Barnestrikk

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Ullungenboka, Tips

Garnfavoritter til Ullungen

Ullungen ble gitt ut i 2016, og er en bok hvor oppskriftene ikke har anbefalt garn, men samme strikkefasthet. Da kan du enkelt lage deg sett i nettopp ditt favorittgarn enten det er Drops Merino Extra Fine, Hillesvåg Sol Lamull, Sandnes Alpakka eller hva som helst annet som gir deg 22 masker på 10 cm omkring p 3,5.

Nå i august 2019 skal vi kjøre en samstrikk på Ullungen, så da passet det fint å trekke frem noen av mine garnfavoritter!

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Gratisoppskrift, strikketips

Strikk til barnehagestarten

O salige hverdag er her straks igjen, og selv om asfalten koker i dag vet vi jo at det kjølige draget i morgentimene er på vei. Og er egentlig barnehagegarderoben klar? Her følger noen tips til strikk i den tidlige høsten.

Disse settene er satt sammen mtp månedene august og september, med begynnende trekk i lufta og våtere dager.

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Guttestrikk, Gratisoppskrift, Tips

Guttegarderoben

I dag har det vært full gjennomgang av bollas klesskap, alle størrelser er dobbeltsjekket, single sokker er kastet og skjorter jeg ikke husker sist ble brukt forberedes på utflytting. I samme slengen pleier jeg å leke med klærne og sette sammen antrekk, når jeg først har alt oppe og fremme på en gang, sånn for litt ny inspirasjon til hvordan de kan brukes og for å lete etter “hull” - hva trengs?

Gratisoppskrift, Guttestrikk, Barnestrikk, Julestrikk, strikketips, teknikker, Småstrikk

2. Søndag i advent

Ja det er onsdag. Typ 3 dager forsinket. Det ble rett og slett litt heftig å skulle drive butikk og lage et godt innlegg samtidig, spesielt siden minnekortet med alle bildene jeg hadde tatt fortsatt ikke har vist seg, jeg spår at det dukker opp rundt 15. Januar. Til gjengjeld har jeg funnet igjen et med bilder fra 2016, så alle teorier om at systemet mitt fungerer er nå kollapset.

Barnestrikk, Småstrikk, Guttestrikk, strikketips

Tynne Barnehagefavoritter

Så er det endelig her! Jeg har jobbet siden i sommer med dette lille heftet - men det er mange biter som skal på plass og begrenset med hvor fort man kan jobbe når det er sommerferie, og jeg insisterer på å strikke opp alle modellene mine minst en gang selv for å være sikker på at oppskriften er virkelig god å strikke etter, alt skal teststrikkes og heftet skal trykkes opp og forhandlerne skal få et par dagers forsprang.

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Trykk på bildet for å laste ned en snikkikk!

Oppskriften finnes i trykket utgave, og i digital. I tillegg kan oppskriftene kjøpes enkeltvis digitalt både her på siden og på Ravelry. Trykket utgave sendes ut til forhandlere og vi oppfordrer gjerne til å ta turen innom din lokale garnbutikk og kikke der først!

Tynne Barnehagefavoritter PDF
130.00
Add To Cart
Tynne Barnehagefavoritter TRYKK
130.00
Quantity:
Add To Cart
Tynne barnehagefavoritter

Tynne barnehagefavoritter er et konsepthefte hvor alle oppskriftene har den samme strikkefastheten, i dette tilfellet 27 masker per 10 cm. Det vil si at du kan bruke samme garnet gjennom hele heftet, og jeg anbefaler ikke egentlig noe spesielt garn til de forskjellige modellene - bruk det som passer til din families hverdag! (se garninspirasjon med riktig strikkefasthet her)

Det er 7 oppskrifter og alle går fra litt under året og opp til 8 år.

Tynn Fridadress

Tynn Baccalaolue

Tynne Strikkesokker

Tynne Barnehagevotter

Tynn Ribbestrikka Bukse

Tynn Liten Lue

Tynn Løvetanngenser

Barnehagestrikk

I tillegg er det selvfølgelig litt smarte triks og tips i heftet, som du kan ta med deg videre til andre prosjekter. Oppskriftene er ensfarget men vi oppfordrer såklart til kreativitet og fargeglede og å bruke opp restene sine!

Tina har designet, strikket og tatt bildene.

Terese har hjulpet til med oppstrikk av ekstra modeller og veslefrøkna hennes er med som modell sammen med Tulla&Bolla.

Veronika har stilsikkert satt heftet og lest korrektur.

Håper dere liker dette like godt som oss!

Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Småstrikk

Lille Tullas Modellstrikkere

Jeg strikker alltid opp minst et plagg av mine egne oppskrifter for å være sikker på at de har de beste løsningene rent strikkemessig. Men av og til så får jeg strikket opp et plagg nummer to for eksempel i et anbefalt garn eller bare for å vise frem en annen farge. I Lille Tulla så var det 3 damer som hjalp meg å strikke ekstra modeller:

Barnestrikk, strikketips, Tips, teknikker

Victorias Strikkefasthet

Med utgangspunkt i Victoriasettet fra Lille Tullas Strikkebok og logikken jeg brukte rundt garnvalgene der skal jeg forsøke å forklare strikkefasthet i struktur vs glattstrikk - og hvordan helt forskjellig garn kan ha samme strikkefasthet men forskjellig bruk. 
Du bør vite hvordan man lager en strikkeprøve og ha forstått helt grunnleggende strikkefasthet for å ha full nytte av innlegget.