teknikker

strikketips, teknikker, Tips

Forkorta Pinner

Kortrader, etter engelsk shortrows, vendinger eller forkortede pinner er en måte å sømløst legge ekstra stoff inn i et parti på et plagg. Ganske enkelt så strikker du frem og tilbake over et parti, uten å fullføre omgangen/pinnen.

Forkorta pinner kan brukes til å strikke forhøyning i nakken, eller forlenge genseren nederst for å unngå trekk i ryggen. Den barmfagre kan legge noen pinner over brystet for å unngå sprikende knappestolper, og det er nokså nødvendig bak på bukser for å sikre at de sitter riktig, siden flertallet fyller mer bak enn foran. Jeg har i tillegg lekt meg mye med å bruke det innenfor mønsterkonstruksjon. Mer om det senere.

Det finnes et antall forskjellige teknikker å strikke forkortede pinner med. Hvis du ganske enkelt snur og strikker tilbake vil det nemlig etterlates et lite hull, derfor bruker vi forskjellige snuteknikker.

Du kan i de fleste tilfeller bytte fritt mellom alle disse teknikkene, selv om en annen er beskrevet i oppskriften.

Forhøyning med german short rows. Når mulig bør snupunktene legges inn mot vrangbord/annen kant for å skjules utterligere (heller øverst i linningen på buksa enn midt på rompa f.eks) Derfor strikker du radene fra kort til langt etter en kant, og fra langt til kort før en kant.

Forhøyning med german short rows. Når mulig bør snupunktene legges inn mot vrangbord/annen kant for å skjules utterligere (heller øverst i linningen på buksa enn midt på rompa f.eks) Derfor strikker du radene fra kort til langt etter en kant, og fra langt til kort før en kant.

German Short Rows - gsr

Min absolutte favoritt! Så enkel og grei, og så tett og fint!

Eksempel på en forhøyning med german short rows:

Tallene i parantes er kun eksempelvis – bruk tallene fra oppskriften du følger.

Strikk (6) masker rett. Snu arbeidet. Hold garnet mot deg. Sett første maske på venstre pinne, altså den siste som ble strikket, over på høyre. Legg garnet over høyre pinne og stram godt til, så du får en ’dobbeltmaske’ på høyre pinne. Strikk nå vrangt tilbake (11) masker. Snu som før, gjenta så mange ganger som oppskriften sier med (6) masker mer for hver gang. Når du skal strikke over ’dobbeltmaskene’ strikker du de som en vanlig 2 rett sammen eller 2 vrangt sammen avhengig av hvilken side du er på – de teller kun som én maske selv i dobbel tilstand.

Wrap&Turn - w&t
Svøp&Snu - s&s

Dette er den første snuteknikken jeg ble presentert for. Jeg satt som et spørsmålstegn og valgte å ikke følge instruksjonene i det hele tatt. Men så spurte jeg internett og da ble alt mye bedre.

Se teknikken beskrevet i tekst hos Pickles

Japanese short rows

Variasjon av w&t/s&s, ‘svøpen’ holdes av en maskemarkør istedenfor rundt en maske.

Sett masken løs over - m lo (som om den skulle strikkes vrang)

Hvis alt annet kjennes veldig intimiderende så kan du også velge å sette 1. maske etter hver gang du snur løs over uten å strikke den. Dette er ikke en perfekt metode og den gir et mer synlig resultat, men bedre enn å ikke gjøre noe. Dette var min løsning når w&t/s&s ikke ville samarbeide, og er derfor den jeg ofte beskriver i oppskrifter; for ikke å sette ut nyere strikkere altfor mye, og la mer erfarne strikkere bruke den teknikken de selv ønsker.

Mønsterkonstruksjon

Innledningsvis mumlet jeg om at jeg likte å legge inn kortrader i kostruksjonen av mønstre.
Første gangen jeg oppdaget at man kunne bruke kortrader på en hæl var jeg helfrelst!l.

Detalj fra hæl i gsr

Detalj fra hæl i gsr

Og hæler er egentlig ganske like som babyhoder..?

Derfor skapte jeg en gruppe med nærmest monteringsfrie baby/barneluer med helt super fasong.

Birkelue på pinnene! Legg merke til dobbelmaskene nedover vaieren.

Birkelue på pinnene! Legg merke til dobbelmaskene nedover vaieren.

Birkelue
Add To Cart
Baccalaolue
Add To Cart

Før det lekte jeg mye med å lage strikkedrakter som ikke trengtes å strikke i flere deler, men som kunne begynne eller avsluttes med en hel vrangbord, og deretter forme åpningen rundt bena ved hjelp av å strikke kortrader.

Linneadrakten legges opp med hele vrangborder nede, så strikkes det frem og tibake med en kombinasjon av fellinger og forkorta pinner, først bakstykket så forstykket.

Linneadrakten legges opp med hele vrangborder nede, så strikkes det frem og tibake med en kombinasjon av fellinger og forkorta pinner, først bakstykket så forstykket.

Sofiedrakt
Add To Cart
Fridadrakt
Add To Cart
Embladrakt
Add To Cart

-Tina

Tips, teknikker, Julestrikk

4. Søndag i Advent

Nååå nærmer det seg! Kjenner du hjertet hoppe over et slag når du teller hvor mange gaver som mangler eller er du av typen som hadde alt ferdig før sommerferien? 

Jeg er ihvertfall førstnevnte. I november gjør jeg et innhogg på ca 20%, og tenker så at jeg er godt i gang frem til jeg står på bensinstasjonen nedi gata, julaften kvart på fem, kjøper støvete konfekt og isskraper til alle mann og krysser fingrene for at de kan pakke inn i noe litt mer fancy enn en bollepose.  

I år er faktisk et snev verre enn vanlig også - jeg hadde storslåtte planer om å strikke til omtrent hele slekta, og det gikk ikke helt etter planen, så her kommer dagens første tips inn i bildet!

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

strikketips, Tips, teknikker

Garnanmeldelse

Tidligere i uken oppfordret jeg i instastories til å sende inn garn dere ville vite mer om; og siden flere ytret ønske om at jeg skulle lagre svarene et sted er de samlet i en karusell her:

Jeg tok den enkle varianten og screenshottet alt.
Husk at dette er mine private erfaringer og meninger, og det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for dere, og motsatt. Så ikke føl at du gjør noe feil om jeg ikke liker ditt favorittgarn - for det gjør du ikke! Det er helt sikkert det riktige for deg.

2 rettelser: Lett lòpi er 100m/50 g og Kauni er +/- 400 meter per 100 g, nøstene er rundt 150 g.

Strikkefasthetstips finner dere her

og her ligger det mer om strikkefasthet

Dessverre fikk jeg ikke lov til å dele samtalen jeg hadde med house of yarn med dere.

Barnestrikk, strikketips, Tips, teknikker

Victorias Strikkefasthet

Med utgangspunkt i Victoriasettet fra Lille Tullas Strikkebok og logikken jeg brukte rundt garnvalgene der skal jeg forsøke å forklare strikkefasthet i struktur vs glattstrikk - og hvordan helt forskjellig garn kan ha samme strikkefasthet men forskjellig bruk. 
Du bør vite hvordan man lager en strikkeprøve og ha forstått helt grunnleggende strikkefasthet for å ha full nytte av innlegget.