Gratisoppskrift

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Guttestrikk, Gratisoppskrift, Tips

Guttegarderoben

I dag har det vært full gjennomgang av bollas klesskap, alle størrelser er dobbeltsjekket, single sokker er kastet og skjorter jeg ikke husker sist ble brukt forberedes på utflytting. I samme slengen pleier jeg å leke med klærne og sette sammen antrekk, når jeg først har alt oppe og fremme på en gang, sånn for litt ny inspirasjon til hvordan de kan brukes og for å lete etter “hull” - hva trengs?

Bolla er 4 år men stor for alderen, bruker nå 5-6 år, 110/116, så vi sluttet med de mest babyaktige plaggene allerede rundt to år. Men seler, shorts, strømpebukser, kinakrager og fine knapper lager en veldig fin garderobe allikevel synes jeg.

Jo - og selvfølgelig er ingenting her forbeholdt gutter, og det meste skal tulla skal arve etter storebror. Men det er altfor lite inspirasjon som passer like godt på begge kjønn, og enda mindre som faktisk er inspirerende for oss guttemammaer.

Jeg legger linker til alle strikkeoppskriftene nederst i innlegget, hvis du lurer på garn/fargekoder så bare spør.

Tullebollebukse

Tullebollebukse og Skogbuff, samt selvfølgelig de råfine bremluene. Genseren er ny, og jeg liker veldig godt hvordan den rødburgunder høstfargen passer inn med mange av favorittene i klesskapet. Sånne litt støvete toner som buksa og genseren blir alltid bra sammen!

Liten enkel shorts

Dette er et veldig typisk selskapsantrekk hos oss. Shorts, strømpebukse (jeg ga opp knestrømper for lenge siden på denne hoppefrosken her) og skjorte med kinakrage. Veldig enkelt og greit, og ikke altfor varmt. Skjorten har blågrå striper, så jeg valgte kalde strømpebukser og rustfarget lett liten shorts for litt kontrast.

bestefarsvest

Veldig ofte er gutteplagg veldig mørke, sikkert fordi det er praktisk. Men det er så fint med litt hvitt og pasteller til gutta også!! En enkel genser under vesten (og vesten kan skjule gamle selskapssynder på en hvit genser) med strømpebukse og en linshorts til, så er det lekevennlig og staselig. Perfekt til formiddagsselskap og bursdager.
Bestefarsvest

DSC_0556.jpg

Cafèdate med mamma. Definitivt! Elsker høstfargene sammen, og meleringen i ullgenseren skjuler kakaoflekker.
Felixgenser, Liten enkel shorts, skogbuff og ribbestrikka lue.

Fridatights

Finstas i barnehagen er liksom likegreit å gjøre lekevennlig. En shorts i litt knallere farger, fine strømpiser og en enkel genser.
Dette skulle bli en Fridatights, nå er det en Fridashorts.

DSC_0570.jpg

Dette er sånn jeg elsker guttepentøy. Veldig tradisjonelt med grått, hvitt og rødt, og litt grov ull. Dette er veldig julaften og 17.mai for meg. Dessuten er det å ha noen nøytrale grå strikkeplagg helt gull verdt hvis man syns det er litt gøy å sette sammen antrekk til barna.
Liten enkel shorts, Strikkezillas strikkesokker med ekstra langt skaft og bremlue (jakken er strikket på frihånd)

mønstershorts

Kanskje en dag til våren? Her har shortsen farge fra både halsen og genseren, så tilsammen blir det veldig harmonisk selv om shortsen i seg selv er ganske heftig. Fridagenser, mønstershorts og halsloop.

DSC_0591.jpg

Varme jordfarger, frisket opp med det hvite. Her skulle jeg gjerne hatt en lysere genser til, det er littebitt tungt med den mørke brune. Eller så kan vi bruke en lysere jakke.
Jordbærbukse, Felixgenser, Ribbestrikka Lue og Dyrevotter - snartsnart kan vi gå ut og leke uten vinterdressen på!

barnehagestrikk

Selvfølgelig går ikke ungene superstæsja opp i barnehagen hver dag - spesielt siden det ofte er pappan som kler på. Stort sett er joggebukse og en lett strikkegenser med mye bomull løsningen, og det kan også være veldig fint!
Løvetanngenser, Fridagenser, genser uten navn og nok en Fridagenser


Og hvilke hull fant jeg? Jo:
Farger: mer lys grått, skifer, sennep, rødt & burgunder

Baklommeshorts (sennep eller skifer?)
Emblagenser (rød/burgunder, hvit & grå står på lista!)
Votter (gule selbu, røde revevotter, grønne ullungenvotter, gule tovavotter)
Jakker (ny eikejakke?)
Bukser (grå/burgunder persbukse på planen!)
Fridagenser (Strikker en i året, de er så kjekke. Kanskje en lys gul til sommeren)
Vranggenser (Skifer?)

Kommer jeg til å strikke alt? Neppe. Men jeg har garn til å starte på endel så det er ganske bænkers!


Skogbuff
0.00

Oppskrifter som også er i Ullungenboka:

Fridagenser
45.00

Oppskrifter som også er i Lille Bolle boka:


Oppskrifter som også er i Lille Tulla boka:

Felixgenser
45.00
Dyrevotter
50.00
Fridatights
45.00

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

Gratisoppskrift, Tips

En slags hals strikket på selunger

Siden jeg har begynt å selge Lykke strikkepinnesett så prøver jeg å teste alle størrelsene så godt jeg kan. Pinne 12 er største størrelse i settet, og trakk litt ekstra, mest fordi det føltes nærmest eksotisk - på grunn av størrelsen og fordi pinnene er nydelig grå og ganske forskjellige i fargen, så de minnet mest om små selunger heller enn strikkepinner.

Gratisoppskrift, Tips

Ribbestrikka Tweedlue

Okei, jeg er evig gavestrikkeoptimist. Og i år skulle jeg ikke strikke noen gaver, for hvert eneste år sitter jeg og panikkstrikker opp mot julaften, og rekker aldri alt jeg har planlagt. Det skulle jeg unngå i år.

Særlig.

Strikkepakker! Trykk på bildet så laster oppskriften.

Strikkepakker! Trykk på bildet så laster oppskriften.

Plutselig sitter jeg med gavelista og innser at jeg helst skulle ha strikket en-to-tre-fire-fem (!) luer.

Hups.

Heldigvis er disse kjappstrikka og lettstrikka, og det går omtrent en om dagen.

Oppskriften er skrevet i Dale Cotinga, men her har jeg brukt DSA tweed. Det går to luer på tre nøster (muligens tre på fire!) Trykk på bildet over for å se oppskriften, eller last den ned

Hvis du vil ha oppbrett strikker du bare 5-6 cm lengre før felling.

Barnestrikk, Gratisoppskrift, Småstrikk

Miniselbu

Tidligere i høst jobbet jeg med en oppskrift på miniselbuvotter.

Jeg både tegnet og strikket flere modeller før valget falt på denne helt enkle!

 

Oppskriften har vært til salgs som garnpakke hos Fru Kvist i Oslo nå i høst, men nå som det er jul vil jeg veldig gjerne få dele den som en liten førjulsgave til deg <3

Hvis du vil laste ned og evt skrive ut kan du trykke HER 

Jeg laget i tillegg til det diagrammet jeg endte opp med, et tomt diagram så du eller barna eller barnebarna kan tegne opp ditt helt egne, personlige mønster!
Vær så snill å ikke misbruke malen, det er mye jobb i å tilpasse en oppskrift <3

Jeg er fullstendig klar over at det finnes en sånn babyselbu oppskrift som 'alle' bruker, men jeg ønsket meg en med flere størrelser, og litt kortere sprang i diagrammet - og er superfornøyd med resultatet.

Siden det er ønsker om cmmål:
Med 32 i strikkefasthet får du en omkrets på 13,75 cm, 6,9 cm bred når den ligger flatt.
Med 30 i strikkefasthet får du en omkrets på 14,7 cm, 7,3 cm bred når den ligger flatt.
Med 28 i strikkefasthet får du en omkrets på 16,3 cm, 8,1 cm bred når den ligger flatt.

Tips: Jeg strikket nyfødtstørrelse ved å bruke SKY fra Dreamlineserien til Du store alpakka, da fikk jeg 34m/10 cm på p 2. (omkrets 12,9 cm, bredde 6,5 cm) 

Fargene bringebær og natur

Fargene bringebær og natur


God førjul <3

Tina

Tusen takk til Veronika/Nika Grafisk for lekkert oppsett og Hanne-Mette for supereffektiv teststrikk!

Barnestrikk, egostrikk, Gratisoppskrift

Fjellull

Rust, oker, natur og brunt var stikkordene for høststrikken i år tydeligvis.
Vi tok turen til fjells i helga for å tyvstarte ullsesongen!

upload.jpg
Emblagenseren til voksen skal ut på teststrikk ca nå! &nbsp; Denne er strikket i PT2 - fargene 63, 66 og 78. Størrelsene kommer fra XS-XXL (Overvidde 78-121)

Emblagenseren til voksen skal ut på teststrikk ca nå!  
Denne er strikket i PT2 - fargene 63, 66 og 78.
Størrelsene kommer fra XS-XXL (Overvidde 78-121)

Den store gleden er å få dra høyt til fjells og få tjuvstarta bruken av høststrikkeklærne! 

Genser med lomme strikket uten oppskrift - i Sandnes Alpakka i utgått farge og Pickles Merino Tweed - Løvfall. Buksen er strikket etter en gratisoppskrift fra Sandnes som ligger  HER . Jeg brukte litt under 1 nøste av  regia tweed 6-fädig 150g &nbsp;Et garn som dessverre ikke produseres lengre, men som jeg fikk tak i på Strikkelykke i Bergen i april i år, så noen nøster er nok tilgjengelige her og der.

Genser med lomme strikket uten oppskrift - i Sandnes Alpakka i utgått farge og Pickles Merino Tweed - Løvfall. Buksen er strikket etter en gratisoppskrift fra Sandnes som ligger HER. Jeg brukte litt under 1 nøste av regia tweed 6-fädig 150g Et garn som dessverre ikke produseres lengre, men som jeg fikk tak i på Strikkelykke i Bergen i april i år, så noen nøster er nok tilgjengelige her og der.

Birkelue &nbsp;i Lerke 3046 - Brun og  Enkel hals &nbsp;i Cotton Merino 25 - Rust

Birkelue i Lerke 3046 - Brun og Enkel hals i Cotton Merino 25 - Rust

Pakkelista!! Naturfarget  Linneadrakt  og oker/svart raglanjakke var ikke i bruk, ellers alt! Ganske godt jobba på en helg..

Pakkelista!! Naturfarget Linneadrakt og oker/svart raglanjakke var ikke i bruk, ellers alt! Ganske godt jobba på en helg..

Birkelue  og  Villvestbukse &nbsp; i Lerke 3046 - Brun,  Fridadrakt  og  Enkel hals  i Cotton Merino 25 - Rust

Birkelue og Villvestbukse  i Lerke 3046 - Brun, Fridadrakt og Enkel hals i Cotton Merino 25 - Rust

Det kuleste med Villvestbuksa er skinnkryssene som dekker økningene bak!

Det kuleste med Villvestbuksa er skinnkryssene som dekker økningene bak!

Gratisoppskrift

Linshorts

Når alle prosjektene jeg hadde med på tur ble stor og tung mønsterstrikk var det bare å ty til en ting: Nødgarn! Mannen så panikken i øynene mine og aksepterte å kjøre meg til nærmeste garnbutikk som heldigvis lå bare et knapt kvarter unna. 

To nøster Line ble fangsten

To nøster Line ble fangsten

Siden vi skulle fra Moss til Sørlandet dagen etter var det perfekt med litt enkel ferge- og bilstrikk. Jeg hadde planer om en sommershorts til bolla, med litt hippiepreg. Løs, ledig og med snor i livet. Shorts til en snart toåring er heldigvis en ganske lettstrikket affære! 

Vel fremme og nyvaska på snora&nbsp;

Vel fremme og nyvaska på snora 

Siden dette også er en fristilstrikk uten oppskrift følger den her. Modellen er ganske løs og vid, jeg tørket den hengende for å få den litt tettere.

Strl 2 år (Passer sikkert opp til 6 år ellerså, men kanskje med litt ekstra lengde på beina)

2 nøster Line

Rundpinne 3,5 mm 40 cm

Rundpinne 4 mm 60 cm

Settpinner 3,5 og 4

upload.jpg

Legg opp 120 masker på p 3,5. Strikk vrangbord rundt, 1 rett, 1 vrang.

Etter 4 omganger strikkes det inn hull på annenhver vrangmaske slik:

*1 rett, 1 kast, 2 rett sammen, 1 vrang,* Gjenta ** ut pinnen.

Neste omgang strikkes kastene som vanlige vrangmasker.

Strikk 4 pinner med fortsatt vrangbord  

upload.jpg

Bytt så til pinne 4, sett inn en markør der omgangen begynner (=midt bak) og en midt foran. (Tell deg frem)

Strikk forhøyning bak, 8 rett, snu, 8 vrang forbi merket, snu, bruk den snumetoden du liker best, german short rows er min favoritt.

Snu totalt 4 ganger på hver side av merket midt bak. Strikk så rett rundt videre til arbeidet måler 18 cm midt foran.

Nå økes det til kile. En maske ut fra hver markør på begge sider. Annenhver omgang, totalt 3 ganger.

=12 m økt, totalt 132 m.

Del så til bein ved hver markør. 

=66 m på hvert bein. 

Sett en markør i skjøten. Fell en maske fra hver side av markøren annenhver omgang, 3 ganger. (Totalt 6 masker felt, 60 igjen på beinet.)

Bytt til pinne 3,5 og strikk 1 omg vrang, fell så rett av. Gjenta på andre beinet og sy noen sting i åpningen mellom beina.

upload.jpg

 

Gratisoppskrift

Stripete t-skjorte på stranda

Steiner i vannet

Det er den store favoritthobbyen for tiden. Og siden lillebolla er ganske skeptisk til kaldt sjøvann på tærne er det ganske trivelig hobby for de store bollene i familien også. 

En to tre splæsj!

Bolla har på seg stripestrikka t-skjorte i bomull fra Søstrene Grene. Strikket på pinne nummer 3,5 og 4 for å få en løs og luftig sommertopp. Den er strikket uten oppskrift men ca instruksjoner følger.

storstein

Strl 2 år ca. Strikkefasthet 20 m/10 cm

3 farger, under 50 g per.
Garnet jeg brukte hadde 28m/10 cm, p 3.

Hele strikkes rundt, kanten rundt ermene plukkes opp tilsist. 

Legg opp 120 m på pinne 3,5 i farge A. Strikk tre omg med 2r/2vr. 
Bytt til pinne 4, strikk striper i rekkefølgen A-B-C-B til arbeidet måler 24 cm.
Eller kanskje litt lengre.

kast

Fell seks masker i hver side. På neste omgang legges 39 m opp igjen over disse. (Ermer) Stripemønsteret følges hele tiden.
Plasser en markør på hver side av de nye maskene. Her skal det felles til en halv raglan, hver omgang, kun på ermet og ikke på kroppen. (4 masker felles hver omg.) 
Strikk videre til det gjenstår 3 masker på ermene. Sett de to første maskene over på høyre pinne som om de skulle strikkes rett. Strikk en rett og trekk de to løse over.

(=110 m på p.)

Kast

Her strikket jeg bare noen omganger og så halskant. Da blir det trykknapper eller dyp utringning. Så istedet: 

Strikk sammen/mask sammen de 10 maskene på hver side av ermet. (70 m igjen)
Pass på at hodet fortsatt går igjennom, kanskje skal du ta litt fler eller færre.

Med farge A strikk 2 r/2vr i 3 omganger og fell løst rett av.

Rundt ermene strikker du opp de 39 maskene som ble lagt opp, de 6 som ble felt av under ermet, og 2+1 ekstra på sidene. Strikk som halskanten