Gratisoppskrift, Tips, Antrekksinspirasjon

Strikk til nye mennesker

Det er få ting som er så magisk som et nytt menneske, og det er få ting som er så suverent som å få strikke til de! Men hva trenger en liten bylt som har gått for keiserens hele livet?

PS: Alle gratisoppskriftene nevnt kan lastes direkte ned her

Teppe!

Åkei, dette er en kjempejobb men det er også perfekt babystrikk! De vokser ikke ut av det, og de trenger gjerne mer enn ett, til vogn og bil og seng. Og med tiden kan det brukes som sengepledd, eller dukke/bamseteppe. Personlig har favorittene vært ordentlig store rillestrikka tepper, som heller brettes flere ganger hvis de skal passe i vogn/bilstol. Fordelen her er også at de er like på begge sider, og man tør å bruke de litt ordentlig. Syns du riller er for røft kan det varieres med perlestrikk.

Tullami i teppet sitt på skogtur. Lua er en Djevelluevariant etter storebror. Teppet er i dobbel nøstebarn merino.

Tullami i teppet sitt på skogtur. Lua er en Djevelluevariant etter storebror. Teppet er i dobbel nøstebarn merino.

Tullas teppe
0.00
Add To Cart

Lue

Siden nyfødtes hoder er ca 90% av kroppsvekten og -størrelsen er det der mesteparten av varmetapet skjer. Luer er rask og koselig strikk og litt mindre sensitivt for strikkefasthet. Hodet vokser raskt i starten, men stagnerer fra 4-årsalderen så man kan strikke masse småluer eller heller sikte inn på noe som skal passe lengre senere.

Med oppbrett på vrangborden passer minste størrelse birkelue fra dag 1 som her.

Med oppbrett på vrangborden passer minste størrelse birkelue fra dag 1 som her.

Birkelue
40.00
Add To Cart

Jakke

En jakke er enklere å få på en baby enn en genser, og gjør det lettere å regulere temperaturen, for eksempel når du går inn fordi noen sovner i vogna 2 meter fra inngangsdøra og du MÅ tisse.

Rillestrikk er superelastisk så plagget vokser godt med barnet.

Rillestrikk er superelastisk så plagget vokser godt med barnet.

Liten Rillejakke
40.00
Add To Cart

Småstrikk

Litt koselig småstrikk å tutle med mens du lurer på hvem det er som kommer

Miniselbu
0.00
Add To Cart
Perlekrage
35.00
Add To Cart
Enkel Hals
0.00
Add To Cart
Tynne Strikkesokker
40.00
Add To Cart

Strikka strømpebukse

Hva bruker babyer for det meste? Strømpebukse og body! Hvorfor ikke strikke en deilig ullstrømpebukse?

Skjorte/Bluse + strømpis = sant.

Skjorte/Bluse + strømpis = sant.

Ribbestrikka Strømpis
45.00
Add To Cart

Bukser

Babybukser er ordentlig gøy å strikke - de har jo nesten ikke bein! Og det kan være greit med et ordentlig lag med ull når de ligger på gulvet og trimmer seg.

Babystrikk
Pers Bukse
45.00
Add To Cart

Drakter

Istedetfor en ullgenser på små kropper har vi brukt hele strikka drakter, som en ullbody over strømpis og body. Pent & Praktisk!

Høyhalset drakt, og jeg startet på matchende ullsokker! Enkelt å trekke en bukse over, så er du klar for tur ut i vårværet.

Høyhalset drakt, og jeg startet på matchende ullsokker! Enkelt å trekke en bukse over, så er du klar for tur ut i vårværet.

Felixdrakt
45.00
Add To Cart


Størrelser

Mange strikkeplagg til baby har størrelser som starter på 3 mnd, eller som heter f.eks 0-3 m eller 1-3.
Forskjellen på 0 og 3 mnd er såpass enorm at det veldig veldig sjeldent stemmer, og 1-3 er også ofte for stort til minimenneskene.

Så hvis du vil ha noe som passer på vei hjem fra sykehuset, så foreslår jeg å bruke en pinne mindre eller et litt tynnere garn for å lage en størrelse mindre enn minst.

Garn

De aller minste mangler evnen til å regulere varmen selv, så det er viktig å strikke i ordentlig garn til de.
Ubehandlet Ull/Merino (altså ikke superwash) regulerer temperatur aller best. De tynnere typene kan strikkes litt løst til sommerbruken. Oppleves grovere enn superwashbehandlet men de fleste babyer tåler dette helt fint, og plagget blir mykere i bruk og vask. (Visste du at ull kan kokes? For å bli mykere og helt rent hvis babyen har vært vel kroppslig. Kok opp vann, legg ulla oppi, ikke rør den før vannet er kaldt. Pass på at eventuell overskuddsfarge er skylt ut før du prøver dette trikset.)

Alpakka er godt, varmt og mykt men kan fnugge litt, og disse hårene kan være irriterende i øyne og munn på bittesmå som ikke kan gni seg i øynene bevisst. (Det er ikke farlig for friske, fullbårne barn)
Sånn av egen erfaring er spesielt genserermer greit å unngå i alpakka på de litt større babyene: Ungen spiser på ermene, får munnen full av alpakkahår, og kanten tover seg. Helt fint til bukser og sokker på de helt små, samt luer og vester på litt større.

Ull/Bomullsblandinger er mykt og svalere, og du kan finne typer hvor ull/merinoen er superwashbehandlet så plagget tåler litt hardere vask. Kjempefint til inneplagg, og sommerplagg til normal nordisk sommer.

Superwash Merino/Ull er mykt og finnes i utallige farger og prisklasser. En stor fordel at det tåler mye mer vask, ulemper er at det er mindre miljøvennlig, kaldere og klammere enn ren ull.

Bomull Fint til smekker, ekstreme ull/alpakkaallergikere, sommerklær, kluter. Har lett for å sige og miste formen, tåler vanlig vask. Gå for økologisk hvis du bryr deg om miljøet.

Akryl/Polyester Ingen gode grunner til å strikke klær av dette til babyer og barn. Lite miljøvennlig, og ikke sammenliknbart med for eksempel en fleecegenser (Vinden blåser gjennom maskene)

strikketips, teknikker, Tips

Forkorta Pinner

Kortrader, etter engelsk shortrows, vendinger eller forkortede pinner er en måte å sømløst legge ekstra stoff inn i et parti på et plagg. Ganske enkelt så strikker du frem og tilbake over et parti, uten å fullføre omgangen/pinnen.

Forkorta pinner kan brukes til å strikke forhøyning i nakken, eller forlenge genseren nederst for å unngå trekk i ryggen. Den barmfagre kan legge noen pinner over brystet for å unngå sprikende knappestolper, og det er nokså nødvendig bak på bukser for å sikre at de sitter riktig, siden flertallet fyller mer bak enn foran. Jeg har i tillegg lekt meg mye med å bruke det innenfor mønsterkonstruksjon. Mer om det senere.

Det finnes et antall forskjellige teknikker å strikke forkortede pinner med. Hvis du ganske enkelt snur og strikker tilbake vil det nemlig etterlates et lite hull, derfor bruker vi forskjellige snuteknikker.

Du kan i de fleste tilfeller bytte fritt mellom alle disse teknikkene, selv om en annen er beskrevet i oppskriften.

Forhøyning med german short rows. Når mulig bør snupunktene legges inn mot vrangbord/annen kant for å skjules utterligere (heller øverst i linningen på buksa enn midt på rompa f.eks) Derfor strikker du radene fra kort til langt etter en kant, og fra langt til kort før en kant.

Forhøyning med german short rows. Når mulig bør snupunktene legges inn mot vrangbord/annen kant for å skjules utterligere (heller øverst i linningen på buksa enn midt på rompa f.eks) Derfor strikker du radene fra kort til langt etter en kant, og fra langt til kort før en kant.

German Short Rows - gsr

Min absolutte favoritt! Så enkel og grei, og så tett og fint!

Eksempel på en forhøyning med german short rows:

Tallene i parantes er kun eksempelvis – bruk tallene fra oppskriften du følger.

Strikk (6) masker rett. Snu arbeidet. Hold garnet mot deg. Sett første maske på venstre pinne, altså den siste som ble strikket, over på høyre. Legg garnet over høyre pinne og stram godt til, så du får en ’dobbeltmaske’ på høyre pinne. Strikk nå vrangt tilbake (11) masker. Snu som før, gjenta så mange ganger som oppskriften sier med (6) masker mer for hver gang. Når du skal strikke over ’dobbeltmaskene’ strikker du de som en vanlig 2 rett sammen eller 2 vrangt sammen avhengig av hvilken side du er på – de teller kun som én maske selv i dobbel tilstand.

Wrap&Turn - w&t
Svøp&Snu - s&s

Dette er den første snuteknikken jeg ble presentert for. Jeg satt som et spørsmålstegn og valgte å ikke følge instruksjonene i det hele tatt. Men så spurte jeg internett og da ble alt mye bedre.

Se teknikken beskrevet i tekst hos Pickles

Japanese short rows

Variasjon av w&t/s&s, ‘svøpen’ holdes av en maskemarkør istedenfor rundt en maske.

Sett masken løs over - m lo (som om den skulle strikkes vrang)

Hvis alt annet kjennes veldig intimiderende så kan du også velge å sette 1. maske etter hver gang du snur løs over uten å strikke den. Dette er ikke en perfekt metode og den gir et mer synlig resultat, men bedre enn å ikke gjøre noe. Dette var min løsning når w&t/s&s ikke ville samarbeide, og er derfor den jeg ofte beskriver i oppskrifter; for ikke å sette ut nyere strikkere altfor mye, og la mer erfarne strikkere bruke den teknikken de selv ønsker.

Mønsterkonstruksjon

Innledningsvis mumlet jeg om at jeg likte å legge inn kortrader i kostruksjonen av mønstre.
Første gangen jeg oppdaget at man kunne bruke kortrader på en hæl var jeg helfrelst!l.

Detalj fra hæl i gsr

Detalj fra hæl i gsr

Og hæler er egentlig ganske like som babyhoder..?

Derfor skapte jeg en gruppe med nærmest monteringsfrie baby/barneluer med helt super fasong.

Birkelue på pinnene! Legg merke til dobbelmaskene nedover vaieren.

Birkelue på pinnene! Legg merke til dobbelmaskene nedover vaieren.

Birkelue
Add To Cart
Baccalaolue
Add To Cart

Før det lekte jeg mye med å lage strikkedrakter som ikke trengtes å strikke i flere deler, men som kunne begynne eller avsluttes med en hel vrangbord, og deretter forme åpningen rundt bena ved hjelp av å strikke kortrader.

Linneadrakten legges opp med hele vrangborder nede, så strikkes det frem og tibake med en kombinasjon av fellinger og forkorta pinner, først bakstykket så forstykket.

Linneadrakten legges opp med hele vrangborder nede, så strikkes det frem og tibake med en kombinasjon av fellinger og forkorta pinner, først bakstykket så forstykket.

Sofiedrakt
Add To Cart
Fridadrakt
Add To Cart
Embladrakt
Add To Cart

-Tina

Antrekksinspirasjon, Guttestrikk, Småstrikk, strikketips

Dress to impress - din egen instababy

Hvordan brukes en romper? Trengs det bukse under ullbuksa? Hvordan henger knestrømpene på? Går strikkedrakt rett på huden? Det er ikke rart man går litt i surr med moteplagg, gode råd, sunn fornuft og supercute bilder av andres oppstæsja babyer. La oss ta en realitetsorientering.

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Guttestrikk, Gratisoppskrift, Tips

Guttegarderoben

I dag har det vært full gjennomgang av bollas klesskap, alle størrelser er dobbeltsjekket, single sokker er kastet og skjorter jeg ikke husker sist ble brukt forberedes på utflytting. I samme slengen pleier jeg å leke med klærne og sette sammen antrekk, når jeg først har alt oppe og fremme på en gang, sånn for litt ny inspirasjon til hvordan de kan brukes og for å lete etter “hull” - hva trengs?

Tips, teknikker, Julestrikk

4. Søndag i Advent

Nååå nærmer det seg! Kjenner du hjertet hoppe over et slag når du teller hvor mange gaver som mangler eller er du av typen som hadde alt ferdig før sommerferien? 

Jeg er ihvertfall førstnevnte. I november gjør jeg et innhogg på ca 20%, og tenker så at jeg er godt i gang frem til jeg står på bensinstasjonen nedi gata, julaften kvart på fem, kjøper støvete konfekt og isskraper til alle mann og krysser fingrene for at de kan pakke inn i noe litt mer fancy enn en bollepose.  

I år er faktisk et snev verre enn vanlig også - jeg hadde storslåtte planer om å strikke til omtrent hele slekta, og det gikk ikke helt etter planen, så her kommer dagens første tips inn i bildet!

Antrekksinspirasjon

Sorte Får Bremluer

Tidligere i høst kom jeg over noen av de fineste luene jeg noen gang har sett. Og de var tilogmed norskprodusert! Jeg var stupforelsket og såklart jeg måtte ha de.
Jeg har ventet utålmodig og i spenning og nå er de altså her! på plass i nettbutikken og på barnas hoder. Og begge ungene likte de med en gang, det tror jeg er det største komplimentet en lue kan få.

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

Søskenmætch med Felix & Sofie

Søsken i matchende strikk - kan det bli mer perfekt? Og mamma kan også få!


Felix

Felixdrakt, Felixgenser & Felix Mamma

Felixserien er høyhalsa raglan ovenfra og ned. Drakten strikkes med enkelt tråd 22/10 garn og genser til barn og voksen strikkes med dobbel tråd tynnere garn.
Siden genseren er dobbel tråd er det en morsom match som kan lages ved å ha en tråd i samme farge, med en mørkere tråd i den ene genseren og en lysere i den andre. Mange av garnleverandørene har også tykkere og tynnere tråd i samme farger så det går absolutt an å lage en helmatch. For eksempel dobbel sandnes minialpakka i genseren, med enkel alpakka i drakten, eller enkel tråd lerke i drakten og enkel tråd lerke pluss i genseren.

Felixgenser til begge barna & Felix mamma til moi

Felixgenser til begge barna & Felix mamma til moi


Sofie

Sofiedrakt, Sofiekjole, Sofiegenser & Sofies Mamma

Barneserien i Sofie bruker ganske tynt garn, som for eksempel drops alpakka og babyalpaca silk, pickles pure wool, dale alpakka, hifa sølje og vilje, og annet 25 m/10 cm garn. Her kan fargene byttes om med mønsterfarge til den ene er bunnfarger til den andre, eller samme mønsterfargen med forskjellig bunnfarge som på den lilla og den hvite på bildet av de tre bærestykkene

Voksengenseren har tykkere garn så mønsteret skal fylle godt over brystet.


Festivaler og Foredrag

Vintermarked i Trondheim

Ut på tur og aldri sur, og Trondheim var så greie med oss sist at vi gledet oss masse til nytt besøk!
Kloke av skade fra vårmarkedets hårfine vektberegning valgte vi tog begge veier nå. Det er nemlig litt av et flyttelass som skal med. Og nesten 7 timers strikketid hver vei er ikke å forakte!

Dessverre var vi liitt utplukket på strikkeverktøyene våre, tulletollen hadde passet på de noen ukers tid. de ankom nemlig kontoret en knapp time etter at vi hadde dratt derfra.

Etter høstens garnbonanzaer på Rauma og Hillesvåg/Bergen Strikkefestival ble det litt begrenset med handling. Men garn til tynne strikkesokker trengtes, og jeg fant noen fine blåfarger hos Norwaykate

DSC_9396.jpg

Og Lillerilledesign hadde farget opp endel Eikenøtt på DK SW merino, og jeg lurer på om ikke den kan bli en fin Tykk Fridagenser? Jeg syns nemlig vi trenger noen tykke barnehagefavoritter også, etterhvert som vinteren skrider frem. 

DSC_9397.jpg

Hvis du vil vite når neste marked er kan du følge TRD strikk på IG/FB

7 timer tog hver vei og en hel søndag i Trondheim bød på ganske bra med strikketid så jeg hadde faktisk ikke for mange prosjekter med meg! Ble ferdig med både genser og sokker, og begynt på votter.

Victoriagenser
Vonikavotter  i håndfarget sølje fra  Arctic Knitting , dette ble med hjem etter  Bergen strikkefestival 2017.

Vonikavotter i håndfarget sølje fra Arctic Knitting, dette ble med hjem etter Bergen strikkefestival 2017.

Strikkezillas Strikkesokker  i Rauma 3tråds som vi plukket opp da vi  besøkte fabrikken  for noen uker siden

Strikkezillas Strikkesokker i Rauma 3tråds som vi plukket opp da vi besøkte fabrikken for noen uker siden

Veronika mente Nidarosdomen hadde krympet siden sist (ca 24 år siden) så hun måtte bort og være skala. Jeg syns ikke den var så liten.

Veronika mente Nidarosdomen hadde krympet siden sist (ca 24 år siden) så hun måtte bort og være skala.
Jeg syns ikke den var så liten.

Søndagens Victoriastrikk minutt for minutt - de to stedene som er tagget var utrolig fine begge to så stikk innom hvis du er i Trondheim! Vi hadde nesten 12 timer mellom utsjekk og togavgang og tilbrakte de stort sett sittende på diverse cafeer, og dagen fløy faktisk avgårde med kaffe og strikk og skravling og litt jobbing.

Takk for laget!

Antrekksinspirasjon, Tips

Favorittbarnetøy (sånt som kommer ferdig)

Sånn innimellom all ulla så har faktisk ungene andre klær også - og selv om jeg kan nada om mote (får akutt behov for å gå motstrøms - men følger nok strømmen mer enn jeg tror :P )
Så har jeg funnet noen barnetøymerker som jeg syns er helt supre. Her følger de, og med mine egne bilder hvor jeg bruker plaggene. Det er tildels gamle bilder jeg har så ikke beregn å finne nøyaktig samme modeller ;) Jeg skriver ikke så mye om hver - gå heller inn og se selv!

Prisnivået varierer litt, men jeg syns disse er innenfor for en normal lommebok- og en ekstra fin skjorte eller kjole i garderoben er jo stas! Og så er det ikke så lenge til jul, så kanskje det rett og slett er julegavetipset ;)

For ordens skyld er ikke innlegget sponset, hverken nå eller tidligere.

Minilin er et norsk merke fra Stavanger. Jeg la først merke til de fordi de hadde fine klær til gutta også! Alle klærne lages i lin og spesielt skjortene og seleshortsene syns jeg er superfine. Og de nye rustfargene er suverene. Vi har hatt 2xskjorter med biser og knepping foran, shorts, seleshorts, selebukse, kjole, skjerf og sløyfe.


Liilu er et tysk merke med løse plagg i bomullsmusselin, plaggene er løse og ukompliserte, os størrelsene holder lenge. Vi har hatt skjorte, kjole og krage.


Pierrot La Lune er et dansk merke som de fleste nok kjenner til. Leken sirkusstil og god kvalitet. Vi har hatt etpar skjorter derfra, muligens de mest nøytale de har ser jeg nå.


La petite alice.jpg

La Petite Alice fra Litauen har håndbroderte linprodukter. Vi har hatt kyser og en bluse. Kysene var nok tiltenkt barn med mer hår, så de opplevdes litt store og løse i nakken. Fordelen er at de passer et ekstra år.


Poudre organic er et fransk merke med fine bomullsplagg., vi har hatt bloomers, kragebluser og jakke.

Håper du fant noen tips til gøye klær! <3

Tina

Titt Inn på Rauma

Vi har akkurat kommet hjem fra tur til Rauma Ullvarefabrikk arrangert av Tittinn Garn
Det var så gøy å få være med på, tog fra Oslo tidlig ettermiddag søndag, 4 timers strikkende togtur til Dombås, bytte tog til Raumabanen og så en liten bussomvei som kjørte oss rundt mannen (vi tok ikke sjansen på 28 damer togende forbi, da hadde han falt fort da!) og rett til hotell Aak, som virkelig anbefales på det varmeste! Nydelig mat og deilig stemning.

Mandag busset vi oss til Rauma Ullvarefabrikk og tilbrakte like deler tid på omvisning og i fabrikkutsalget. Det var utrolig interessant å se produksjonen på Rauma etter å ha besøkt Hillesvåg: mange av maskinene var gjenkjennelige selv om de er modernisert og effektivisert, og skalaen er en litt annen.

En tur på fabrikken:

Selvfølgelig ble det garnfangst, men som mannen (han som har falt pladask for meg allerede) sa: Er det alt? Om det var ironisk er dog usikkert, men jeg var enig i at det var en smule blygt.

Jeg hadde siktet meg inn på 3trådsgarnet for det mistenker jeg at passer meg veldig godt, 22/10 norsk ull med litt ekstra tvinn? Ja takk.

The Garnfangst:

På vei til toget fikk vi en guidet omvisning rundt omkring Åndalsnes, opp til bommen på trollstigen som var vinterstengt, så var det bare å strikke seg hjem!

Litt fjell og bilder fra bussturen:

Takk for laget!