Å bygge et miljø

Å bygge et miljø er å kombinere bakgrunner, tilbehør og produkter til et helhetlig bilde, disse bildene er egnet til å vekke følelser hos mottakeren og er mer sannsynlige å få en respons i sosiale medier. 
De er imidlertidig mindre egnet til å presentere produktet helhetlig.
 

Eksempel : Bok i miljo. Varme farger, garn og kaffe rundt boken indikerer kos - hygge - ro. Litt hyttestemning? Blomster frisker opp og henter opp det grønne i bokomslaget. Stein, tre, papir, garn og blomster gir varierte strukturer.

Eksempel : Bok i miljo. Varme farger, garn og kaffe rundt boken indikerer kos - hygge - ro. Litt hyttestemning? Blomster frisker opp og henter opp det grønne i bokomslaget. Stein, tre, papir, garn og blomster gir varierte strukturer.

Eksempel: En bok - hvis du viser en bok med for- og bakside så deler du en mengde informasjon om boken.

Eksempel: En bok - hvis du viser en bok med for- og bakside så deler du en mengde informasjon om boken.

Øynene dveler lengre ved bildet med et miljø - og dette er egnet for å skape interesse.
Deretter kan et bilde med ren informasjon vises frem.

Finn tilbehøret som understreker stemningen eller følelsen du ønsker, her er også fargebruk viktig.
For eksempel kan du skape en nostalgisk følelse ved å bruke glansbilder, sorthvittfotografier, håndskrift, tørkede blomster og trevirke, gjerne holdt i duse offwhite og brunrosa toner. Eller en sjøfrisk scene med skjell, sand, tau, seilduk og lekebåter, med tydelige blå, sjøgrønne og hvite farger.

Du kan bygge ett fullt miljø rundt produktet, eller bare dytte inn en liten antydning i kanten. Ett effektfullt tilbehør kan gjøre like mye som et helt miljø.


Uten miljø:

Produkt "uten" bakgrunn

Produkt "uten" bakgrunn

Produktet presentert med tilbehør

Produktet presentert med tilbehør

Produkt på modell

Produkt på modell


Med Miljø:

Produkt på bakgrunn

Produkt på bakgrunn

Produkt med tilbehør og bakgrunn = miljø

Produkt med tilbehør og bakgrunn = miljø

Produkt på modell i miljø

Produkt på modell i miljø


Miljøet hjelper hjernen å åpne riktig skuff med sammenheng.
*En jakke er vel og bra, "En jakke, den var fin"
*En antrekkssammensetning gir et alternativ til bruk "Åja, den blir sikkert fin til den buksen jeg har allerede!"
*Et bilde av jakken i bruk: "Åja, det er en babyjakke, den sitter pent på og ser god ut, jeg vil ha den!"

Miljøer er altså egnet til å skape interesse, men kan virke forstyrrende på "budskapet" - produktet ditt. 
"Ånei, det er visst en jentejakke" "Jeg har for store barn" "jeg liker farger"

Hvis mulig så presenter produktet i alle stadier for å treffe flest mulig.


Hvis du ønsker å understreke et poeng ved det du viser frem så er miljøer gull verdt.
Hvilket bilde understreker poenget best?

Vintageinspirert Bløtkakebluse

_DSC0154.jpg
_DSC0221.jpg
_DSC0016.jpg

En hvit bakgrunn kan betegnes som "ingen bakgrunn" - helt uten struktur eler farge

En hvit bakgrunn kan betegnes som "ingen bakgrunn" - helt uten struktur eler farge

Et hvitt miljø er også et miljø! Her er det masser av struktur i bakgrunnen.

Et hvitt miljø er også et miljø! Her er det masser av struktur i bakgrunnen.