teknikker

strikketips, teknikker, Tips

Forkorta Pinner

Kortrader, etter engelsk shortrows, vendinger eller forkortede pinner er en måte å sømløst legge ekstra stoff inn i et parti på et plagg. Ganske enkelt så strikker du frem og tilbake over et parti, uten å fullføre omgangen/pinnen.

Det finnes et antall forskjellige teknikker å strikke forkortede pinner med. Hvis du ganske enkelt snur og strikker tilbake vil det nemlig etterlates et lite hull, derfor bruker vi forskjellige snuteknikker.

Tips, teknikker, Julestrikk

4. Søndag i Advent

Nååå nærmer det seg! Kjenner du hjertet hoppe over et slag når du teller hvor mange gaver som mangler eller er du av typen som hadde alt ferdig før sommerferien? 

Jeg er ihvertfall førstnevnte. I november gjør jeg et innhogg på ca 20%, og tenker så at jeg er godt i gang frem til jeg står på bensinstasjonen nedi gata, julaften kvart på fem, kjøper støvete konfekt og isskraper til alle mann og krysser fingrene for at de kan pakke inn i noe litt mer fancy enn en bollepose.  

I år er faktisk et snev verre enn vanlig også - jeg hadde storslåtte planer om å strikke til omtrent hele slekta, og det gikk ikke helt etter planen, så her kommer dagens første tips inn i bildet!

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

strikketips, Tips, teknikker

Garnanmeldelse

Tidligere i uken oppfordret jeg i instastories til å sende inn garn dere ville vite mer om; og siden flere ytret ønske om at jeg skulle lagre svarene et sted er de samlet i en karusell her:

Jeg tok den enkle varianten og screenshottet alt.
Husk at dette er mine private erfaringer og meninger, og det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for dere, og motsatt. Så ikke føl at du gjør noe feil om jeg ikke liker ditt favorittgarn - for det gjør du ikke! Det er helt sikkert det riktige for deg.

2 rettelser: Lett lòpi er 100m/50 g og Kauni er +/- 400 meter per 100 g, nøstene er rundt 150 g.

Strikkefasthetstips finner dere her

og her ligger det mer om strikkefasthet

Dessverre fikk jeg ikke lov til å dele samtalen jeg hadde med house of yarn med dere.

Barnestrikk, strikketips, Tips, teknikker

Victorias Strikkefasthet

Med utgangspunkt i Victoriasettet fra Lille Tullas Strikkebok og logikken jeg brukte rundt garnvalgene der skal jeg forsøke å forklare strikkefasthet i struktur vs glattstrikk - og hvordan helt forskjellig garn kan ha samme strikkefasthet men forskjellig bruk. 
Du bør vite hvordan man lager en strikkeprøve og ha forstått helt grunnleggende strikkefasthet for å ha full nytte av innlegget.