teknikker, strikketips

Å felle inn mot..

Dette er et sånt uttrykk som man møter på ganske ofte i strikkeoppskrifter, og ikke sjeldent uten videre forklaring. Men hva betyr det egentlig?

Fellinger kan lene seg mot høyre, eller venstre. Å felle inn mot' betyr at fellingene lener seg inn mot for eksempel en markør eller en skjøt. Under ermer når man strikker ovenfra og ned er det for eksempel vanlig å felle inn mot en markør. En raglanfelling har også ofte fellinger inn mot markørene.

Men hvordan lager man så disse høyre- og venstrelente fellingene? Og er det egentlig så viktig?

En høyrelent felling er en normal 2 rett sammen.

En venstrelent felling har flere varianter, f.eks vridd rett sammen, ssk (slip-slip-knit) eller ved å ta første masken løs over, strikke en og trekke den løse over den strikkede.

Hvilken av disse fellingene du bruker, og om du må bruke høyre- og venstrefellinger eller kan holde deg på 2 rett sammen hele veien, det er et rent estetisk spørsmål. Det blir riktig uansett. Medmindre du strikker i en struktur, men det er en annen historie.

Jeg personlig foretrekker å ha med både høyre- og venstrelente fellinger, og da bruker jeg ssk, men jukser litt med vridd rett sammen under ermer av og til. 

 

Blogglistenhits

Barnestrikk, Gratisoppskrift, Småstrikk, Ullungenboka

Gratis oppskrift på barnehagevotter

Ullungens votter fra Ullungenboka er perfekte til barnehagebarn; strikkes fort opp på pinne 3,5 og er fine til restegarn. Se også tidligere innlegg om vottegarn

Trykk på bildet for å laste ned PDFen

Trykk på bildet for å laste ned PDFen

Oppskriften ligger også på Ravelry 

STØRRELSER: 1 år (2 år) 3-4 år (5-6 år)
Omkrets hånd: ca 12,5 cm (13,5 cm) 15,5 cm (16,5 cm)
Lengde hånd: ca 10,5 cm (11 cm) 12 cm (12,5)
PINNER: 3 mm settpinner, 3,5 mm settpinner
STRIKKEFASTHET: 22/10 i glattstrikk

LEGG OPP:

26 (28) 32 (34) m på p 3.

Strikk vrangbord 1r/1vr i 5-6 cm.

Bytt til p 3,5. Strikk 1 omg r og øk 2 m jevnt fordelt.
(= 28 (30) 34 (36) m totalt på p.)

Strikk r ca 2,5 (2,5) 3 (3) cm.

Strikk inn en tråd (helst bomull) over 5 (6) 7 (8) m til tommel.
Sett disse 5 (6) 7 (8) m tilbake på venstre p. Strikk r som vanlig over alle m.
Strikk r ca 6 (6) 6,5 (7,5) cm (eller til det er ca 2 (2,5) 2,5 (2) cm til toppen av langefingeren).

Strl (2 år) og 3-4: Strikk 1 omg r, fell 2 m jevnt fordelt.
(= 28 (28) 32 (36) m totalt på p.)

Alle strl: Strikk 1 omg 2r, 2rsm
(= 21 (21) 24 (27) m igjen på p.)

Strikk 1 omg r.
Strikk 1 omg 1r, 2rsm.
(= 14 (14) 16 (18) m igjen på p.)

Strikk 1 omg r.
Strikk 1 omg 2rsm over alle m.
(= 7 (7) 8 (9) m igjen på p.)

Klipp tråden, træ den gjennom resterende m, Stram og fest.

TOMMEL:

Med p 3,5, plukk opp de 5 (6) 7 (8) m over tommeltråden, og tilsvarende under. Fjern tråden.

Plukk opp 1 m i hver side og strikk disse 2rsm med sidemaskene på første omg.
(= 10 (12) 14 (16) m totalt på p.)

Strikk r ca 2,5 (3) 3,5 (4) cm.

Strikk 1 omg 2rsm over alle m.
(= 5 (6) 7 (8) m igjen på p.)

Strikk 1 omg r.

Klipp tråden, træ den gjennom resterende m, Stram og fest.

upload.jpg

Oppskriften er skrevet av Veronika Schjerverud for Strikkezilla Design og deles med tillatelse.
Husk å spørre om lov før du deler strikkeoppskrifter videre på nett,
de er beskyttet av opphavsretten selv om de er gratis.
At du får plukke epler fra mitt tre betyr ikke at du kan ta med deg treet.

Blogglistenhits

Høstens Fargecrush

Kanskje ikke så overraskende,  det er mye gamle kjenninger her!
Kobber, rust, lys grågrønn, grønn..

Uten navn 1.jpg

Bildet er egentlig satt sammen for å fortelle Veronika hva jeg tenkte om en bakgrunn, men når resultatet ble så fint så deler jeg det gjerne <3

archive Block
This is example content. Double-click here and select a page to create an index of your own content. Learn more.
Blogglistenhits

Gratisoppskrift, Småstrikk, egostrikk, Barnestrikk, Tips

Strikkezillas Strikkesokker

Ullsokker.. Det er fint det. Et ordentlig hyggelig ord. Smaker litt av kakao, hytta, skitur, peiskos, høstluft, bestemor og en god bok på en gang. Sånn bokstavelig talt. En sånn basis som alle vil ha. Så her følger en enkel og gratis oppskrift på ullsokker. Det blir ekstra oppfølging med videoer utover høsten, mere bilder og en forkortet oppskrift til de drevne sokkestrikkerne..

.Oppskriften er inngående beskrevet og med nye sokkestrikkere i tankene. Se video nederst i innlegget for forklaring på hælen.
Håper den faller i smak!

Sokkene er strikket fra leggen og ned til tåa, rundt og rundt. med german short rows hæl. Illustrasjonene er vist med settpinner. Jeg bruker ca to timer på en småbarnssokk så ok kjappstrikket :) Størrelser fra 3 m til stor mann, pinne 3,5 og 3 og garn som Perfect, raggegarn, DSA sterk, PT5 sport og så videre.
God høst med varme føtter!

-Tina

Blogglistenhits

Småstrikk, Tips, Ullungenboka

Vottegarn

Hva som er et godt vottegarn er et litt gøy spørsmål - uten noen egentlig fasit!

Til babyer, barn og voksne er det litt forskjellige behov, og du kan oftest slippe unna med restegarn til votter. Til voksne er det jo vel og bra - vi kan bruke omtrent det som passer oss. Alpakka kan loe litt mellom fingrene hvis du svetter mye, superwash er kaldere enn ubehandlet, nylonforsterket kreves kanskje hvis du pleier å slite hull i vottene dine. Ubehandlet ull kan klø for noen.

Votter i Sterk - merino, alpakka og nylon. Tynne, myke og lette. Akseptert som ikke-kløende.

Votter i Sterk - merino, alpakka og nylon. Tynne, myke og lette. Akseptert som ikke-kløende.

Votter til barn trenger jo åpenbart litt slitestyrke, så nylonforsterket ull er et alternativ, hvis det i tillegg er superwash så du får vasket det i maskin så virker det ganske selvinnlysende, ja?

Men neida, så enkelt er det ikke. For er det noe som blir vått og møkkete på null komme niks så er det jo vottene. Og av klissvåte plagg så er det den ubehandla ulla som er helt suveren på å holde varmen. Det som også skjer når de blir våte er at de tover seg, og dermed blir de faktisk mer slitesterke.

For det er det med ubehandla ull. Ikke alle barns favoritt. Faktisk på kløtoppen. Men det finnes råd! Et alternativ er å håndtove eller tove veldig lett i maskin på forhånd, da blir vottene mykere, tettere og holder fortsatt godt på varme.
Alpakkagarn tover også fort, og er myke med en gang. Kan tove litt vel mye faktisk, så beregn eventuelt en størrelse større.

Tovavotter i Lanolinull. Tykke og gode til de skikkelig kalde dagene.

Tovavotter i Lanolinull. Tykke og gode til de skikkelig kalde dagene.

Mine preferanser i vottegarn er ubehandla sau. Jeg liker den lettova følelsen inni vottene, og at de holder seg godt og er varme uansett. 3åringens preferanser er tynne, syntet kjøpevotter. Helst de med øyne, men de rosa går også. Mannen liker bare det ene paret han arvet fra faren sin (Jeg gjetter superwashull. Muligens med noe nylon) Tulla digger alt som kan stappes i munnen og skal altså ikke ha alpakka eller fnuggete garn.

Jeg tror faktisk det viktigste er at du strikker (eller kjøper) noe som ungen vil bruke. For vi kan vel være enig om:


De varmeste vottene er de barnet har på seg 


Noen kan lokkes til å ha å på det meste sålenge det er litt pynt på, en fin knapp eller noen dusker eller et fint mønster. Eller selvsagt yndlingsfargene! Knall rosa, solgult, syregrønt, asurblått, flaggrødt.. Barn liker farger!

Disse var veldig populære! Dessverre var de strikket til lillesøster.. Men til vinteren skal begge to få, og jeg lover å dele oppskriften da!

Disse var veldig populære! Dessverre var de strikket til lillesøster.. Men til vinteren skal begge to få, og jeg lover å dele oppskriften da!

Eller som en av de fine instadamene skrev så fint: "neste år strikker jeg bare votter i gusjebrun! For den fargen får de jo uansett!" (Hvem er du! Jeg husket ikke, og vil så gjerne dele riktig sitat og bilde til)

Vottene er fra Ullungenboka

Blogglistenhits

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Ullungenboka

Årets Frida

Jeg er i full gang med barnehagestrikken selvsagt - for høststrikk er det beste jeg vet, og jeg strikker det helst hele året!

Følg med i barnehagestrikkegruppa på facebook for inspirasjon og tips og idèer!

Følg med i barnehagestrikkegruppa på facebook for inspirasjon og tips og idèer!


Jeg har allerede fullført en ribbestrikka bukse (Som jeg må skrive mer om en annen gang, for DEN ble fin den!) og skal nå i gang med en Fridagenser. Hvis jeg noen gang kan bestemme meg for farge. 

I samarbeid med Fru Kvist har jeg laget garnpakker på Fridagenser med knapper og garn - se mer her på Fru Kvists hjemmeside

I samarbeid med Fru Kvist har jeg laget garnpakker på Fridagenser med knapper og garn - se mer her på Fru Kvists hjemmeside

Fjorårets Frida, i Jadegrønn Lerke. Den forsvant i barnehagen :(

Fjorårets Frida, i Jadegrønn Lerke. Den forsvant i barnehagen :(

Jeg hadde tenkt jeg skulle strikke en i Kanel. For Kanel og Bolla = sant. 

Men så kom jeg på hvor rust terracotta egentlig er. Og altså. Den er dødsfin.

Mener at denne halsen var i Terracotta Lerke. Så fin til grønn!

Mener at denne halsen var i Terracotta Lerke. Så fin til grønn!

Maisgul har jeg ikke prøvd på bolla før, jeg pleier å like de litt varmere fargene på ham, men tulla er til gjengjeld veldig fin i det, så kunne jo planlagt et arvestykke her?

Og olivengrønn er jo vannvittig fint. Det er familiefargen hjemme hos oss, siden alle fire kler den. Jeg har strikket en lett liten lue i lerken før.

Fridagenseren er i Ullungenboka eller enkeltvis her

Fridagenseren er i Ullungenboka eller enkeltvis her

Blogglistenhits

Tips

10 tips til maskemarkører

Huset mitt er fullt av maskemarkører. De er overalt, i alle vesker, i alle skuffer, nedi sofaen og i lekekassa til ungene. Jeg er totaltavhengig.

Personlig synes jeg maskemarkører, den låsbare typen, er det beste som har skjedd strikkingen etter rundpinnen. Hvorfor? Her har du 10 tips til bruk av maskemarkører!

1. Bruk maskemarkører som en huskelapp for hvor du skal øke og felle på pinnen.

I raglanøkning/felling er maskemarkører et must! Plasser markøren på pinnen så den følger med oppover i arbeidet.

I raglanøkning/felling er maskemarkører et must! Plasser markøren på pinnen så den følger med oppover i arbeidet.

2. Bruk maskemarkører for å markere hvor langt du strikker hver dag. Oppmuntrende!

3. Bruk maskemarkører til å markere hver 10. cm for bedre oversikt på hvor langt du har strikket.

Husk å måle hengende når det er store plagg ;)

Husk å måle hengende når det er store plagg ;)

4. Bruk maskemarkører på hver økning/felling i ermer og ben for å få det andre likt.



5. Bruk maskemarkører til å holde lange tråder ute av veien.

6. Bruk maskemarkører til å dele opp arbeidet i mønsterrapporter – så blir det alltid riktig.

7. Bruk maskemarkører for å holde av masker til knappestolpen.

 

8. Bruk maskemarkører til å feste deler sammen før du syr

 

9. Bruk maskemarkører for å markere hvor knappene skal sys inn

 

10. Bruk maskemarkører for å markere starten av omgangen.

Blogglistenhits

egostrikk, Tips

Hvilken størrelse er det..?

Vi vet alle at størrelser er veiledende. Du kan være en S hos et merke og L hos et annet. Sånn er det selvfølgelig i strikkeverden også. Så hvordan kan du sikre deg at størrelsen du strikker faktisk passer? 

I tillegg har du moten - hvor mange størrelser ned må du på en romslig 80-tallskreasjon, og hvor mange hakk opp for å få en klassisk kofte med en moderne oppskrift?
Stikkordet her er "overvidde" - overvidden står oftest oppgitt i cmmål på første siden av oppskriften, oftest oppgitt i totalomkrets, men av og til også plagget liggende flatt. 
 

Sandnes fikk mye pes for størrelsene på Haukeligenseren sin. Her er målene fra Temahefte 39. Merk at "L"  er 100 cm i omkrets

Sandnes fikk mye pes for størrelsene på Haukeligenseren sin. Her er målene fra Temahefte 39. Merk at "L"  er 100 cm i omkrets

De ga tilslutt ut en oppdatert oppskrift, med  mer fornuftige mål. Nå er "M" 100 cm.

De ga tilslutt ut en oppdatert oppskrift, med  mer fornuftige mål. Nå er "M" 100 cm.

Haukeligenseren viser at størrelser er mer enn veiledende - av og til er de tatt rett ut av løse lufta. Overvidden i plagget er beregnet ut fra masketallet/strikkefasthet, og inkluderer det du skal ha med av bevegelsesvidde.

Din overvidde måles rundt det bredeste punktet på overkroppen; som oftest bysten eller magen. Mål med det tøyet du normalt vil bruke under plagget, f.eks bh+singlet.

Når du så skal finne størrelsen din så er det greit å vite litt om bevegelsesvidde.
I strikkegensere beregnes det gjerne fra -2 til +2 på damer. Grunnen til at du kan ha et plagg med negativ bevegelsesvidde, altså 2 cm "for trang" er at strikk utvider seg. Her er jo den store fordelen med strikk; liker du en tettsittende eller stram genser? Strikk som du vil! Går du for 4-6 cm bevegelsesvidde får du et løstsittende plagg. 

Vær obs på at garnleverandørene ofte viser en medium genser på en small modell! Vil du ha genseren som på bildet må du altså opp en størrelse.

Men ikke jeg da! Emblas Mamma strl L har overvidde 107 og jeg har 106! Den sitter tett men ikke trangt pga strikketøys bevegelighet.

Men ikke jeg da! Emblas Mamma strl L har overvidde 107 og jeg har 106!
Den sitter tett men ikke trangt pga strikketøys bevegelighet.

Jakker trenger litt mer rom for å unngå å sprike i knappestolpen, og mens raglan- og runde bærestykker ofte er pent tettsittende, kan isydde ermer gjerne ha litt mer rom.

Også oversized da. Hvor mye er mye, og kan det bli for mye? 

Skappelgenseren i Print fra "Klart du kan" - M er 114 cm! 

Skappelgenseren i Print fra "Klart du kan" - M er 114 cm! 

Siden jeg har timeglassfasong og ikke kommer så heldig ut av å ha for store gensere, så går jeg ofte ned en størrelse på oversized. En M skappelgenser ville fortsatt hatt +8 cm på meg og vært mye større enn gensere jeg vanligvis bruker. Oversized ligger ellers normalt rundt +15 cm.

Menn og barn har gjerne løsere plagg enn damer. +2 til +6 er ganske standard, men kan fortsette opp til rundt +10. 

Vit målene dine! Her er overvidde 105 - midje 83 og hofteomkrets 115. Hvis jeg skal ha noe som sitter inntil hele veien må jeg altså trikse og mikse endel med maskeantallet. Men det er jo lov!

Vit målene dine! Her er overvidde 105 - midje 83 og hofteomkrets 115. Hvis jeg skal ha noe som sitter inntil hele veien må jeg altså trikse og mikse endel med maskeantallet. Men det er jo lov!

Formfull genser - med innsving i ryggen og utsving over rompa. Fordi jeg er så svai i ryggen sitter denne type genser veldig pent på meg, i motsetning til klassiske modeller om fort kan bli litt sekkete.

Formfull genser - med innsving i ryggen og utsving over rompa. Fordi jeg er så svai i ryggen sitter denne type genser veldig pent på meg, i motsetning til klassiske modeller om fort kan bli litt sekkete.

Merk: For å få oppgitt størrelse må strikkefastheten holdes. Siden det er ca 1 av 100 som er villige til å strikke prøvelapp - hva med å begynne med et erme? Om de er litt smale nederst så gjør ikke det noe vel!

Blogglistenhits

Gratisoppskrift, Småstrikk, Tips

Garnvalg til sokker

I pinsehelga har jeg dratt frem et yndig lite par med sokker til mannen, strl 46 - jeg har nemlig bestemt meg for å strikke minst et par med sokker til hvert familiemedlem i år. Og helst flere til de to med små føtter - En grei målsetting tatt i betraktning av at jeg fullførte noe sånt som ett par i fjor. Men når jeg skal strikke ullsokker fra størrelse baby til stor mann, så er det ikke nødvendigvis det samme garnet på alle.

Sokkegarn er stort sett forsterket med nylon - fra 15 til 30 prosent. Det er så ikke det skal slites hull på så fort. Det er greit å skille på når garn er tilsatt syntetfiber for en funksjon, og når det er tilsatt syntet kun for å bli billig. I sokkegarn så er det tilsatt for funksjon - du bør nesten ha litt nylon medmindre du skal ha norgesmesterskap i sokkestopping. Jeg lover - sokkene er varme fordet.

Forsterkning finner du også utenom, det finnes eget forsterkningsgarn å holde sammen med garnet når du strikker tå og hæl. I gamle dager kunne man bruke hestetagl eller damehår for ekstra styrke, nå om dagen kan du også variere med en sytråd. For puristen finnes det også alternativer: Spælsau! Nå er vi langt inne på husflidernes område - men for eksempel i klassiske bunadsstrømper så kan det brukes det spælsau til forsterkning i tå og hæl. Du kan også strikke hele sokken i f.eks 4.tr spælsaugarn 
Selvsagt kan du velge å strikke uten forsterkning. Jo mer solid og traust garnet er jo mer tåler det jo. Forslag på garn uten forsterkningsbehov er for eksempel 2.tr gammelserie

Den danske garnbutikken onion.dk fører et helnaturlig sortiment, jeg dør etter å prøve neslesokkegarnet deres! Hvor gøy er ikke det! Den dagen jeg orker å strikke voksenstrømper på pinne 3 altså.

Det teiteste er at jeg har brukt HERRESOKKER til demonstrasjon på magic loop - så jeg må egentlig strikke to par til ham i år - eller to halve i år og to halve neste år da. De har ligget halvannet år med en hæl ferdig..

Det teiteste er at jeg har brukt HERRESOKKER til demonstrasjon på magic loop - så jeg må egentlig strikke to par til ham i år - eller to halve i år og to halve neste år da. De har ligget halvannet år med en hæl ferdig..

Til mannen velger jeg alltid traust sokkegarn på rundt p 3,5 - Ull og nylon og gjerne fast spunnet  - det er ren erfaring: Det subbes høl i tå og hæl før sesongen er over om ikke. Hadde det vært mulig hadde jeg valgt forsterka med ståltråd!
Gode alternativer er Sandnes Perfekt og Tresko, Hifa FjellFjord og Bonde, PT tasseladd og PT5

Til toåringen (med 27 i skostrl! Pappas gutt anyone?). Han er litt pirkete på kløing, og vi bruker gjerne ullsokker rett på huden for mest varmeeffekt. Han trenger definitivt forsterkning på sokkene, og i fjor strikket jeg et par i Sterk fra DSA til ham, kløfritt, men det tovet seg litt fort oppi våte barnehagesko, og vi hadde en halv sesong med rød alpakkalo mellom tærne.
Siden jeg har bortskjemte barn (selv om de ikke vet det selv) så bestilte jeg håndfarget garn med 80% merinoull og 20% nylon fra knit_o_rama og strikket sokker til ham i dette - ingen klager på kløing, og siden det var 100g har jeg mer enn nok igjen til et par til lillesøster når hun begynner å gå. Jeg har også planer om et tynnere par i sisu  fra Sandnesgarn, det kjennes endel glattere mot huden og sandnes promoterer det ikke i hovedsak som sokkegarn, selv med 20% nylon, så jeg håper det passerer kløtesten.

Til babyen på 4 måneder, så tenkte jeg først å teste ministerk men innså at alpakka og små tåspisende babyer kanskje ikke er det beste, og nylonen er helt bortkasta på ei tulle som ennå ikke går. Og så er ikke behovet for kløfritt så stort siden hun stort sett har strømpebukser under. Jeg planlegger derfor et par med gode sokker i rester av Pure Wool eller finull, litt løst strikket siden det gir en veldig god, regulert varme. Hun er dessuten innmari gira på å krabbe seg fremover, så jeg tror det er lurt å strikke sokker som har litt motstand, heller enn noen som er altfor glatte.
Til neste vinter (ca 8-14 mnd alder) tenker jeg hun kan få tynnsokker som passer bedre oppi sko, garnkurven inneholder noen nøster med Yaku som er helt fantastiske i fargen, eventuelt noen i babyull, eller kanskje prøve sisu eller ministerk hvis hun er en vandrer.  - Kort sagt så går egentlig det meste til småtasser under to, bare pass på spiseligheten på sokkene til de minste.

Til meg selv - hvis jeg kommer så langt! Jeg nekter å strikke voksensokker på mindre enn pinne 3,5, og de sokkene brukes stort sett på hytta. Jeg vil ha slitesterke nok sokker, som er varme selv om de er våte, så det blir nok ull med nylon ihvertfall.
Jeg har en haug med single PT5 etter et sokkestoppeprosjekt i påsken, som kan bli et ok stripete par, og noen 150 g tweednøster som egentlig skulle bli barnehagebukser, ellers må jeg innrømme at jeg er litt på utkikk etter noe håndfarget DK sokkegarn med ca 80% ull og forsterkning. Helst noe jeg aldri har prøvd før, så kom gjerne med tips!

Oppskrifter Jeg er veldig tilhenger av de helt enkle labbene/lestene/raggsokkene. Sandnes' sokkegarn har oppskrifter på innsiden av bandereolen, og her ligger det en gratisoppskrift på sokker til barn og voksne, og jeg endrer bare disse etter mine behov. Riktignok ganske mye siden jeg strikker magic loop, german short rows-hæl, og bor med bigfoot og sønnen hans. 
Honningsokkene til toåringen blir det oppskrift på til høsten ;)

Blogglistenhits

Tips

Dagens Dings: Nuppefjerner

En mini videoblogg om dagens nuppefjerningsøkt.

Forrige gang jeg viste frem denne i instastories fikk jeg mange spørsmål om hvor og hvordan, så tydelig at det ikke er så kjent at det finnes?

Altså: Det er lurt å bruke en nuppefjerner for å unngå videre nupping. 

Du får kjøpt nuppefjerner i garnbutikker og dingsebutikker. Den hvite jeg bruker er den beste jeg har prøvd, (129,- på Clas Ohlsson) Men de blir fort slitt ut, spesielt bladene. 

Vær forsiktig på kanter og sømmer, den kan spise hull der, best å holde seg på flate strukturer. 

Tina

Blogglistenhits

Gratisoppskrift, Barnestrikk, Tips

Tullas Teppe

Tulla har et rillestrikket teppe som jeg elsker - og siden jeg får mye spørsmål om hvordan det strikkes så har jeg laget en kjapp instruksjon over hvordan jeg strikker det her. Teppet er kjempeenkelt og et takknemlig prosjekt som garantert blir masse brukt.

Dette er et veldig nybegynnervennlig prosjekt selv om det tar litt tid å strikke, så jeg har lagt til videoer nederst i saken som kan hjelpe deg på vei hvis det er et av dine første prosjekter :)

Du trenger:

4 bunter 2-tråds nøstebarnmerino. 1 bunt = 100g/600m
Alternativt 8 nøster Rauma Lamull. 1 nøste = 50g/250m
6 eller 7 mm 80 cm rundpinne.

Teppet er firkantet. Du skråstrikker med dobbel tråd, og det måler ca 1x1 meter.
Strikkefastheten er ca 14 m/10 cm.

Jeg har brukt fargene 814 lys naturbrun og 811 naturbeige sammen for et litt melert uttrykk, det ble utrolig fint!
Nøstebarnsmerinoen må nøstes opp før bruk, siden jeg har både hespetre og nøstemaskin nøstet jeg sammen begge trådene rett på garnkaka, men det går fint å nøste det som baller og bruke en av hver tråd også :)

Oppskriften

Legg opp 5 masker. Strikk en pinne rett.
Strikk 1 maske rett, lag et kast, strikk ut pinnen.
Strikk 1 maske rett, lag et kast, strikk rett ut pinnen, strikk kastet vridd rett
(hvis du er usikker på hvordan ligger det video nederst i innlegget)

Gjenta siste pinnen frem og tilbake til du har strikket opp halvparten av garnet.
Masketallet her er ikke så viktig. Jeg hadde ca 190 sånn for referanse :)
Nå har du en trekant med den lengste siden på pinnen,
og skal avslutte å øke og heller felle en maske i starten av hver pinne:

Strikk 1 maske rett. Strikk 2 masker rett sammen. Strikk rett ut pinnen.

Gjenta denne pinnen til du har 3 masker igjen på pinnen. Fell rett av. 

Fest trådene, og ferdig!

Du kan variere kantene på teppet, det letteste er å ikke strikke kastene vridd, da får du en hullrad oppover kanten som dekor.
Da må du strikke felleradene "2 rett sammen, 1 kast, 2 rett sammen, rett ut pinnen"

Eller så kan du variere antallet du strikker før økning og felling, f.eks 2 eller 3. Da blir kantene litt mer solide og synlige. Du kan legge inn fletter eller andre strukturer også, men det fine med dette teppet synes jeg er jo at det er så enkelt og at begge sider er like!

Når man rillestrikker plagg har man ofte en kantmaske, det finnes mange varianter; man strikker siste og første vrang på alle pinner, eller setter løs av, strikker vridd på slutten av pinnen, setter de to første maskene løs over med garnet bak pinnen eller liknende.
Jeg synes imidlertid at det ofte blir mindre fleksibelt med kantmasker, og i tepper så vil jeg ikke ha en stram kant, så jeg strikker de helt som vanlig, uten å stramme ekstra eller noenting. Da blir kanten jevn og fin uansett :)

Nå skal storebror få nytt teppe også! Fargene natur 810 og kaki 871. Frisk og vårfint!


Har du fått med deg at jeg har laget Youtubekanal i samarbeid med Fru Kvist? Her ligger det strikkevideoer som kan hjelpe deg hvis du står fast i starten av strikkekarrieren! 

Blogglistenhits

Småstrikk, Tips

Dominant farge

Visste du at i mønsterstrikk så er det forskjellig resultat om du holder mønsterfargen eller bunnfargen lengst inn på fingeren?

Den fargen som ligger nærmest strikketøyet kalles nemlig den "dominante fargen" - det er fargen som kommer tydeligst frem når du strikker. De fleste oppskrifter er det finest med mønsterfargen innerst - for da "popper" mønsteret liksom frem. Men av og til er det nødvendig å ha bunnfargen dominant, spesielt hvis det er smale linjer mellom mønsterdelene. Som på miniselbuvottene

Votten til venstre har bunnfargen dominant, votten til høyre har mønsterfargen.

Votten til venstre har bunnfargen dominant, votten til høyre har mønsterfargen.

Det aller viktigste er forsåvidt å være konsekvent - hvis ikke blir resultatet ujevnt.

Du kan også strikke med bunnfargen i venstre hånd og mønsterfargen i høyre, Joachim Wallentin illustrerer teknikken mot slutten av videoen her

Blogglistenhits

Ullungenboka, Tips, Barnestrikk, Antrekksinspirasjon

Frida med en sommervri

Jeg har lekt meg litt med mønster på Fridajakka - og er igrunn veldig fornøyd med resultatet!

Sammen med liten enkel shorts og birkelue

Jeg strikket mønsteret frem og tilbake, med hvite stolper. Siden den hvite er med på hver linje gikk det fint å strikke de samtidig. Når du strikker sånn må du passe på å tvinne garnet i overgangene (Intarsiateknikk) så du ikke får store hull. For å få det symmetrisk på hver side av knappestolpen felte jeg en ekstra maske under ermet - totalmaskeantallet skal gå opp i 4+1  (f.eks 5, 13, 25, 89, 121..)

Økningene i siden tok jeg ned til mønsteret startet og ikke lenger, begynn å strikke mønster ca 7-8 cm før full lengde. 

Hele settet er strikket i drops Cotton Merino; hvit, rust, pudderrosa og beige, størrelse 3-6 mnd

Med pudderrosa Fridadrakt under - Perfekt til sensommeren <3

Med pudderrosa Fridadrakt under - Perfekt til sensommeren <3

Og jo - ermene er 3/4 lange, så jeg er sikker på at de passer lenge.
Strikk de ca (7) 8 (10) 12 (15) 17 (19) cm lange isåfall, og bare fell 2 ggr så de er litt vide :)

Og bare 3 knapphull - kunne vært fint uten også?

Det var her jeg begynte - men sklei ut da jeg fant rustrød kontrastfarge ;)

Det var her jeg begynte - men sklei ut da jeg fant rustrød kontrastfarge ;)

Blogglistenhits

Tips, Ullungenboka

Raglanøkning

Jeg elsker ovenfra og ned-strikk. I hovedsak fordi justeringsmulighetene er så store, både med tanke på å bruke restegarn uten å være redd for å gå tom, endre designet, strikke ekstra lengde hvis det plutselig ble en overvintrer (kanskje heller oversomrer?) og ikke minst prøves på underveis.

Hvit variant av Fridajakka fra Ullungenboka i drops cotton merino til ulltulla. 

Hvit variant av Fridajakka fra Ullungenboka i drops cotton merino til ulltulla. 

Min standardøkning er høyre- og venstreøkninger, forkortet øk 1mh/1mv. (Engelsk: M1R/M1L). Fridajakka har to rettmasker mellom økningene, og økningen beskrives: øk 1mh, 2 r, 1mv. (Eller helt nøyaktig: 1mh, 1 r, flytt mm, 1 r, 1mv.)

Og så: Video! 😊 

Jeg har etterhvert utviklet en vri på venstreøkningen, rett og slett fordi det går fortere. Resultatet er helt det samme - bare vanskeligere å forklare i skrevet tekst, og raskere å strikke. Derfor samsvarer den ikke helt med forklaringen. Jeg skal få laget en egen video som følger beskrivelsen helt nøyaktig og legge opp under  :) 

-Tina

Blogglistenhits

Tips, Småstrikk

Lage frynser

Frynser er en utrolig kul teknikk å legge til "det lille ekstra" med - og helt topp for å bli kvitt restegarn og liknende!

Frynsehalsen får være dagens modell.

Først trenger du mange små trådbiter i lik lengde - surr garnet rundt hånda, telefonen eller en fyrstikkeske, og klipp opp den ene siden.

Først trenger du mange små trådbiter i lik lengde - surr garnet rundt hånda, telefonen eller en fyrstikkeske, og klipp opp den ene siden.

Ta to trådbiter og brett på midten. Stikk heklekroken gjennom kanten av arbeidet.

Ta to trådbiter og brett på midten. Stikk heklekroken gjennom kanten av arbeidet.

Første frynse på plass

Første frynse på plass

Stuss kantene litt så de blir like lange. De kan også gres ut med en hårbørste

Stuss kantene litt så de blir like lange. De kan også gres ut med en hårbørste

Bruk en heklekrok i ca samme tykkelse som du strikket arbeidet i for å feste frynsene.

Bruk en heklekrok i ca samme tykkelse som du strikket arbeidet i for å feste frynsene.

Trekk 'løkken som trådene danner, gjennom kanten av arbeidet. Hent så trådendene gjennom løkken.

Trekk 'løkken som trådene danner, gjennom kanten av arbeidet. Hent så trådendene gjennom løkken.

Fortsett nedover med jevnt mellomrom, arbeidet kan fort sprike hvis du henter i hver maske, så vurder hver annen/ hver tredje.

Fortsett nedover med jevnt mellomrom, arbeidet kan fort sprike hvis du henter i hver maske, så vurder hver annen/ hver tredje.

Fint til liten

Fint til liten

Og til stor!

Og til stor!

Frynser kan festes på hva som helst - lag de kuleste cowboybuksene med frynser nedover buksebeina, eller avslutt skjerf med lange fine frynser på, kanskje knytt inn en perle også?

Blogglistenhits

Barnestrikk, Gratisoppskrift, Guttestrikk

Helgegenser

Litt tidligere i år så fant jeg at jeg hadde akutt behov for en ensfarget, enkel, god ullgenser til å komplimentere alle de fine strikkbuksene mine, og siden jeg trengte den skikkelig fort, så ble ordentlig tjukk strikk!

Strikket i Drops Ande, på pinne 8.

Strikket i Drops Ande, på pinne 8.

Ut fra responsen å lese så var det veldig mange flere som kunne tenke seg det samme! Jeg ble nedrent av forespørsler om masketall og hvordan jeg laget den - og siden jeg heldigvis er ganske lett å sjarmere så lovte jeg å lage en oppskrift. Såpass nærme termin som jeg er nå orket jeg ikke å skulle organisere enda en teststrikk, så oppskriften er gratis, men ikke testet. 

Husk at opphavsrett fortsatt gjelder; link gjerne til hvor man finner oppskriften, men la meg stå for å dele den. <3

Størrelser:

(12 m) 18 m (2 år) 4 år (6 år) 8 år (10 år) 12 år

 

Overvidde:

ca (48) 53 (55) 60 (65) 71 (76) 82 cm

 

Pinner:

8 mm 40+60 (80) cm + settpinner.

 

Strikkefasthet:

11 m / 10 cm

 

Garn: Drops Ande 100 g/90 m, 65% Ull, 35% Alpakka

ca (2) 3 (3) 4 (5) 6 (7) 8 nøster

Legg opp (28) 30 (32) 34 (36) 38 (40) 42 m på p 8.
Strikk r rundt i (4) 4 (5) 5 (6) 7 (8) 8 cm

Raglanøkning
Det økes til raglan annenhver pinne, rm i midten av økningen settes lo på de pinnene det ikke økes.

Plasser ut mm til raglan: (9) 10 (11) 12 (13) 14 (15) 16 mm 5 (erme) mm (9) 10 (11) 12 (13) 14 (15) 16 mm 5 (erme) mm


1. p: Øk 1mh, flytt mm over, 1 r, øk 1mv,

strikk til 1 m før mm, øk 1mh, 1 r, flytt mm over, øk 1mv.

Strikk r til neste mm og gjenta. (= 8 m økt) Strikk r ut p.

 

2. p: Flytt mm over, 1 lo, strikk r til 1 m før mm, 1 lo,

Strikk r til neste mm og gjenta. Strikk r ut p.

Gjenta disse to p (7) 8 (8) 9 (10) 11 (12) 13 ggr hver.

=(84) 94 (96) 106 (116) 126 (136) 146 m på p.

Deling til ermer og bol

Sett de første (19) 21 (21) 23 (25) 27 (29) 31 m på en hjelpep/tråd til erme.
Legg opp 3 nye m under ermet. Strikk (23) 26 (27) 30 (33) 36 (39) 42 r, til neste mm,

og sett også de neste (19) 21 (21) 23 (25) 27 (29) 31 m fra mm til mm tilside.
Legg deretter opp 3 nye m og strikk ut omg.
=(52) 58 (60) 66 (72) 78 (84) 90 m på p.

Strikk r rundt til arb måler (21) 24 (26) 28 (31) 34 (37) 40 cm fra ermehullene.
Strikk 1 omg vr, fell rett av.

Ermer

Plukk opp igjen de (19) 21 (21) 23 (25) 27 (29) 31 m som ble satt tilside i ermehulene, de 3 m under ermet samt 1 m på hver side av disse. Sett en mm midt under ermet..
= (24) 26 (26) 28 (30) 32 (34) 36 m.

Strikk r rundt, fell 1 m på baksiden av ermet for markøren, hver (6) 6 (6) 6 (5) 5 (5) 5 cm,
(2) 2 (2) 3 (4) 4 (5) 6 ggr. =(22) 24 (24) 25 (26) 28 (29) 30 m på p.

Strikk til ermet måler ca (20) 22 (25) 27 (30) 33 (36) 39 cm, eller så langt som du ønsker. Avslutt med 1 omg vr, fell av r.

Blogglistenhits

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk

Hvis du lurer på hvorfor det tar lang tid å lage strikkeoppskrifter..

Å lage en strikkeoppskrift helt fra bunnen av, kan ta ganske lang tid. En ting er at idèen må falle helt på plass, og alle detaljene må utarbeides, modellen må strikkes, prøves, oppskriften faktisk skrives, så skal teststrikkerne strikke den opp, og de skal jo ha lov til å kose seg med strikkingen, og ikke minst, så skal det taes bilder. 

Det blir vel ikke mer klassisk. Lykke til, liksom. - Bestefarsvest

Det blir vel ikke mer klassisk. Lykke til, liksom. - Bestefarsvest

Så langt i januar har jeg sluppet FEM ny oppskrifter, og jeg håper å rekke fire oppussede utgaver og en nyutgivelse til de neste to ukene. Det er ganske mange runder med foto. Jeg tror bolla har fått mer rosiner, sjokolade, smoothies og snacks i januar enn i jula.

Jeg kunne laget en hel serie med "smoothieposer og strikk"  - ribbelue

Jeg kunne laget en hel serie med "smoothieposer og strikk"  - ribbelue

Sitt stille i to sekunder og ikke se ut som om du spiser. Særlig. - tweedgenseren

Sitt stille i to sekunder og ikke se ut som om du spiser. Særlig. - tweedgenseren

"Barn i fri lek? Morsom du. Når man har muligheten til å sitte og slappe av og spise eple liksom" - Lillenissens Lue 

"Barn i fri lek? Morsom du. Når man har muligheten til å sitte og slappe av og spise eple liksom" - Lillenissens Lue 

Utover bestikkelsene er det selvsagt en god porsjon med generell fjolling. Selvsagt. Det er toåring i fullt blomstrende trassanfall vi snakker om her, det SKAL være sånn. Jeg sparer bildene og frustrasjonen til konfirmasjonstalen.

Selv om du er mammas lille supermodell, så må du rydde opp lekene når du kaster de utover. - Emiljakka

Selv om du er mammas lille supermodell, så må du rydde opp lekene når du kaster de utover. - Emiljakka

"Å så fint du satt opp klossene for å distrahere meg mamma, mon tro om ikke de gjør seg i veggen på den andre siden også?" - Liten enkel shorts

"Å så fint du satt opp klossene for å distrahere meg mamma, mon tro om ikke de gjør seg i veggen på den andre siden også?" - Liten enkel shorts

Trøtte barn finnes det ingen magisk kur mot. De VIL fjolle. - helgegenseren

Trøtte barn finnes det ingen magisk kur mot. De VIL fjolle. - helgegenseren

Utendørsfotografering er egentlig en av mine favoritter - mye hyggeligere, mye mindre behov for kontroll. Men det viser seg at en toåring helt fint kan løpe fra en høygravid dame. -Lillebjørn og Pers bukse

Utendørsfotografering er egentlig en av mine favoritter - mye hyggeligere, mye mindre behov for kontroll. Men det viser seg at en toåring helt fint kan løpe fra en høygravid dame. -Lillebjørn og Pers bukse

Og noen ganger, så må du bare innse at slaget er tapt. Helst fortest mulig <3 - Duskelue

Og noen ganger, så må du bare innse at slaget er tapt. Helst fortest mulig <3 - Duskelue

Så neste gang du syns det drøyer med en oppskrift, husk at det ligger mye arbeid, kjærlighet, tårer, trass, rosiner og smoothies bak. 

Blogglistenhits

egostrikk, Gratisoppskrift, Småstrikk, Tips

Meretesjal

Av og til når hodet er fullt så trenger man et sånn helt enkelt rillestrikkeprosjekt mellom fingrene - og denne gangen klarte jeg tilogmed å strikke noe til meg selv!

Dette er et skikkelig nybegynnervennlig prosjekt, Veldig lettstrikket og kjapt.

Dette er et skikkelig nybegynnervennlig prosjekt, Veldig lettstrikket og kjapt.

Jeg har huset fullt av Drops Alpaca og babyalpaca silk-garn, og har hatt lyst på et sånt litt løst rillestrikket sjal i dette leenge. Men med bare ett og to nøster i hver farge så må man nesten ha en plan for at det ikke skal se altfor restgarnsprosjekt ut.

Fargekombinasjonen er ganske viktig for å få et ryddig resultat: Her er det brukt 4 forskjellige farger i en gradering, fra hvitt via lys grønn og mellomgrønn til mørkegrønn. Når du legger trådene dobbelt blir overgangene roligere, og du får brukt opp hele nøstet

Fargekombinasjonen er ganske viktig for å få et ryddig resultat: Her er det brukt 4 forskjellige farger i en gradering, fra hvitt via lys grønn og mellomgrønn til mørkegrønn. Når du legger trådene dobbelt blir overgangene roligere, og du får brukt opp hele nøstet

Du trenger:

6 mm 80 cm rundpinne

1 nøste farge A (Drops Babyalpaca Silk 0100 Naturhvit)
1 nøste farge B (Drops Babyalpaca Silk 7219 Pistasj) 
2 nøster farge C (Drops Babyalpaca Silk 7820 Grønn)
2 nøster farge D (Drops Alpaca 7895 Skoggrønn)

Strikkefasthet: 13 m / 10 cm rillestrikk med dobbelt tråd.

Ferdige mål: Ca 110x110x140 - kommer til å strekke seg endel i bruk.

Tips: La fargeskiftene ligge i en av sidene, så er det lettere å gjemme trådfestingen

Tips: La fargeskiftene ligge i en av sidene, så er det lettere å gjemme trådfestingen

Legg opp 4 masker med dobbel tråd av farge A på pinne 6. 
(Du henter trådenden både fra utsiden og innsiden av nøstet)
P 1: Strikk rett ut pinnen
P 2: Strikk 2 rett, 1 kast, rett ut pinnen.

Gjenta pinne 1 og 2 frem og tilbake til den siden uten økninger måler ca 30 cm.

Stripe 2:
Klipp den ene tråden av farge A og legg inn en tråd med farge B.
Fortsett som før frem og tilbake med A+B til du er tom for farge A

Stripe 3:
Legg inn en tråd med farge C
Fortsett som før frem og tilbake med B+C til du er tom for farge B

Stripe 4:
Legg inn en tråd fra det andre nøstet med farge C
Fortsett som før frem og tilbake med C+C til du er tom for første nøstet av farge C.

Stripe 5:
Legg inn en tråd med farge D.
Fortsett som før frem og tilbake med C+D til du er tom for farge C

Stripe 6:
Legg inn en tråd fra det andre nøstet med farge D
Fortsett som før frem og tilbake med D+D til du er tom for det første nøstet med farge D
Legg inn den andre enden fra det andre nøstet med farge D. Strikk til du er nesten tom for garn og fell løst av. (Garnenden bør være 3-4 ganger så lang som siden du skal felle av.)

Selvsagt kan du bruke annet garn, det bør være rundt 130-200 meter på et 50g nøste for å få ca tilsvarende effekt, og ikke bli for hengslete eller klumpete. Juster eventuelt pinnetykkelsen opp eller ned.

Neste fargekombinasjon ut <3

Neste fargekombinasjon ut <3

Den lange mørkegrønne siden er avfellingen, den hvite tuppen er oppleggspunktet. Hullmønsteret i økningssiden er den sammekrøllete delen.

Den lange mørkegrønne siden er avfellingen, den hvite tuppen er oppleggspunktet. Hullmønsteret i økningssiden er den sammekrøllete delen.

Sjalet har tre spisser

Sjalet har tre spisser

Blogglistenhits

Tips

Oppskrift på dampede garnballer

Jeg la opp en video når jeg dampet noen luedusker på instagram - det så visst litt rart ut, for det kom veldig mange spørsmål om hva i all verden jeg holdt på med!

Verktøy: dørslag, gryte, vann og dusk.

Verktøy: dørslag, gryte, vann og dusk.

Når du damper på denne måten tvinner garnet seg opp, og slapper av, så dusken ser fyldigere og jevnere ut,.

Idéen fikk jeg først fra fantastiske Maja Karlsson/Majas Manufaktur 

Sett sammen verktøyet. Ditt helt egne garnduskkokeapparat!

Sett sammen verktøyet. Ditt helt egne garnduskkokeapparat!

Du trenger ikke så mye vann, 2 dl på en bred gryte. Det skal være plass til kokende vann under dusken uten at den blir klissvåt.

Damp dusken i noen minutter, snu på den underveis så den blir jevn. 

Damp dusken i noen minutter, snu på den underveis så den blir jevn. 

Dette er tidspunktet hvor håpefulle familiemedlemmer stikker nesa oppi gryta og blir veldig overrasket over middagsplanene!

Nydampet garndusk. Mmmmm

Nydampet garndusk. Mmmmm

Frisert men udampet, ikke så kul.

Frisert men udampet, ikke så kul.

Håper du blir like glad i dette trikset som meg! :)

Tina

Blogglistenhits