Antrekksinspirasjon

Gratisoppskrift, Tips, Antrekksinspirasjon

Strikk til nye mennesker

Det er få ting som er så magisk som et nytt menneske, og det er få ting som er så suverent som å få strikke til de! Men hva trenger en liten bylt som har gått for keiserens hele livet?

PS: Alle gratisoppskriftene nevnt kan lastes direkte ned her

Teppe!

Åkei, dette er en kjempejobb men det er også perfekt babystrikk! De vokser ikke ut av det, og de trenger gjerne mer enn ett, til vogn og bil og seng. Og med tiden kan det brukes som sengepledd, eller dukke/bamseteppe. Personlig har favorittene vært ordentlig store rillestrikka tepper, som heller brettes flere ganger hvis de skal passe i vogn/bilstol. Fordelen her er også at de er like på begge sider, og man tør å bruke de litt ordentlig. Syns du riller er for røft kan det varieres med perlestrikk.

Tullami i teppet sitt på skogtur. Lua er en Djevelluevariant etter storebror. Teppet er i dobbel nøstebarn merino.

Tullami i teppet sitt på skogtur. Lua er en Djevelluevariant etter storebror. Teppet er i dobbel nøstebarn merino.

Tullas teppe
0.00
Add To Cart

Lue

Siden nyfødtes hoder er ca 90% av kroppsvekten og -størrelsen er det der mesteparten av varmetapet skjer. Luer er rask og koselig strikk og litt mindre sensitivt for strikkefasthet. Hodet vokser raskt i starten, men stagnerer fra 4-årsalderen så man kan strikke masse småluer eller heller sikte inn på noe som skal passe lengre senere.

Med oppbrett på vrangborden passer minste størrelse birkelue fra dag 1 som her.

Med oppbrett på vrangborden passer minste størrelse birkelue fra dag 1 som her.

Birkelue
40.00
Add To Cart

Jakke

En jakke er enklere å få på en baby enn en genser, og gjør det lettere å regulere temperaturen, for eksempel når du går inn fordi noen sovner i vogna 2 meter fra inngangsdøra og du MÅ tisse.

Rillestrikk er superelastisk så plagget vokser godt med barnet.

Rillestrikk er superelastisk så plagget vokser godt med barnet.

Liten Rillejakke
40.00
Add To Cart

Småstrikk

Litt koselig småstrikk å tutle med mens du lurer på hvem det er som kommer

Miniselbu
0.00
Add To Cart
Perlekrage
35.00
Add To Cart
Enkel Hals
0.00
Add To Cart
Tynne Strikkesokker
40.00
Add To Cart

Strikka strømpebukse

Hva bruker babyer for det meste? Strømpebukse og body! Hvorfor ikke strikke en deilig ullstrømpebukse?

Skjorte/Bluse + strømpis = sant.

Skjorte/Bluse + strømpis = sant.

Ribbestrikka Strømpis
45.00
Add To Cart

Bukser

Babybukser er ordentlig gøy å strikke - de har jo nesten ikke bein! Og det kan være greit med et ordentlig lag med ull når de ligger på gulvet og trimmer seg.

Babystrikk
Pers Bukse
45.00
Add To Cart

Drakter

Istedetfor en ullgenser på små kropper har vi brukt hele strikka drakter, som en ullbody over strømpis og body. Pent & Praktisk!

Høyhalset drakt, og jeg startet på matchende ullsokker! Enkelt å trekke en bukse over, så er du klar for tur ut i vårværet.

Høyhalset drakt, og jeg startet på matchende ullsokker! Enkelt å trekke en bukse over, så er du klar for tur ut i vårværet.

Felixdrakt
45.00
Add To Cart


Størrelser

Mange strikkeplagg til baby har størrelser som starter på 3 mnd, eller som heter f.eks 0-3 m eller 1-3.
Forskjellen på 0 og 3 mnd er såpass enorm at det veldig veldig sjeldent stemmer, og 1-3 er også ofte for stort til minimenneskene.

Så hvis du vil ha noe som passer på vei hjem fra sykehuset, så foreslår jeg å bruke en pinne mindre eller et litt tynnere garn for å lage en størrelse mindre enn minst.

Garn

De aller minste mangler evnen til å regulere varmen selv, så det er viktig å strikke i ordentlig garn til de.
Ubehandlet Ull/Merino (altså ikke superwash) regulerer temperatur aller best. De tynnere typene kan strikkes litt løst til sommerbruken. Oppleves grovere enn superwashbehandlet men de fleste babyer tåler dette helt fint, og plagget blir mykere i bruk og vask. (Visste du at ull kan kokes? For å bli mykere og helt rent hvis babyen har vært vel kroppslig. Kok opp vann, legg ulla oppi, ikke rør den før vannet er kaldt. Pass på at eventuell overskuddsfarge er skylt ut før du prøver dette trikset.)

Alpakka er godt, varmt og mykt men kan fnugge litt, og disse hårene kan være irriterende i øyne og munn på bittesmå som ikke kan gni seg i øynene bevisst. (Det er ikke farlig for friske, fullbårne barn)
Sånn av egen erfaring er spesielt genserermer greit å unngå i alpakka på de litt større babyene: Ungen spiser på ermene, får munnen full av alpakkahår, og kanten tover seg. Helt fint til bukser og sokker på de helt små, samt luer og vester på litt større.

Ull/Bomullsblandinger er mykt og svalere, og du kan finne typer hvor ull/merinoen er superwashbehandlet så plagget tåler litt hardere vask. Kjempefint til inneplagg, og sommerplagg til normal nordisk sommer.

Superwash Merino/Ull er mykt og finnes i utallige farger og prisklasser. En stor fordel at det tåler mye mer vask, ulemper er at det er mindre miljøvennlig, kaldere og klammere enn ren ull.

Bomull Fint til smekker, ekstreme ull/alpakkaallergikere, sommerklær, kluter. Har lett for å sige og miste formen, tåler vanlig vask. Gå for økologisk hvis du bryr deg om miljøet.

Akryl/Polyester Ingen gode grunner til å strikke klær av dette til babyer og barn. Lite miljøvennlig, og ikke sammenliknbart med for eksempel en fleecegenser (Vinden blåser gjennom maskene)

Antrekksinspirasjon, Guttestrikk, Småstrikk, strikketips

Dress to impress - din egen instababy

Hvordan brukes en romper? Trengs det bukse under ullbuksa? Hvordan henger knestrømpene på? Går strikkedrakt rett på huden? Det er ikke rart man går litt i surr med moteplagg, gode råd, sunn fornuft og supercute bilder av andres oppstæsja babyer. La oss ta en realitetsorientering.

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk, Guttestrikk, Gratisoppskrift, Tips

Guttegarderoben

I dag har det vært full gjennomgang av bollas klesskap, alle størrelser er dobbeltsjekket, single sokker er kastet og skjorter jeg ikke husker sist ble brukt forberedes på utflytting. I samme slengen pleier jeg å leke med klærne og sette sammen antrekk, når jeg først har alt oppe og fremme på en gang, sånn for litt ny inspirasjon til hvordan de kan brukes og for å lete etter “hull” - hva trengs?

Antrekksinspirasjon

Sorte Får Bremluer

Tidligere i høst kom jeg over noen av de fineste luene jeg noen gang har sett. Og de var tilogmed norskprodusert! Jeg var stupforelsket og såklart jeg måtte ha de.
Jeg har ventet utålmodig og i spenning og nå er de altså her! på plass i nettbutikken og på barnas hoder. Og begge ungene likte de med en gang, det tror jeg er det største komplimentet en lue kan få.

Antrekksinspirasjon, Tips

Favorittbarnetøy (sånt som kommer ferdig)

Sånn innimellom all ulla så har faktisk ungene andre klær også - og selv om jeg kan nada om mote (får akutt behov for å gå motstrøms - men følger nok strømmen mer enn jeg tror :P )
Så har jeg funnet noen barnetøymerker som jeg syns er helt supre. Her følger de, og med mine egne bilder hvor jeg bruker plaggene. Det er tildels gamle bilder jeg har så ikke beregn å finne nøyaktig samme modeller ;) Jeg skriver ikke så mye om hver - gå heller inn og se selv!

Prisnivået varierer litt, men jeg syns disse er innenfor for en normal lommebok- og en ekstra fin skjorte eller kjole i garderoben er jo stas! Og så er det ikke så lenge til jul, så kanskje det rett og slett er julegavetipset ;)

For ordens skyld er ikke innlegget sponset, hverken nå eller tidligere.

Minilin er et norsk merke fra Stavanger. Jeg la først merke til de fordi de hadde fine klær til gutta også! Alle klærne lages i lin og spesielt skjortene og seleshortsene syns jeg er superfine. Og de nye rustfargene er suverene. Vi har hatt 2xskjorter med biser og knepping foran, shorts, seleshorts, selebukse, kjole, skjerf og sløyfe.


Liilu er et tysk merke med løse plagg i bomullsmusselin, plaggene er løse og ukompliserte, os størrelsene holder lenge. Vi har hatt skjorte, kjole og krage.


Pierrot La Lune er et dansk merke som de fleste nok kjenner til. Leken sirkusstil og god kvalitet. Vi har hatt etpar skjorter derfra, muligens de mest nøytale de har ser jeg nå.


La petite alice.jpg

La Petite Alice fra Litauen har håndbroderte linprodukter. Vi har hatt kyser og en bluse. Kysene var nok tiltenkt barn med mer hår, så de opplevdes litt store og løse i nakken. Fordelen er at de passer et ekstra år.


Poudre organic er et fransk merke med fine bomullsplagg., vi har hatt bloomers, kragebluser og jakke.

Håper du fant noen tips til gøye klær! <3

Tina

Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Småstrikk

Lille Tullas Modellstrikkere

Jeg strikker alltid opp minst et plagg av mine egne oppskrifter for å være sikker på at de har de beste løsningene rent strikkemessig. Men av og til så får jeg strikket opp et plagg nummer to for eksempel i et anbefalt garn eller bare for å vise frem en annen farge. I Lille Tulla så var det 3 damer som hjalp meg å strikke ekstra modeller:

Antrekksinspirasjon, Ullungenboka, Barnestrikk, Tips

Frida med en sommervri

Jeg har lekt meg litt med mønster på Fridajakka - og er igrunn veldig fornøyd med resultatet!

Sammen med  liten enkel short s og  birkelue

Jeg strikket mønsteret frem og tilbake, med hvite stolper. Siden den hvite er med på hver linje gikk det fint å strikke de samtidig. Når du strikker sånn må du passe på å tvinne garnet i overgangene (Intarsiateknikk) så du ikke får store hull. For å få det symmetrisk på hver side av knappestolpen felte jeg en ekstra maske under ermet - totalmaskeantallet skal gå opp i 4+1  (f.eks 5, 13, 25, 89, 121..)

Økningene i siden tok jeg ned til mønsteret startet og ikke lenger, begynn å strikke mønster ca 7-8 cm før full lengde. 

Hele settet er strikket i drops Cotton Merino; hvit, rust, pudderrosa og beige, størrelse 3-6 mnd

Med pudderrosa Fridadrakt under - Perfekt til sensommeren &lt;3

Med pudderrosa Fridadrakt under - Perfekt til sensommeren <3

Og jo - ermene er 3/4 lange, så jeg er sikker på at de passer lenge.
Strikk de ca (7) 8 (10) 12 (15) 17 (19) cm lange isåfall, og bare fell 2 ggr så de er litt vide :)

Og bare 3 knapphull - kunne vært fint uten også?

Det var her jeg begynte - men sklei ut da jeg fant rustrød kontrastfarge ;)

Det var her jeg begynte - men sklei ut da jeg fant rustrød kontrastfarge ;)

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk

Hvis du lurer på hvorfor det tar lang tid å lage strikkeoppskrifter..

Å lage en strikkeoppskrift helt fra bunnen av, kan ta ganske lang tid. En ting er at idèen må falle helt på plass, og alle detaljene må utarbeides, modellen må strikkes, prøves, oppskriften faktisk skrives, så skal teststrikkerne strikke den opp, og de skal jo ha lov til å kose seg med strikkingen, og ikke minst, så skal det taes bilder.

Småstrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon

I (tipp)oldefars fotspor

I fjor fant jeg en fin gammel kofte hengende i et skap på hytta. Den hadde tilhørt oldefaren min - altså lille bolles TIPPoldefar. Jeg prøvde å finne ut litt om koften gjennom bl.a koftegruppa, men ingen har hittil gjenkjent den. Fordi modellen var av 50-tallstype med lange ermer og kort liv så fikk jeg det for meg at jeg skulle lage bukse med det mønsteret. Og når  Koftebuksa var laget måtte jeg jo tegne opp en kofte også! Jeg strikket to fargevarianter, en i tilnærmet originale brun- rød- blå- og gulfarger, og en i lyse, duse farger. Selv om mønsteret ikke kommer veldig godt frem i den lyse er nok den mest i bruk, for den ser så delikat ut!

Strikket i dobbel drops alpakka er dette en ganske myk og herlig affære

Strikket i dobbel drops alpakka er dette en ganske myk og herlig affære

Bildene er tatt inne på et gammelt sagbruk - her har også tipp/oldefar luntet rundt.

Birkelua er denne gangen strikket i Sandnes Merinoull&nbsp;

Birkelua er denne gangen strikket i Sandnes Merinoull 

Man skal lære seg å leke inne på saga - holde balansen og unngå flis og spiker, så den skal tidlig krøkes! Men bjelkeløp venter vi noen år med foreløpig.

Knappeskjerfet er fra knitsandpieces/Marianne Bjerkmann - oppkriften er gratis og finnes  her . Jeg har strikket i drops alpakka.

Knappeskjerfet er fra knitsandpieces/Marianne Bjerkmann - oppkriften er gratis og finnes her. Jeg har strikket i drops alpakka.

Lettere henslengt. Diktlesning?

Lettere henslengt. Diktlesning?

Småstrikk, Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Guttestrikk

Ullungen

Snikkikk på litt flere nyheter som kommer nå gjennom høsten!

Deilige høstfarger!&nbsp;

Deilige høstfarger! 

Dale Lerke sin nye 'Mørk Rust' - Jeg kan likegjerne kjøpe en kilo først som sist. Helfrelst!

Dale Lerke sin nye 'Mørk Rust' - Jeg kan likegjerne kjøpe en kilo først som sist. Helfrelst!

Knyteskjerfet var en sånn ide som kom plutselig - hvor konstruksjonen er enkel men fiffig, og utseendet får akkurat det lille ekstra.

Sommersport i høstmodus

Sommersport i høstmodus

Strikket i Bergere de France sin merinoull - som ikke er superwash! Litt uvant å strikke med, men foreløpig synes jeg garnet holder seg bedre enn superwashtypene.&nbsp;

Strikket i Bergere de France sin merinoull - som ikke er superwash! Litt uvant å strikke med, men foreløpig synes jeg garnet holder seg bedre enn superwashtypene. 

Lett liten lue har blitt en minihit på instagram selv før den har kommet ut - heldigvis er oppskriften superenkel og teststrikkerne megaflinke, så det burde ikke drøye lenge.

Den okergule genseren i kombinasjon av Sandnes Alpakka og Pickles merino tweed med enkel lomme foran hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt å lage noen oppskrift på - men den ligger an til å bli en stor høsthit i heimen - så kanskje? 

Høstfarger!

Høstfarger!

Eventyreren &lt;3

Eventyreren <3

Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Guttestrikk, Ullungenboka

Fridagenser

Fridagenseren ligger an til å bli en storfavoritt - selv så nystrikket som hun er. Oppskriften kommer litt senere i høst 😊 

Fin og enkel raglangenser - ja takk!

Fin og enkel raglangenser - ja takk!

Nabohytta er et gammelt sagbruk, så jeg tok anledningen til en liten fotoshoot. Lyset er helt fantastisk der inne!

Lillebolle var med som modell og assistent.

Lillebolle var med som modell og assistent.

Genseren er strikket i Lerke, Jadegrønn 8101. Det gikk med rett over tre nøster. 

Hardtrening!

Hardtrening!

Genseren er selvsagt en videreføring av fridadrakten, men med lange ermer og uten bodydelen. Forholdsvis smal modell som sitter veldig fint på! Dette er størrelse 2 år på gårsdagens toåring, så helt spot on.

Lua er  birkelue  med 'broken rib' - struktur. Veldig veldig fint! Samme garn og farge som genseren 😊

Lua er birkelue med 'broken rib' - struktur. Veldig veldig fint! Samme garn og farge som genseren 😊

Rett utenfor bruket ligger den gamle sjekta. Fint sted for en rosinpause😄

Rosiner har en høy valuta om dagen!

Rosiner har en høy valuta om dagen!

Han skjønte at det var en båt ihvertfall.

Han skjønte at det var en båt ihvertfall.

Litt uorden i styringsmekanismen.

Litt uorden i styringsmekanismen.

Sliten modell 💚

Sliten modell 💚

Jeg gleder meg til jeg har tid til å strikke en til av denne - egentlig det eneste praktiske plagget vi har hatt denne overraskende varme septemberuka!

Barnestrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon

Eikejakke

Endelig er eikejakken ferdig - og det i god tid før eikenøttene! Superdeilig tynn jakke som strikkes ovenfra og ned, med mønster langs nederkanten. Vi tok den med på testtur i skogen. (Link til oppskriften nederst i innlegget)

Eikenøtter altså.. &lt;3

Eikenøtter altså.. <3

Det krøllete gamle eiketreet som var inspirasjon måtte være modell også.

Det krøllete gamle eiketreet som var inspirasjon måtte være modell også.

Jakken er strikket i Pickles Pure Wool, men man kan bruke f.eks Drops Alpaca eller alpaca silk, eller det superlekre Rowan Felted Tweed. Jeg har oversikt over endel alternativer her

Jakken har raglanøkning, og litt videre ermer enn jeg pleier, så det er god plass til genser under når det blir kaldere. Utover at mønsteret har lange sprang er det en veldig enkel jakke å strikke. Den strikkes rundt og klippes opp, bruker du ren ull kan du klippe uten å sy! 

Add To Cart

Barnestrikk, Småstrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon, Ullungenboka

Skogtur

Høstskogen er fantastisk, og hele familien har dratt ned på hytta for å bade i solskinn, kantareller og strikketøy en ukes tid. Jeg elsker å ha muligheten til å dra ned hit og få fokusert på strikkeoppskrifter, ferdigstilling og ny inspirasjon. For septemberskogen krever ull!

Første prosjekt ferdig var en ny runde med 'lett liten lue' - Denne begynte jeg egentlig på i våres, men ble lagt på is, og nå passer den plutselig perfekt inn i planene! Så fikk jeg testet den nye fargen i Lerke, Mørk Oliven. Gjør seg godt til de nydelige eplene som vi eh, fant..

Elsker hvordan denne ser ut bak &lt;3 Størrelse 1-2 år sitter akkurat på straks 2-åringen.

Elsker hvordan denne ser ut bak <3 Størrelse 1-2 år sitter akkurat på straks 2-åringen.

Lett liten lue skal få seg en kjapp teststrikkrunde til, og så er den ferdig. Den blir brukt som modell på grunnstrikkekurset jeg holder i oktober, så veldig grei oppskrift, og fin passform. Elsker splitten bak, som gjør at lua legger seg riktig på hodet og ikke sklir ned i øynene. 

Høsten er tid for matauke - disse får stå noen dager til før de blir middag :)

Høsten er tid for matauke - disse får stå noen dager til før de blir middag :)

At hele familien er i varierende grader av forkjøla er ingen hindring - ut i skogen for å jakte på kongler, sopp, pinner, bær og øyeblikk. Vi er så heldige at det bare tar fem minutter å stå midt i trollskogen!

Kongle - like spennende hver gang!&nbsp;

Kongle - like spennende hver gang! 

Nå er det neste strikkeprosjekt på pinnene. I løpet av uka har jeg planer om totalt to luer, en genser, et halstørkle, en shorts og en påbegynt jakke, og alt blir nye oppskrifter! Fine lettstrikka basisplagg til garderoben, som er lette å justere med farger og mønster og lommer og strukturer for den kreative. 

Ingen kan motstå en sommerfugl ;)

Ingen kan motstå en sommerfugl ;)