Ullungenboka, Tips, Barnestrikk, Antrekksinspirasjon

Frida med en sommervri

Jeg har lekt meg litt med mønster på Fridajakka - og er igrunn veldig fornøyd med resultatet!

Sammen med liten enkel shorts og birkelue

Jeg strikket mønsteret frem og tilbake, med hvite stolper. Siden den hvite er med på hver linje gikk det fint å strikke de samtidig. Når du strikker sånn må du passe på å tvinne garnet i overgangene (Intarsiateknikk) så du ikke får store hull. For å få det symmetrisk på hver side av knappestolpen felte jeg en ekstra maske under ermet - totalmaskeantallet skal gå opp i 4+1  (f.eks 5, 13, 25, 89, 121..)

Økningene i siden tok jeg ned til mønsteret startet og ikke lenger, begynn å strikke mønster ca 7-8 cm før full lengde. 

Hele settet er strikket i drops Cotton Merino; hvit, rust, pudderrosa og beige, størrelse 3-6 mnd

Med pudderrosa Fridadrakt under - Perfekt til sensommeren <3

Med pudderrosa Fridadrakt under - Perfekt til sensommeren <3

Og jo - ermene er 3/4 lange, så jeg er sikker på at de passer lenge.
Strikk de ca (7) 8 (10) 12 (15) 17 (19) cm lange isåfall, og bare fell 2 ggr så de er litt vide :)

Og bare 3 knapphull - kunne vært fint uten også?

Det var her jeg begynte - men sklei ut da jeg fant rustrød kontrastfarge ;)

Det var her jeg begynte - men sklei ut da jeg fant rustrød kontrastfarge ;)

Blogglistenhits

Tips, Ullungenboka

Raglanøkning

Jeg elsker ovenfra og ned-strikk. I hovedsak fordi justeringsmulighetene er så store, både med tanke på å bruke restegarn uten å være redd for å gå tom, endre designet, strikke ekstra lengde hvis det plutselig ble en overvintrer (kanskje heller oversomrer?) og ikke minst prøves på underveis.

Hvit Fridajakke fra Ullungenboka i drops cotton merino til ulltulla. 

Hvit Fridajakke fra Ullungenboka i drops cotton merino til ulltulla. 

Min standardøkning er høyre- og venstreøkninger, forkortet øk 1mh/1mv. (Engelsk: M1R/M1L). Fridajakken har to rettmasker mellom økningene, og økningen beskrives: øk 1mh, 2 r, 1mv. (Eller helt nøyaktig: 1mh, 1 r, flytt mm, 1 r, 1mv.)

upload.jpg

Og så: Video! 😊 

Jeg har etterhvert utviklet en vri på venstreøkningen, rett og slett fordi det går fortere. Resultatet er helt det samme - bare vanskeligere å forklare i skrevet tekst, og raskere å strikke. Derfor samsvarer den ikke helt med forklaringen. Jeg skal få laget en egen video som følger beskrivelsen helt nøyaktig og legge opp under  :) 

-Tina

Blogglistenhits

Tips, Småstrikk

Lage frynser

Frynser er en utrolig kul teknikk å legge til "det lille ekstra" med - og helt topp for å bli kvitt restegarn og liknende!

Frynsehalsen får være dagens modell.

Først trenger du mange små trådbiter i lik lengde - surr garnet rundt hånda, telefonen eller en fyrstikkeske, og klipp opp den ene siden.

Først trenger du mange små trådbiter i lik lengde - surr garnet rundt hånda, telefonen eller en fyrstikkeske, og klipp opp den ene siden.

Ta to trådbiter og brett på midten. Stikk heklekroken gjennom kanten av arbeidet.

Ta to trådbiter og brett på midten. Stikk heklekroken gjennom kanten av arbeidet.

Første frynse på plass

Første frynse på plass

Stuss kantene litt så de blir like lange. De kan også gres ut med en hårbørste

Stuss kantene litt så de blir like lange. De kan også gres ut med en hårbørste

Bruk en heklekrok i ca samme tykkelse som du strikket arbeidet i for å feste frynsene.

Bruk en heklekrok i ca samme tykkelse som du strikket arbeidet i for å feste frynsene.

Trekk 'løkken som trådene danner, gjennom kanten av arbeidet. Hent så trådendene gjennom løkken.

Trekk 'løkken som trådene danner, gjennom kanten av arbeidet. Hent så trådendene gjennom løkken.

Fortsett nedover med jevnt mellomrom, arbeidet kan fort sprike hvis du henter i hver maske, så vurder hver annen/ hver tredje.

Fortsett nedover med jevnt mellomrom, arbeidet kan fort sprike hvis du henter i hver maske, så vurder hver annen/ hver tredje.

Fint til liten

Fint til liten

Og til stor!

Og til stor!

Frynser kan festes på hva som helst - lag de kuleste cowboybuksene med frynser nedover buksebeina, eller avslutt skjerf med lange fine frynser på, kanskje knytt inn en perle også?

Blogglistenhits

Barnestrikk, Gratisoppskrift, Guttestrikk

Helgegenser

Litt tidligere i år så fant jeg at jeg hadde akutt behov for en ensfarget, enkel, god ullgenser til å komplimentere alle de fine strikkbuksene mine, og siden jeg trengte den skikkelig fort, så ble ordentlig tjukk strikk!

Strikket i Drops Ande, på pinne 8.

Strikket i Drops Ande, på pinne 8.

Ut fra responsen å lese så var det veldig mange flere som kunne tenke seg det samme! Jeg ble nedrent av forespørsler om masketall og hvordan jeg laget den - og siden jeg heldigvis er ganske lett å sjarmere så lovte jeg å lage en oppskrift. Såpass nærme termin som jeg er nå orket jeg ikke å skulle organisere enda en teststrikk, så oppskriften er gratis, men ikke testet. 

Husk at opphavsrett fortsatt gjelder; link gjerne til hvor man finner oppskriften, men la meg stå for å dele den. <3

Størrelser:

(12 m) 18 m (2 år) 4 år (6 år) 8 år (10 år) 12 år

 

Overvidde:

ca (48) 53 (55) 60 (65) 71 (76) 82 cm

 

Pinner:

8 mm 40+60 (80) cm + settpinner.

 

Strikkefasthet:

11 m / 10 cm

 

Garn: Drops Ande 100 g/90 m, 65% Ull, 35% Alpakka

ca (2) 3 (3) 4 (5) 6 (7) 8 nøster

Legg opp (28) 30 (32) 34 (36) 38 (40) 42 m på p 8.
Strikk r rundt i (4) 4 (5) 5 (6) 7 (8) 8 cm

Raglanøkning
Det økes til raglan annenhver pinne, rm i midten av økningen settes lo på de pinnene det ikke økes.

Plasser ut mm til raglan: (9) 10 (11) 12 (13) 14 (15) 16 mm 5 (erme) mm (9) 10 (11) 12 (13) 14 (15) 16 mm 5 (erme) mm


1. p: Øk 1mh, flytt mm over, 1 r, øk 1mv,

strikk til 1 m før mm, øk 1mh, 1 r, flytt mm over, øk 1mv.

Strikk r til neste mm og gjenta. (= 8 m økt) Strikk r ut p.

 

2. p: Flytt mm over, 1 lo, strikk r til 1 m før mm, 1 lo,

Strikk r til neste mm og gjenta. Strikk r ut p.

Gjenta disse to p (7) 8 (8) 9 (10) 11 (12) 13 ggr hver.

=(84) 94 (96) 106 (116) 126 (136) 146 m på p.

Deling til ermer og bol

Sett de første (19) 21 (21) 23 (25) 27 (29) 31 m på en hjelpep/tråd til erme.
Legg opp 3 nye m under ermet. Strikk (23) 26 (27) 30 (33) 36 (39) 42 r, til neste mm,

og sett også de neste (19) 21 (21) 23 (25) 27 (29) 31 m fra mm til mm tilside.
Legg deretter opp 3 nye m og strikk ut omg.
=(52) 58 (60) 66 (72) 78 (84) 90 m på p.

Strikk r rundt til arb måler (21) 24 (26) 28 (31) 34 (37) 40 cm fra ermehullene.
Strikk 1 omg vr, fell rett av.

Ermer

Plukk opp igjen de (19) 21 (21) 23 (25) 27 (29) 31 m som ble satt tilside i ermehulene, de 3 m under ermet samt 1 m på hver side av disse. Sett en mm midt under ermet..
= (24) 26 (26) 28 (30) 32 (34) 36 m.

Strikk r rundt, fell 1 m på baksiden av ermet for markøren, hver (6) 6 (6) 6 (5) 5 (5) 5 cm,
(2) 2 (2) 3 (4) 4 (5) 6 ggr. =(22) 24 (24) 25 (26) 28 (29) 30 m på p.

Strikk til ermet måler ca (20) 22 (25) 27 (30) 33 (36) 39 cm, eller så langt som du ønsker. Avslutt med 1 omg vr, fell av r.

Blogglistenhits

Antrekksinspirasjon, Barnestrikk

Hvis du lurer på hvorfor det tar lang tid å lage strikkeoppskrifter..

Å lage en strikkeoppskrift helt fra bunnen av, kan ta ganske lang tid. En ting er at idèen må falle helt på plass, og alle detaljene må utarbeides, modellen må strikkes, prøves, oppskriften faktisk skrives, så skal teststrikkerne strikke den opp, og de skal jo ha lov til å kose seg med strikkingen, og ikke minst, så skal det taes bilder. 

Det blir vel ikke mer klassisk. Lykke til, liksom. - Bestefarsvest

Det blir vel ikke mer klassisk. Lykke til, liksom. - Bestefarsvest

Så langt i januar har jeg sluppet FEM ny oppskrifter, og jeg håper å rekke fire oppussede utgaver og en nyutgivelse til de neste to ukene. Det er ganske mange runder med foto. Jeg tror bolla har fått mer rosiner, sjokolade, smoothies og snacks i januar enn i jula.

Jeg kunne laget en hel serie med "smoothieposer og strikk"  - ribbelue

Jeg kunne laget en hel serie med "smoothieposer og strikk"  - ribbelue

Sitt stille i to sekunder og ikke se ut som om du spiser. Særlig. - tweedgenseren

Sitt stille i to sekunder og ikke se ut som om du spiser. Særlig. - tweedgenseren

"Barn i fri lek? Morsom du. Når man har muligheten til å sitte og slappe av og spise eple liksom" - Lillenissens Lue 

"Barn i fri lek? Morsom du. Når man har muligheten til å sitte og slappe av og spise eple liksom" - Lillenissens Lue 

Utover bestikkelsene er det selvsagt en god porsjon med generell fjolling. Selvsagt. Det er toåring i fullt blomstrende trassanfall vi snakker om her, det SKAL være sånn. Jeg sparer bildene og frustrasjonen til konfirmasjonstalen.

Selv om du er mammas lille supermodell, så må du rydde opp lekene når du kaster de utover. - Emiljakka

Selv om du er mammas lille supermodell, så må du rydde opp lekene når du kaster de utover. - Emiljakka

"Å så fint du satt opp klossene for å distrahere meg mamma, mon tro om ikke de gjør seg i veggen på den andre siden også?" - Liten enkel shorts

"Å så fint du satt opp klossene for å distrahere meg mamma, mon tro om ikke de gjør seg i veggen på den andre siden også?" - Liten enkel shorts

Trøtte barn finnes det ingen magisk kur mot. De VIL fjolle. - helgegenseren

Trøtte barn finnes det ingen magisk kur mot. De VIL fjolle. - helgegenseren

Utendørsfotografering er egentlig en av mine favoritter - mye hyggeligere, mye mindre behov for kontroll. Men det viser seg at en toåring helt fint kan løpe fra en høygravid dame. -Lillebjørn og Pers bukse

Utendørsfotografering er egentlig en av mine favoritter - mye hyggeligere, mye mindre behov for kontroll. Men det viser seg at en toåring helt fint kan løpe fra en høygravid dame. -Lillebjørn og Pers bukse

Og noen ganger, så må du bare innse at slaget er tapt. Helst fortest mulig <3 - Duskelue

Og noen ganger, så må du bare innse at slaget er tapt. Helst fortest mulig <3 - Duskelue

Så neste gang du syns det drøyer med en oppskrift, husk at det ligger mye arbeid, kjærlighet, tårer, trass, rosiner og smoothies bak. Og jo flere mails og meldinger og privatmeldinger og kommentarer jeg må svare på hver gang, jo mindre tid blir det igjen til å faktisk jobbe med oppskriften ;)

Blogglistenhits

egostrikk, Gratisoppskrift, Småstrikk, Tips

Meretesjal

Av og til når hodet er fullt så trenger man et sånn helt enkelt rillestrikkeprosjekt mellom fingrene - og denne gangen klarte jeg tilogmed å strikke noe til meg selv!

Dette er et skikkelig nybegynnervennlig prosjekt, Veldig lettstrikket og kjapt.

Dette er et skikkelig nybegynnervennlig prosjekt, Veldig lettstrikket og kjapt.

Jeg har huset fullt av Drops Alpaca og babyalpaca silk-garn, og har hatt lyst på et sånt litt løst rillestrikket sjal i dette leenge. Men med bare ett og to nøster i hver farge så må man nesten ha en plan for at det ikke skal se altfor restgarnsprosjekt ut.

Fargekombinasjonen er ganske viktig for å få et ryddig resultat: Her er det brukt 4 forskjellige farger i en gradering, fra hvitt via lys grønn og mellomgrønn til mørkegrønn. Når du legger trådene dobbelt blir overgangene roligere, og du får brukt opp hele nøstet

Fargekombinasjonen er ganske viktig for å få et ryddig resultat: Her er det brukt 4 forskjellige farger i en gradering, fra hvitt via lys grønn og mellomgrønn til mørkegrønn. Når du legger trådene dobbelt blir overgangene roligere, og du får brukt opp hele nøstet

Du trenger:

6 mm 80 cm rundpinne

1 nøste farge A (Drops Babyalpaca Silk 0100 Naturhvit)
1 nøste farge B (Drops Babyalpaca Silk 7219 Pistasj) 
2 nøster farge C (Drops Babyalpaca Silk 7820 Grønn)
2 nøster farge D (Drops Alpaca 7895 Skoggrønn)

Strikkefasthet: 13 m / 10 cm rillestrikk med dobbelt tråd.

Ferdige mål: Ca 110x110x140 - kommer til å strekke seg endel i bruk.

Tips: La fargeskiftene ligge i en av sidene, så er det lettere å gjemme trådfestingen

Tips: La fargeskiftene ligge i en av sidene, så er det lettere å gjemme trådfestingen

Legg opp 4 masker med dobbel tråd av farge A på pinne 6. 
(Du henter trådenden både fra utsiden og innsiden av nøstet)
P 1: Strikk rett ut pinnen
P 2: Strikk 2 rett, 1 kast, rett ut pinnen.

Gjenta pinne 1 og 2 frem og tilbake til den siden uten økninger måler ca 30 cm.

Stripe 2:
Klipp den ene tråden av farge A og legg inn en tråd med farge B.
Fortsett som før frem og tilbake med A+B til du er tom for farge A

Stripe 3:
Legg inn en tråd med farge C
Fortsett som før frem og tilbake med B+C til du er tom for farge B

Stripe 4:
Legg inn en tråd fra det andre nøstet med farge C
Fortsett som før frem og tilbake med C+C til du er tom for første nøstet av farge C.

Stripe 5:
Legg inn en tråd med farge D.
Fortsett som før frem og tilbake med C+D til du er tom for farge C

Stripe 6:
Legg inn en tråd fra det andre nøstet med farge D
Fortsett som før frem og tilbake med D+D til du er tom for det første nøstet med farge D
Legg inn den andre enden fra det andre nøstet med farge D. Strikk til du er nesten tom for garn og fell løst av. (Garnenden bør være 3-4 ganger så lang som siden du skal felle av.)

Selvsagt kan du bruke annet garn, det bør være rundt 130-200 meter på et 50g nøste for å få ca tilsvarende effekt, og ikke bli for hengslete eller klumpete. Juster eventuelt pinnetykkelsen opp eller ned.

Neste fargekombinasjon ut <3

Neste fargekombinasjon ut <3

Den lange mørkegrønne siden er avfellingen, den hvite tuppen er oppleggspunktet. Hullmønsteret i økningssiden er den sammekrøllete delen.

Den lange mørkegrønne siden er avfellingen, den hvite tuppen er oppleggspunktet. Hullmønsteret i økningssiden er den sammekrøllete delen.

Sjalet har tre spisser

Sjalet har tre spisser

Blogglistenhits

Tips

Oppskrift på dampede garnballer

Jeg la opp en video når jeg dampet noen luedusker på instagram - det så visst litt rart ut, for det kom veldig mange spørsmål om hva i all verden jeg holdt på med!

Verktøy: dørslag, gryte, vann og dusk.

Verktøy: dørslag, gryte, vann og dusk.

Når du damper på denne måten tvinner garnet seg opp, og slapper av, så dusken ser fyldigere og jevnere ut,.

Idéen fikk jeg først fra fantastiske Maja Karlsson/Majas Manufaktur 

Sett sammen verktøyet. Ditt helt egne garnduskkokeapparat!

Sett sammen verktøyet. Ditt helt egne garnduskkokeapparat!

Du trenger ikke så mye vann, 2 dl på en bred gryte. Det skal være plass til kokende vann under dusken uten at den blir klissvåt.

Damp dusken i noen minutter, snu på den underveis så den blir jevn. 

Damp dusken i noen minutter, snu på den underveis så den blir jevn. 

Dette er tidspunktet hvor håpefulle familiemedlemmer stikker nesa oppi gryta og blir veldig overrasket over middagsplanene!

Nydampet garndusk. Mmmmm

Nydampet garndusk. Mmmmm

Frisert men udampet, ikke så kul.

Frisert men udampet, ikke så kul.

Håper du blir like glad i dette trikset som meg! :)

Tina

Blogglistenhits

Barnestrikk, Tips, Ullungenboka

Lett Liten Lue - Rilleedition

Rillestrikk er en genial struktur. Den absolutt enkleste, og med noen av de beste egenskapene i forhold til elastisitet og varme. De fleste har en periode i strikkeutviklingen sin hvor de virkelig avskyr den, men så kommer den snikende tilbake.

20170109_145511_1.JPG

Jeg strikket denne lua etter modell fra Lett Liten Lue, og siden den kom såpass heldig ut på størrelse og fasong tenkte jeg å beskrive hvilke endringer jeg gjorde.

Den viktigste endringen er egentlig å bytte garntykkelse: Lett Liten Lue er strikket i 22/10 garn, jeg brukte Cria Retro som har 27/10. I rillestrikk på pinne 3,5 fikk jeg 22/10 strikkefasthet med dette :)

Ellers er det bare å følge samme maskeantall og pinnetykkelse som oppskriften, men hele luen strikkes rett frem og tilbake. Den strikkes altså ikke sammen etter vrangbordlengden, men strikkes frem og tilbake hele veien. Du har derfor en maske mer i den ene kanten, men det er fint: Den fungerer som sømmonn.

Fellingene starter på samme sted, og gjøres på samme måte. Siden de strikkes frem og tilbake er det lurt å bruke markører så du husker akkurat hvor fellingene er når du begynner å felle på vrangen også. En vri er å glattstrikke akkurat de maskene som skal felles, og da strikke vrang sammen på vrangen, så du får den fine "swirlen" bak. (Jeg har ikke gjort det her, men neste!)

Etter å ha snurpet sammen de siste 7, så klipper du av en litt lang tråd til å sy sammen med. Sy nedover så langt som luen skulle vært strikket rundt.

20170109_151200_1.JPG

Lett Liten Lue - Rilleedition vs vanlig. Begge i strl 1-2 år. Det sammensydde/sammenstrikkede partiet er likt i bredde, fronten er litt sammentrukket på den vanlige ifht rilleversjonen - så den sitter kanskje ikke fullt så tett på hodet.

Snorene er heklet fra hjørnet og ned med luftmasker, og så opp igjen med kjedemasker. Jeg syns det er så gøy at de krøller seg sånn!

Blogglistenhits

Tips

Ninapetrinas adventskalender

Jeg fikk gleden av å fotografere Nina Petrinas julekalender med håndfargede hesper - det var en utrolig morsom opplevelse, og så innmari gøy å få jobbe med foto litt utover det jeg pleier! 

Egentlig ble vi enige om å gå for nøyaktig fargegjengivelse og 'blitzbilder' - men så kunne jeg ikke dy meg for å lage en variant med naturbilder istedet. Jeg angret litt den 3. og 4. - Glitter er ikke lett å fange på kamera, og ihvertfall ikke i naturlig lys!

Tina til Nina: "Vi må ta en alvorlig samtale om fotogeniteten til glitter altså! Men det er ihvertfall synlig her"

Tina til Nina: "Vi må ta en alvorlig samtale om fotogeniteten til glitter altså! Men det er ihvertfall synlig her"

Min definitive favorittfarge: Messinglav. Jeg jobber med mannen for å få lov til å henge den på veggen.

Min definitive favorittfarge: Messinglav. Jeg jobber med mannen for å få lov til å henge den på veggen.

Hver gang jeg hadde litt tid til å fotografere en runde var jeg overlykkelig: Full julaften med en gang! 3-4-5-6-7 kalenderpakker revet opp, studert og tatt bilder av. 

Et av bildene med dårligst forutsetning: Brunt garn, grått vær med HØLJregn, og måtte taes samme dag som det skulle legges ut. Et av de fineste resultatene!

Et av bildene med dårligst forutsetning: Brunt garn, grått vær med HØLJregn, og måtte taes samme dag som det skulle legges ut. Et av de fineste resultatene!

Jeg ventet desperat på snø. Helst snø og sol. Julestemningen lot vente på seg. Med tre timer med akseptabelt fotolys om dagen (to når det regnet. Det regnet mye.) Så kom frosten!

Flere som hører "Tre nøtter til askepott" - sangen inni hodet når de ser dette?

Flere som hører "Tre nøtter til askepott" - sangen inni hodet når de ser dette?

Jeg er blivende jentemamma - denne fargen fikk meg til å glede meg litt ekstra!

Jeg er blivende jentemamma - denne fargen fikk meg til å glede meg litt ekstra!

Alle bildene er tatt med Nikon D90, og et 50mm 1,8 objektiv. Det er minimalt med retusjering, kun fargejustering for å komme nærmest mulig det faktiske hespet. 

Frossen natur altså.

Frossen natur altså.

17-23 desember kom en lang grønn gradient, "skog" - nydelige farger, men krevde en alvorlig grad av tunga rett i munnen for å huske hvilket som var hvilket! (Alle er tatt samme dag)

Det vakreste lyset var her. Lav desembersol mot frost. 

Det vakreste lyset var her. Lav desembersol mot frost. 

Denne greina la jeg merke til første gang jeg var ute og skulle ta bilder, tilslutt kom hespet som passet perfekt der også!

Denne greina la jeg merke til første gang jeg var ute og skulle ta bilder, tilslutt kom hespet som passet perfekt der også!

Hele gradienten "skog" - de to første var så like ved første blikk at jeg trodde Nina hadde pakket feil! Men når resten kom ble det helt perfekt.

Hele gradienten "skog" - de to første var så like ved første blikk at jeg trodde Nina hadde pakket feil! Men når resten kom ble det helt perfekt.

Den 24 desember kom et ufarga, naturlig hespe. Det ser kanskje ikke så interessant ut på bildet, men innholdet er desto bedre: Hespet er blandet av økologisk merinoull og den utrydningstruende sauerasen Manx Loagthan. Nydelig kvalitet, og så representativ for Ninapetrinas ideologi.

Tina til Nina: "Avkommet fant kalenderen og forsynte seg grovt av nummer 24. Hespet er like pent heldigvis men innpakningen tror jeg han spiste!"

Tina til Nina: "Avkommet fant kalenderen og forsynte seg grovt av nummer 24. Hespet er like pent heldigvis men innpakningen tror jeg han spiste!"

Noe av det fineste med å jobbe med strikking er alle de fantastiske menneskene jeg møter. Sterke og dyktige, spennende damer med gode holdninger og verdier om dyrevelferd, miljø, og med en enorm respekt for strikking som både tradisjon, terapi, hobby og ikke minst levebrød.

Nina passer selvsagt rett inn i denne karakteristikken, og jeg er utrolig glad for å ha fått samarbeide med henne, og blitt bedre kjent med både firma, garn og ikke minst personen bak.

Psst: Avtalen vi lagde var at jeg fikk en kalender, mot at jeg tok et bilde av hvert hespe.
Vi kjente ikke hverandre fra før, og alt av ros og 'reklame' er bare fordi jeg syns dama er bra, og bra damer heier vi på!

Tina

Blogglistenhits

Gratisoppskrift, Tips

Ribbestrikka Tweedlue

Okei, jeg er evig gavestrikkeoptimist. Og i år skulle jeg ikke strikke noen gaver, for hvert eneste år sitter jeg og panikkstrikker opp mot julaften, og rekker aldri alt jeg har planlagt. Det skulle jeg unngå i år.

Særlig.

Strikkepakker! Trykk på bildet så laster oppskriften.

Strikkepakker! Trykk på bildet så laster oppskriften.

Plutselig sitter jeg med gavelista og innser at jeg helst skulle ha strikket en-to-tre-fire-fem (!) luer.

Hups.

Heldigvis er disse kjappstrikka og lettstrikka, og det går omtrent en om dagen.

Oppskriften er skrevet i Dale Cotinga, men her har jeg brukt DSA tweed. Det går to luer på tre nøster (muligens tre på fire!) Trykk på bildet over for å se oppskriften, eller last den ned HER

Hvis du vil ha oppbrett strikker du bare 5-6 cm lengre før felling.

Blogglistenhits

Barnestrikk, Gratisoppskrift, Småstrikk

Miniselbu

Tidligere i høst jobbet jeg med en oppskrift på miniselbuvotter.

Jeg både tegnet og strikket flere modeller før valget falt på denne helt enkle!

 

Oppskriften har vært til salgs som garnpakke hos Fru Kvist i Oslo nå i høst, men nå som det er jul vil jeg veldig gjerne få dele den som en liten førjulsgave til deg <3

Hvis du vil laste ned og evt skrive ut kan du trykke HER 

Jeg laget i tillegg til det diagrammet jeg endte opp med, et tomt diagram så du eller barna eller barnebarna kan tegne opp ditt helt egne, personlige mønster!
Vær så snill å ikke misbruke malen, det er mye jobb i tilpasse en oppskrift <3

jeg er fullstendig klar over at det finnes en sånn babyselbu oppskrift som 'alle' bruker, men jeg ønsket meg en med flere størrelser, og litt kortere sprang i diagrammet - Og er superfornøyd med resultatet.

God førjul <3

Tina

Tusen takk til Veronika/Nika Grafisk for lekkert oppsett og Hanne-Mette for supereffektiv teststrikk!

Blogglistenhits

Barnestrikk, Småstrikk, Ullungenboka

Ullungen - Boka!

Ny bok i anmarsj!!

Hele høsten har bestått av "kommer snart" og "basisprosjektet jeg jobber med" - og nå er den i trykkeriets varme favn!

Ullungen_Hauglund Design_omslag.jpg

Ullungenboka er den perfekte basisoppskriftsboka - spesielt laget til barnehagebarn (0-5 år) selv om mange av oppskriftene starter lenge før barnehagealder.

Alle oppskriftene er enkle å strikke, og enkle å justere! Legg til striper eller strukturer, lommer og kontrastkanter, teknikkene står beskrevet.

Alle oppskriftene bruker samme garntykkelse - nemlig min personlige favoritt: tykkelse 22/10 (ca p 3,5) - dermed presenteres oppskriftene ikke med et garnalternativ, men en hel liste! Og så kan du enkelt og greit bruke opp restene på neste prosjekt. 

Boka er fylt til randen av fine strikkebilder - inspirasjon til antrekk og farger.

4 skjerf/halser, 3 luer, votter, tovavotter, 2 bukser, shorts, jakke og genser - helt enkelt eller helt personlig? Lag en vri eller fem på hvert plagg - og strikk oppskriftene om og om igjen! 

Ullungen_Innhold.jpg

Boka kommer om ca 3 uker, ca rundt den 09.12 - forhåndssalget starter 27.11, altså søndag om en uke! prisen blir ca 249 kroner :) Postens julefrist er 16.12 - jeg pakker og sender hver dag!

I den forbindelse vil det også bli en prisjustering i nettbutikken,  bl.a vil strikk i bruk - boka bli satt litt ned i pris :)

Jeg har fått modellhjelp fra Inger-Marie - @frustubbis - som har strikket alle rosainnslagene i boka, og lille Julie har fått være modell <3

Hauglund Design_Ullungen_innslag13.jpg

Lett liten lue er den eneste oppskriften som allerede er publisert - resten er splitter nytt! Og selvsagt vil alt bli tilgjengelig som nedlastbare enkeltoppskrifter også, vil du bare ha en så skal du få det! 

Jeg håper du finner boka og idéene bak like geniale som jeg gjør!

Tina

Blogglistenhits

Tips

Toving

Nå er det den tiden av året igjen!

upload.jpg

Tova tøfler, votter, sitteunderlag, luer og en uheldig genser. Hva skjedde egentlig? 

Det er mange myter ute om toving, enda flere spørsmål, og masse synsing.

I hovedsak er det slik: Toving er bevegelse og fuktighet. Jo mer av disse - jo mer toving.

Ullprogram er designet for ikke å tove, trommelen står stort sett i ro, eller 'vugger' plaggene. Obs: er maskinen for full blir det mye bevegelse og det tover allikevel. De fleste produsenter anbefaler kun ett plagg av gangen.

Alle maskiner vasker og tover forskjellig - du bør starte forsiktig med ull enten det er meningen å tove, eller ikke. Testkjør ullvasken på de slitne ullsokkene, jobb deg via ullundertøyet, og noen småprosjekter, før du tester den nye alpakkagenseren.

Er noe tovet for lite kan du bare vaske det igjen - eventuelt på et kraftigere program. 

Er noe tovet litt for mye kan du bløtlegge det med hårbalsam og forsiktig strekke det ut. Dette fungerer ikke hvis du har kjørt yndlingsgenseren ned til størrelse fire år.

*Hva bruker man til tovingen? Milo? Grønnsåpe? zalo? vaskemiddel? Ingenting?

- Ingen av disse remediene tover ulla i seg selv, så ingenting er nok det 'rette' svaret. Jeg pleier å tove med ullvaskemiddel i første maskin, for å få vaska ulla, men trengs det en ekstra omgang bruker jeg ingenting.

For hånd kan det være greit med grønnsåpe eller milo for å få god gli og gni.

Unngå Zalo og grønnsåpe i vaskemaskinen - da blir den lei seg.

Vanlig vaskemidler kan og brukes på ull, men noen hvitvasker har blekemidler og enzymer i seg som hindrer toving.

 *Tover sentrifugering?

- Nei, sentrifugering holder tøyet stille inntil siden av vaskemaskinen og presser ut vannet. Store ullplagg har faktisk godt av å bli sentrifugert godt, så de ikke strekker seg av tyngden når du tar de ut av maskina.

*Tåler ull 40 grader i maskin?

- 40 grader ullvask ihvertfall! Finvask går på noen maskiner, men ikke verdt å prøve på en nystrikka genser.

Hurtigprogram 40 grader er veldig effektivt for å tove - masse bevegelse.

 *Superwash kan ikke tove?

-Superwash er en kjemisk behandling som ligger utapå ulla, så den skal tåle maskinvask bedre.

Superwashbehandlingen kan vaskes vekk ved for hard behandling, det kan skje etter en vask eller ti - så vask ull som ull for å unngå toving.

 *Håndklær og olabukser i maskina?

-Når du først skal tove noe skikkelig, trenger det litt juling, så fyll gjerne opp maskina. Håndklær og olabukser blir veldig tunge i vask og egner seg til formålet. Ellers er det ingenting i veien for å hive toveprosjektet inn sammen med den vanlige vaska.

*Hjelp! Merinoulla strakk seg i vask og ble stoor! Da skal den skal vel vaskes som vanlig tøy?

- Merinoull strekker seg fort i vask. Men kjører du den på normalvask/hurtigvask er den plutselig veldig liten idet superwashen er slitt vekk. Sentrifuger heller godt etter ullvaska, og hvis genseren og nøden fortsatt er stor: tørk forsiktig i tørketrommel, så trekker den seg sammen. 

Store plagg skal alltid taes ut som en samlet ball av maskin og håndvask så ikke tyngden av vannet strekker plagget, legg ut og tørk flatt og se om det hjelper før du går mer drastisk til verks

 *Tove i tørketrommelen?

-Sålenge du har fuktighet inn i bildet fungerer toving i tørketrommelen kjempefint, og veldig mange foretrekker dette siden du kan følge med og stoppe prosessen. Skyll opp plagget, eller tromle med vått tøy. 

 *Tover ull over 40 grader da?

- Ull kan legges i nær kokende vann, sålenge du ikke rører. Den bør få kjøle seg ned i ro og mak, siden store temperatursvingninger krymper garnet.

 *Tover alle farger likt?

Nei, merkelig nok  ikke.  Optisk hvit kan tilogmed være behandlet med klor så det ikke tover i det hele tatt.

 *Er det bare ull som tover?

- Alpakka og annen dyrepels, -ull og -hår tover som bare det, men saueull, spesielt ull beregnet på toving, har gjerne mye luft i seg og blir mykere og mindre kompakt.

Noen typer, som moskus, tover ikke. Sånn hvis du hadde store tøffelplaner for moskusgarnet ditt.

Toving er en veldig unøyaktig vitenskap. De fleste holder seg til ett garn og en maskin, som de lærer seg å kjenne, derfor bør du ikke høre på de som sier at du 'MÅ' gjøre ditt eller datt med tovingen din. Det er en prosess du lærer deg selv - og det er veldig gøy!

 

Blogglistenhits

Strikkefestival i Fredrikstad

Sammen med Fru Kvist har jeg vært på strikkefestivalen i Gamlebyen i Fredrikstad. SÅ gøy!
Spesielt muligheten for å møte menneskene bak instagramkontoer som jeg føler jeg kjenner litt gjennom teststrikking og sånt, og alle de nye menneskene som gjorde gøyale ting med garn! Men mye tid for å skravle var det ikke, for et rush! 
 

Strikkezillahjørnet ✌

Strikkezillahjørnet ✌

Jeg fikk en stor krok til mine ting - Emblagenser og -tunika var godt representert. Og selvsagt hadde jeg med de nye nettene! Ikke uten stolthet jeg kan melde at de var bestselger hos oss altså 😄


Fru og frøken Kvist 😄

Fru og frøken Kvist 😄

Knappebonanza ❤ 

Knappebonanza ❤ 

Er det rart jeg liker jobben min? ❤ 

Er det rart jeg liker jobben min? ❤ 

Marthe Helgetun stod sammen med Mondial på nabostanden - Lettere starstruck Strikkezilla 😂 Har lovet sightseeing til Surnadal på nyåret med Berit/Fru Kvist ✌ 

Marthe Helgetun stod sammen med Mondial på nabostanden - Lettere starstruck Strikkezilla 😂 Har lovet sightseeing til Surnadal på nyåret med Berit/Fru Kvist ✌ 

Noraromper fra @guttenogstrikkemor - like stor som strikkepinnene!

Noraromper fra @guttenogstrikkemor - like stor som strikkepinnene!

upload.jpg
'Hvilken alder er denne til?' Spurte damen. Tja. Jeg syns den var kjempegøy å sette sammen, så ihvertfall til 26 år? 

'Hvilken alder er denne til?' Spurte damen. Tja. Jeg syns den var kjempegøy å sette sammen, så ihvertfall til 26 år? 

Blogglistenhits

Indre Østfold Garnsafari

Hva er vel mer naturlig å gjøre på en fredag enn å ta en garnsafari gjennom Indre Østfold? Jeg og min eminente guide @frustubbis syns ihvertfall det!

Første stopp: Askim Garnhus!

upload.jpg

Askim garnhus er et relativt stort lokale med de fleste standardsortene fra de store leverandørene; Sandnes, Du store alpakka og Dale. 

upload.jpg

Stedet utmerket seg ved å ha mange utgåtte farger, som ga et nostalgisk skinn i begges øyne. 'Åh! Den husker jeg! Den gikk ut for to år siden, jeg raidet garnbutikken i Risør for den!'

upload.jpg

Syns det var litt rart ikke å få et hei når vi kom inn, men vi fikk hyggelig spørsmål om hjelp etterhvert som den andre kunden gikk. Men det skulle vi og da.

Hvis du er fan av Sandnestweeden er dette stedet, flere farger enn jeg visste at eksisterte 😊

Hvis du er fan av Sandnestweeden er dette stedet, flere farger enn jeg visste at eksisterte 😊

Neste ut: AS Korterud Slitu

upload.jpg

Korterud ligger inne på et kjøpesenter, og bærer litt preg av det. Vi fikk ikke forespørsler om hjelp, eller et hei. De fører mye Rauma, PT og Sandnes. 

upload.jpg

Litt fascinert av dette lingarnet.. Syns det er så fint når butikkene har inne litt forskjellige ting som kan være 'spesialiteter' - og det var det flere typer av her.

  AS Korterud Mysen

upload.jpg

Her var det full oppussing og utvidelse! Fikk hei og superhyggelig peking og forklaring og oppmuntring til å kikke under plasten på garnet og masse unnskyldninger for alt rotet.

Jeg fant Sterkfarger jeg ikke hadde sett før - så fascinert!

Jeg fant Sterkfarger jeg ikke hadde sett før - så fascinert!

Her var det Du store alpakka, Dale, Rauma, Pt blandt annet, muligens fullsortiment.

upload.jpg

Tror det blir sinnsykt fint når det blir ferdig! Gleder meg til å komme tilbake og se😊

 

 Rakkestad broderiforening 

upload.jpg

Fjerde og siste stopp var Rakkestad Broderiforretning. 

Dette er med god margin den mest rotete garnforretningen jeg har vært inne i noen sinne. Det var garn i poser på hele gulvet, flere steder uten synlig kombinasjon med det som faktisk lå i hyllene. 

upload.jpg

Jeg som var førstegangsreisende fikk inntrykket av at dette var en butikk som transformerte fra broderi til garnforretning, men ifølge @frustubbis så det alltid sånn ut.

Dog hadde butikken sine lyspunkter, det var flere interessante garntyper, diverse fra Viking blant annet, og selvsagt Permin.

Innehaversken var den eneste på hele turen som kom frem og faktisk snakket med oss. En litt underlig stategi å gå for å fornærme kundene ganske solid i løpet av samtalen riktignok. (Alle kan visst være strikkedesignere så lenge de har en god grunnoppskrift?)

upload.jpg

Det må nevnes at vi ikke ba om hjelp noen av stedene, så kompetansen i noen av garnbutikkene kan jeg ikke si noe om - og det er jo nesten det viktigste!

Det ble dessverre lite shopping denne gangen, mest sightseeing. De garnene jeg var interessert i var litt for tynne,og dessuten var sekken smekk full av garn fra før av for strikkehelgetur😁

Blogglistenhits

Småstrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon

I (tipp)oldefars fotspor

I fjor fant jeg en fin gammel kofte hengende i et skap på hytta. Den hadde tilhørt oldefaren min - altså lille bolles TIPPoldefar. Jeg prøvde å finne ut litt om koften gjennom bl.a koftegruppa, men ingen har hittil gjenkjent den. Fordi modellen var av 50-tallstype med lange ermer og kort liv så fikk jeg det for meg at jeg skulle lage bukse med det mønsteret. Og når  Koftebuksa var laget måtte jeg jo tegne opp en kofte også! Jeg strikket to fargevarianter, en i tilnærmet originale brun- rød- blå- og gulfarger, og en i lyse, duse farger. Selv om mønsteret ikke kommer veldig godt frem i den lyse er nok den mest i bruk, for den ser så delikat ut!

Strikket i dobbel drops alpakka er dette en ganske myk og herlig affære

Strikket i dobbel drops alpakka er dette en ganske myk og herlig affære

Bildene er tatt inne på et gammelt sagbruk - her har også tipp/oldefar luntet rundt.

Birkelua er denne gangen strikket i Sandnes Merinoull 

Birkelua er denne gangen strikket i Sandnes Merinoull 

Man skal lære seg å leke inne på saga - holde balansen og unngå flis og spiker, så den skal tidlig krøkes! Men bjelkeløp venter vi noen år med foreløpig.

Knappeskjerfet er fra knitsandpieces/Marianne Bjerkmann - oppkriften er gratis og finnes her. Jeg har strikket i drops alpakka.

Knappeskjerfet er fra knitsandpieces/Marianne Bjerkmann - oppkriften er gratis og finnes her. Jeg har strikket i drops alpakka.

Lettere henslengt. Diktlesning?

Lettere henslengt. Diktlesning?

Blogglistenhits

Småstrikk, Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Guttestrikk

Ullungen

Snikkikk på litt flere nyheter som kommer nå gjennom høsten!

Deilige høstfarger! 

Deilige høstfarger! 

Dale Lerke sin nye 'Mørk Rust' - Jeg kan likegjerne kjøpe en kilo først som sist. Helfrelst!

Dale Lerke sin nye 'Mørk Rust' - Jeg kan likegjerne kjøpe en kilo først som sist. Helfrelst!

Knyteskjerfet var en sånn ide som kom plutselig - hvor konstruksjonen er enkel men fiffig, og utseendet får akkurat det lille ekstra.

Sommersport i høstmodus

Sommersport i høstmodus

Strikket i Bergere de France sin merinoull - som ikke er superwash! Litt uvant å strikke med, men foreløpig synes jeg garnet holder seg bedre enn superwashtypene. 

Strikket i Bergere de France sin merinoull - som ikke er superwash! Litt uvant å strikke med, men foreløpig synes jeg garnet holder seg bedre enn superwashtypene. 

Lett liten lue har blitt en minihit på instagram selv før den har kommet ut - heldigvis er oppskriften superenkel og teststrikkerne megaflinke, så det burde ikke drøye lenge.

Den okergule genseren i kombinasjon av Sandnes Alpakka og Pickles merino tweed med enkel lomme foran hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt å lage noen oppskrift på - men den ligger an til å bli en stor høsthit i heimen - så kanskje? 

Høstfarger!

Høstfarger!

Eventyreren <3

Eventyreren <3

Blogglistenhits

Barnestrikk, Antrekksinspirasjon, Guttestrikk, Ullungenboka

Fridagenser

Fridagenseren ligger an til å bli en storfavoritt - selv så nystrikket som hun er. Oppskriften kommer litt senere i høst 😊 

Fin og enkel raglangenser - ja takk!

Fin og enkel raglangenser - ja takk!

Nabohytta er et gammelt sagbruk, så jeg tok anledningen til en liten fotoshoot. Lyset er helt fantastisk der inne!

Lillebolle var med som modell og assistent.

Lillebolle var med som modell og assistent.

Genseren er strikket i Lerke, Jadegrønn 8101. Det gikk med rett over tre nøster. 

Hardtrening!

Hardtrening!

Genseren er selvsagt en videreføring av fridadrakten, men med lange ermer og uten bodydelen. Forholdsvis smal modell som sitter veldig fint på! Dette er størrelse 2 år på gårsdagens toåring, så helt spot on.

Lua er birkelue med 'broken rib' - struktur. Veldig veldig fint! Samme garn og farge som genseren 😊

Lua er birkelue med 'broken rib' - struktur. Veldig veldig fint! Samme garn og farge som genseren 😊

Rett utenfor bruket ligger den gamle sjekta. Fint sted for en rosinpause😄

Rosiner har en høy valuta om dagen!

Rosiner har en høy valuta om dagen!

Han skjønte at det var en båt ihvertfall.

Han skjønte at det var en båt ihvertfall.

Litt uorden i styringsmekanismen.

Litt uorden i styringsmekanismen.

Sliten modell 💚

Sliten modell 💚

Jeg gleder meg til jeg har tid til å strikke en til av denne - egentlig det eneste praktiske plagget vi har hatt denne overraskende varme septemberuka!

Blogglistenhits

Barnestrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon

Eikejakke

Endelig er eikejakken ferdig - og det i god tid før eikenøttene! Superdeilig tynn jakke som strikkes ovenfra og ned, med mønster langs nederkanten. Vi tok den med på testtur i skogen. (Link til oppskriften nederst i innlegget)

Eikenøtter altså.. <3

Eikenøtter altså.. <3

Det krøllete gamle eiketreet som var inspirasjon måtte være modell også.

Det krøllete gamle eiketreet som var inspirasjon måtte være modell også.

Jakken er strikket i Pickles Pure Wool, men man kan bruke f.eks Drops Alpaca eller alpaca silk, eller det superlekre Rowan Felted Tweed. Jeg har oversikt over endel alternativer her

Jakken har raglanøkning, og litt videre ermer enn jeg pleier, så det er god plass til genser under når det blir kaldere. Utover at mønsteret har lange sprang er det en veldig enkel jakke å strikke. Den strikkes rundt og klippes opp, bruker du ren ull kan du klippe uten å sy! 

Add To Cart
Blogglistenhits

Barnestrikk, Småstrikk, Guttestrikk, Antrekksinspirasjon, Ullungenboka

Skogtur

Høstskogen er fantastisk, og hele familien har dratt ned på hytta for å bade i solskinn, kantareller og strikketøy en ukes tid. Jeg elsker å ha muligheten til å dra ned hit og få fokusert på strikkeoppskrifter, ferdigstilling og ny inspirasjon. For septemberskogen krever ull!

Første prosjekt ferdig var en ny runde med 'lett liten lue' - Denne begynte jeg egentlig på i våres, men ble lagt på is, og nå passer den plutselig perfekt inn i planene! Så fikk jeg testet den nye fargen i Lerke, Mørk Oliven. Gjør seg godt til de nydelige eplene som vi eh, fant..

Elsker hvordan denne ser ut bak <3 Størrelse 1-2 år sitter akkurat på straks 2-åringen.

Elsker hvordan denne ser ut bak <3 Størrelse 1-2 år sitter akkurat på straks 2-åringen.

Lett liten lue skal få seg en kjapp teststrikkrunde til, og så er den ferdig. Den blir brukt som modell på grunnstrikkekurset jeg holder i oktober, så veldig grei oppskrift, og fin passform. Elsker splitten bak, som gjør at lua legger seg riktig på hodet og ikke sklir ned i øynene. 

Høsten er tid for matauke - disse får stå noen dager til før de blir middag :)

Høsten er tid for matauke - disse får stå noen dager til før de blir middag :)

At hele familien er i varierende grader av forkjøla er ingen hindring - ut i skogen for å jakte på kongler, sopp, pinner, bær og øyeblikk. Vi er så heldige at det bare tar fem minutter å stå midt i trollskogen!

Kongle - like spennende hver gang! 

Kongle - like spennende hver gang! 

Nå er det neste strikkeprosjekt på pinnene. I løpet av uka har jeg planer om totalt to luer, en genser, et halstørkle, en shorts og en påbegynt jakke, og alt blir nye oppskrifter! Fine lettstrikka basisplagg til garderoben, som er lette å justere med farger og mønster og lommer og strukturer for den kreative. 

Ingen kan motstå en sommerfugl ;)

Ingen kan motstå en sommerfugl ;)

Blogglistenhits