Barnestrikk, Småstrikk

Birkelue Samstrikk

upload.jpg

De to siste uke har det gått en samstrikk på facebook på birkelue. Og det har vært så utrolig gøy! Og at responsen ble over 400 stykker som ble med var jo rett og slett vilt!

Utgangspunktet var å få hjulpet videre de som har slitt litt med mønsteret - jeg la opp videoer, gikk over oppskriften og forsøkte å forenkle den en smule, og var stort sett tilgjengelig døgnet rundt første uka.

Deretter gikk det mer av seg selv - fler og fler knakk koden og det dukket opp så mange fine luer, og ikke minst mange mange fornøyde 'klarte det!' 😄

Jeg har laget en "hjelpeside" til Birkelua utifra spørsmålene som dukket opp ila samstrikken. Den finner du HER

Ettersom de fleste hadde klart sin første og andre lue, så hoppa fler og fler på å teste å rillestrikke lua (meg selv inkludert) Det hadde dukket opp en variant på instagram noen uker tidligere, hos @by_fr90. Den rillestrikka varianten slipper du unna med å strikke dblm 2rsm på begge sider, og siden det ikke veksler mellom rette og vrange masker så blir sømmen tettere og jevnere. Jeg anbefaler kanskje å snu 3-5 ganger ekstra i toppen før du begynner å plukke opp maskene igjen også 😉

Og så garnvalg da.. Jeg heier alltid på at man skal kunne bruke det garnet som passer en selv best, men det er ikke til å komme bort fra at akkurat denne lua er veldig følsom for garnbytter. Dette var det ganske mange som fikk erfare!

Jeg har lyst å trekke frem spesielt Fallstrikk sitt fantastiske initiativ. Margrethe vet det ikke ennå, men hun skal få en kode som gir henne 100% avslag på alle digitaloppskrifter på www.strikkezilla.no i en uke, så hun kan plukke seg alle oppskriftene hun vil ha, for det synes jeg at hun fortjener for sin omtanke.

Jeg må nesten innrømme, jeg var utrolig spent på å se om jeg kunne lure litt inspirasjon ut av samstrikken også. Og jeg var ikke overrasket over at det kom! Deilige duse farger fra @amorknit, @hannemetteraae og @strikkelino

@knitinforest sin nydelige regnbuelue, @studinen_strikker sin tofargede bladversjon og @karinekrem sin vesle bamselue

Rillestrikk ble en slager hos @ladybugbergen og mange andre, @karen_strikk testet "mistake rib" og @susestrikk prøvde seg på fletter.

Og så er det historien om strikkefasthet da. @holmefjordsisters illustrerer:

Alle fine folk! Tusen takk for en kjempegøy samstrikk, masse fine tilbakemeldinger og inspirasjon. Gruppa blir etter ønske stående åpen som en "birkeluestrikkegruppe". Jeg kommer ikke til å være videre aktiv i denne, skjønt jeg står som admin - nå er det nemlig samstrikk på stjernebuksa som står for tur! 

Blogglistenhits