Gratisoppskrift

Gratisoppskrift, Tips

En slags hals strikket på selunger

Siden jeg har begynt å selge Lykke strikkepinnesett så prøver jeg å teste alle størrelsene så godt jeg kan. Pinne 12 er største størrelse i settet, og trakk litt ekstra, mest fordi det føltes nærmest eksotisk - på grunn av størrelsen og fordi pinnene er nydelig grå og ganske forskjellige i fargen, så de minnet mest om små selunger heller enn strikkepinner.

Blogglistenhits

Gratisoppskrift, Tips

Ribbestrikka Tweedlue

Okei, jeg er evig gavestrikkeoptimist. Og i år skulle jeg ikke strikke noen gaver, for hvert eneste år sitter jeg og panikkstrikker opp mot julaften, og rekker aldri alt jeg har planlagt. Det skulle jeg unngå i år.

Særlig.

 Strikkepakker! Trykk på bildet så laster oppskriften.

Strikkepakker! Trykk på bildet så laster oppskriften.

Plutselig sitter jeg med gavelista og innser at jeg helst skulle ha strikket en-to-tre-fire-fem (!) luer.

Hups.

Heldigvis er disse kjappstrikka og lettstrikka, og det går omtrent en om dagen.

Oppskriften er skrevet i Dale Cotinga, men her har jeg brukt DSA tweed. Det går to luer på tre nøster (muligens tre på fire!) Trykk på bildet over for å se oppskriften, eller last den ned HER

Hvis du vil ha oppbrett strikker du bare 5-6 cm lengre før felling.

Blogglistenhits

Barnestrikk, Gratisoppskrift, Småstrikk

Miniselbu

Tidligere i høst jobbet jeg med en oppskrift på miniselbuvotter.

Jeg både tegnet og strikket flere modeller før valget falt på denne helt enkle!

 

Oppskriften har vært til salgs som garnpakke hos Fru Kvist i Oslo nå i høst, men nå som det er jul vil jeg veldig gjerne få dele den som en liten førjulsgave til deg <3

Hvis du vil laste ned og evt skrive ut kan du trykke HER 

Jeg laget i tillegg til det diagrammet jeg endte opp med, et tomt diagram så du eller barna eller barnebarna kan tegne opp ditt helt egne, personlige mønster!
Vær så snill å ikke misbruke malen, det er mye jobb i å tilpasse en oppskrift <3

Jeg er fullstendig klar over at det finnes en sånn babyselbu oppskrift som 'alle' bruker, men jeg ønsket meg en med flere størrelser, og litt kortere sprang i diagrammet - og er superfornøyd med resultatet.

Siden det er ønsker om cmmål:
Med 32 i strikkefasthet får du en omkrets på 13,75 cm, 6,9 cm bred når den ligger flatt.
Med 30 i strikkefasthet får du en omkrets på 14,7 cm, 7,3 cm bred når den ligger flatt.
Med 28 i strikkefasthet får du en omkrets på 16,3 cm, 8,1 cm bred når den ligger flatt.

Tips: Jeg strikket nyfødtstørrelse ved å bruke SKY fra Dreamlineserien til Du store alpakka, da fikk jeg 34m/10 cm på p 2. (omkrets 12,9 cm, bredde 6,5 cm) 

 Fargene bringebær og natur

Fargene bringebær og natur


God førjul <3

Tina

Tusen takk til Veronika/Nika Grafisk for lekkert oppsett og Hanne-Mette for supereffektiv teststrikk!

Blogglistenhits

Barnestrikk, egostrikk, Gratisoppskrift

Fjellull

Rust, oker, natur og brunt var stikkordene for høststrikken i år tydeligvis.
Vi tok turen til fjells i helga for å tyvstarte ullsesongen!

upload.jpg
 Emblagenseren til voksen skal ut på teststrikk ca nå! &nbsp; Denne er strikket i PT2 - fargene 63, 66 og 78. Størrelsene kommer fra XS-XXL (Overvidde 78-121)

Emblagenseren til voksen skal ut på teststrikk ca nå!  
Denne er strikket i PT2 - fargene 63, 66 og 78.
Størrelsene kommer fra XS-XXL (Overvidde 78-121)

Den store gleden er å få dra høyt til fjells og få tjuvstarta bruken av høststrikkeklærne! 

 Genser med lomme strikket uten oppskrift - i Sandnes Alpakka i utgått farge og Pickles Merino Tweed - Løvfall. Buksen er strikket etter en gratisoppskrift fra Sandnes som ligger  HER . Jeg brukte litt under 1 nøste av  regia tweed 6-fädig 150g &nbsp;Et garn som dessverre ikke produseres lengre, men som jeg fikk tak i på Strikkelykke i Bergen i april i år, så noen nøster er nok tilgjengelige her og der.

Genser med lomme strikket uten oppskrift - i Sandnes Alpakka i utgått farge og Pickles Merino Tweed - Løvfall. Buksen er strikket etter en gratisoppskrift fra Sandnes som ligger HER. Jeg brukte litt under 1 nøste av regia tweed 6-fädig 150g Et garn som dessverre ikke produseres lengre, men som jeg fikk tak i på Strikkelykke i Bergen i april i år, så noen nøster er nok tilgjengelige her og der.

  Birkelue &nbsp;i Lerke 3046 - Brun og  Enkel hals &nbsp;i Cotton Merino 25 - Rust

Birkelue i Lerke 3046 - Brun og Enkel hals i Cotton Merino 25 - Rust

 Pakkelista!! Naturfarget  Linneadrakt  og oker/svart raglanjakke var ikke i bruk, ellers alt! Ganske godt jobba på en helg..

Pakkelista!! Naturfarget Linneadrakt og oker/svart raglanjakke var ikke i bruk, ellers alt! Ganske godt jobba på en helg..

  Birkelue  og  Villvestbukse &nbsp; i Lerke 3046 - Brun,  Fridadrakt  og  Enkel hals  i Cotton Merino 25 - Rust

Birkelue og Villvestbukse  i Lerke 3046 - Brun, Fridadrakt og Enkel hals i Cotton Merino 25 - Rust

 Det kuleste med Villvestbuksa er skinnkryssene som dekker økningene bak!

Det kuleste med Villvestbuksa er skinnkryssene som dekker økningene bak!

Blogglistenhits

Gratisoppskrift

Linshorts

Når alle prosjektene jeg hadde med på tur ble stor og tung mønsterstrikk var det bare å ty til en ting: Nødgarn! Mannen så panikken i øynene mine og aksepterte å kjøre meg til nærmeste garnbutikk som heldigvis lå bare et knapt kvarter unna. 

 To nøster Line ble fangsten

To nøster Line ble fangsten

Siden vi skulle fra Moss til Sørlandet dagen etter var det perfekt med litt enkel ferge- og bilstrikk. Jeg hadde planer om en sommershorts til bolla, med litt hippiepreg. Løs, ledig og med snor i livet. Shorts til en snart toåring er heldigvis en ganske lettstrikket affære! 

 Vel fremme og nyvaska på snora&nbsp;

Vel fremme og nyvaska på snora 

Siden dette også er en fristilstrikk uten oppskrift følger den her. Modellen er ganske løs og vid, jeg tørket den hengende for å få den litt tettere.

Strl 2 år (Passer sikkert opp til 6 år ellerså, men kanskje med litt ekstra lengde på beina)

2 nøster Line

Rundpinne 3,5 mm 40 cm

Rundpinne 4 mm 60 cm

Settpinner 3,5 og 4

upload.jpg

Legg opp 120 masker på p 3,5. Strikk vrangbord rundt, 1 rett, 1 vrang.

Etter 4 omganger strikkes det inn hull på annenhver vrangmaske slik:

*1 rett, 1 kast, 2 rett sammen, 1 vrang,* Gjenta ** ut pinnen.

Neste omgang strikkes kastene som vanlige vrangmasker.

Strikk 4 pinner med fortsatt vrangbord  

upload.jpg

Bytt så til pinne 4, sett inn en markør der omgangen begynner (=midt bak) og en midt foran. (Tell deg frem)

Strikk forhøyning bak, 8 rett, snu, 8 vrang forbi merket, snu, bruk den snumetoden du liker best, german short rows er min favoritt.

Snu totalt 4 ganger på hver side av merket midt bak. Strikk så rett rundt videre til arbeidet måler 18 cm midt foran.

Nå økes det til kile. En maske ut fra hver markør på begge sider. Annenhver omgang, totalt 3 ganger.

=12 m økt, totalt 132 m.

Del så til bein ved hver markør. 

=66 m på hvert bein. 

Sett en markør i skjøten. Fell en maske fra hver side av markøren annenhver omgang, 3 ganger. (Totalt 6 masker felt, 60 igjen på beinet.)

Bytt til pinne 3,5 og strikk 1 omg vrang, fell så rett av. Gjenta på andre beinet og sy noen sting i åpningen mellom beina.

upload.jpg

 

Blogglistenhits

Gratisoppskrift

Stripete t-skjorte på stranda

Steiner i vannet

Det er den store favoritthobbyen for tiden. Og siden lillebolla er ganske skeptisk til kaldt sjøvann på tærne er det ganske trivelig hobby for de store bollene i familien også. 

En to tre splæsj!

Bolla har på seg stripestrikka t-skjorte i bomull fra Søstrene Grene. Strikket på pinne nummer 3,5 og 4 for å få en løs og luftig sommertopp. Den er strikket uten oppskrift men ca instruksjoner følger.

storstein

Strl 2 år ca. Strikkefasthet 20 m/10 cm

3 farger, under 50 g per.
Garnet jeg brukte hadde 28m/10 cm, p 3.

Hele strikkes rundt, kanten rundt ermene plukkes opp tilsist. 

Legg opp 120 m på pinne 3,5 i farge A. Strikk tre omg med 2r/2vr. 
Bytt til pinne 4, strikk striper i rekkefølgen A-B-C-B til arbeidet måler 24 cm.
Eller kanskje litt lengre.

kast

Fell seks masker i hver side. På neste omgang legges 39 m opp igjen over disse. (Ermer) Stripemønsteret følges hele tiden.
Plasser en markør på hver side av de nye maskene. Her skal det felles til en halv raglan, hver omgang, kun på ermet og ikke på kroppen. (4 masker felles hver omg.) 
Strikk videre til det gjenstår 3 masker på ermene. Sett de to første maskene over på høyre pinne som om de skulle strikkes rett. Strikk en rett og trekk de to løse over.

(=110 m på p.)

Kast

Her strikket jeg bare noen omganger og så halskant. Da blir det trykknapper eller dyp utringning. Så istedet: 

Strikk sammen/mask sammen de 10 maskene på hver side av ermet. (70 m igjen)
Pass på at hodet fortsatt går igjennom, kanskje skal du ta litt fler eller færre.

Med farge A strikk 2 r/2vr i 3 omganger og fell løst rett av.

Rundt ermene strikker du opp de 39 maskene som ble lagt opp, de 6 som ble felt av under ermet, og 2+1 ekstra på sidene. Strikk som halskanten

Blogglistenhits