farge som genseren 😊

Rett utenfor bruket ligger den gamle sjekta. Fint sted for en rosinpause😄

Rosiner har en høy valuta om dagen!

Rosiner har en høy valuta om dagen!

Han skjønte at det var en båt ihvertfall.

Han skjønte at det var en båt ihvertfall.

Litt uorden i styringsmekanismen.

Litt uorden i styringsmekanismen.

Sliten modell 💚

Sliten modell 💚

Jeg gleder meg til jeg har tid til å strikke en til av denne - egentlig det eneste praktiske plagget vi har hatt denne overraskende varme septemberuka!

Barnestrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon

Eikejakke

Endelig er eikejakken ferdig - og det i god tid før eikenøttene! Superdeilig tynn jakke som strikkes ovenfra og ned, med mønster langs nederkanten. Vi tok den med på testtur i skogen. (Link til oppskriften nederst i innlegget)

Eikenøtter altså.. &lt;3

Eikenøtter altså.. <3

Det krøllete gamle eiketreet som var inspirasjon måtte være modell også.

Det krøllete gamle eiketreet som var inspirasjon måtte være modell også.

Jakken er strikket i Pickles Pure Wool, men man kan bruke f.eks Drops Alpaca eller alpaca silk, eller det superlekre Rowan Felted Tweed. Jeg har oversikt over endel alternativer her

Jakken har raglanøkning, og litt videre ermer enn jeg pleier, så det er god plass til genser under når det blir kaldere. Utover at mønsteret har lange sprang er det en veldig enkel jakke å strikke. Den strikkes rundt og klippes opp, bruker du ren ull kan du klippe uten å sy! 

Add To Cart

Barnestrikk, Småstrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon, Ullungenboka

Skogtur

Høstskogen er fantastisk, og hele familien har dratt ned på hytta for å bade i solskinn, kantareller og strikketøy en ukes tid. Jeg elsker å ha muligheten til å dra ned hit og få fokusert på strikkeoppskrifter, ferdigstilling og ny inspirasjon. For septemberskogen krever ull!

Første prosjekt ferdig var en ny runde med 'lett liten lue' - Denne begynte jeg egentlig på i våres, men ble lagt på is, og nå passer den plutselig perfekt inn i planene! Så fikk jeg testet den nye fargen i Lerke, Mørk Oliven. Gjør seg godt til de nydelige eplene som vi eh, fant..

Elsker hvordan denne ser ut bak &lt;3 Størrelse 1-2 år sitter akkurat på straks 2-åringen.

Elsker hvordan denne ser ut bak <3 Størrelse 1-2 år sitter akkurat på straks 2-åringen.

Lett liten lue skal få seg en kjapp teststrikkrunde til, og så er den ferdig. Den blir brukt som modell på grunnstrikkekurset jeg holder i oktober, så veldig grei oppskrift, og fin passform. Elsker splitten bak, som gjør at lua legger seg riktig på hodet og ikke sklir ned i øynene. 

Høsten er tid for matauke - disse får stå noen dager til før de blir middag :)

Høsten er tid for matauke - disse får stå noen dager til før de blir middag :)

At hele familien er i varierende grader av forkjøla er ingen hindring - ut i skogen for å jakte på kongler, sopp, pinner, bær og øyeblikk. Vi er så heldige at det bare tar fem minutter å stå midt i trollskogen!

Kongle - like spennende hver gang!&nbsp;

Kongle - like spennende hver gang! 

Nå er det neste strikkeprosjekt på pinnene. I løpet av uka har jeg planer om totalt to luer, en genser, et halstørkle, en shorts og en påbegynt jakke, og alt blir nye oppskrifter! Fine lettstrikka basisplagg til garderoben, som er lette å justere med farger og mønster og lommer og strukturer for den kreative. 

Ingen kan motstå en sommerfugl ;)

Ingen kan motstå en sommerfugl ;)